Brookz Sectormonitor Media, Reclame & Communicatie

Gepubliceerd: 28 februari 2022, geüpdatet: 2 juni 2023, Wietze Willem Mulder

Wil je een bedrijf kopen of je bedrijf verkopen in de sector Media, Reclame & Communicatie? Daar kan deze Brookz Sectormonitor voor de Media, Reclame & Communicatie jou bij helpen.

Met deze Sectormonitor willen wij (potentiële) kopers en verkopers feiten en cijfers presenteren die inzicht geven in het aantal transacties en de waarde-ontwikkeling van bedrijven in de sector Media, Reclame & Communicatie. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.

Download de ‘Brookz Sectormonitor Media, Reclame & Communicatie’ voor relevante informatie over de sector, de werking van de fusie- en overnamemarkt, actuele waarderingen en praktijkvoorbeelden van andere kopers die een Media, Reclame & Communicatie-bedrijf hebben gekocht en verkopers die hun Media, Reclame & Communicatie-bedrijf hebben verkocht:

Sectorinformatie

Door de digitalisering en verschuiving naar online kanalen, zijn traditionele reclamebureaus op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Printbedrijven worden bijvoorbeeld multimediabedrijven. Door de digitalisering mengen andere soorten partijen, zoals IT-bedrijven, zich ook op deze markt. De concurrentie neemt dus toe. Eenmanszaken en kleinere bedrijven moeten steeds meer samenwerken of moeten zich juist specialiseren om onderscheidend te blijven. 

Overnamemarkt

Het kopen en verkopen van Media, Reclame & Communicatie-bedrijven is een levendige markt, alleen speelt deze zich grotendeels achter de schermen af. De sector vertegenwoordigt een klein aandeel in het totaal aantal fusies en overnames in Nederland. Gemiddeld slechts twee op de honderd fusies en overnames vindt plaats in de Media, Reclame & Communicatie. 

Waarde-ontwikkeling

Iedere partij die actief is op de overnamemarkt, wil weten wat de waarde van een onderneming is. Met de Brookz Overname Barometer peilen we ieder half jaar de zogenaamde multiples. Kijkend naar de afgelopen vijf jaar ligt de multiple voor de sector Media, Reclame & Communicatie altijd iets lager dan voor het MKB. 

Praktijkcase

Via een management buy-in namen Berend Berger en Wido Duncker het roer over bij Sunshine Loyalty. Daarbij was de M&A-ervaring van Berger en de branche-ervaring van Duncker een ideale mix. ‘Als ik alleen was geweest, dan hadden ze vast gedacht wat die bankier hier komt doen.’ 

Sectormonitor Media, Reclame & Communicatie