Boudewijn Trompert verkocht via Brookz zijn bedrijf StudentenMarketing

Redactie team, Brookz | August 25, 2020

Na zestien jaar vond oprichter Boudewijn Trompert het tijd om zijn bedrijf StudentenMarketing te verkopen. Hij plaatste een verkoopprofiel op Brookz, dat 1.155 maal werd bekeken en 16 reacties opleverde. Vijfenhalve maand later was de verkoop van zijn bedrijf rond.

Wat doet je bedrijf?

‘StudentenMarketing wil aankomende, studerende en net-afgestuurde studenten zo goed mogelijk informeren over wat er allemaal te doen is in de stad waar ze (gaan) studeren. Dit doen wij in samenwerking met het onderwijs, bedrijfsleven en (studenten-)verenigingen. Met ruim 22 websites, meerdere social media-kanalen en een database is StudentenMarketing in zestien jaar tijd uitgegroeid tot een middelgroot (online) marketingbureau gericht op studenten.’

Waarom wilde je je bedrijf verkopen?

‘Ik kon een aardige boterham verdienen met StudentenMarketing. Maar op een gegeven moment kom je als ondernemer op een kruispunt: blijf je in de marge rommelen of ga je volop voor groei? Ik had niet voldoende eigen financiële middelen en wilde mij eigenlijk ook ergens anders op richten. Daarom besloot ik om mijn bedrijf te verkopen.’

Hoe ben je bij Brookz terecht gekomen?

‘Via een kennis kreeg ik de tip om contact op te nemen met Chris Denneboom, enkele jaren geleden door Brookz uitgeroepen tot Business Valuator van het Jaar. Ik vertelde Chris over mijn situatie en hij raadde mij aan om zelf aan de slag te gaan met mijn bedrijfsverkoop en daarbij via Brookz in te schakelen.’

Wat is je ervaring met het zelf plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz?

‘Ik vond het plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz relatief makkelijk. Als je weet wat je wilt verkopen, dan hoeft het invullen van het profiel niet lang te duren. Daarbij vond ik het handig dat op Brookz heel veel bedrijven te koop staan, zodat ik kon zien hoe andere verkopers hun bedrijf presenteren. Ik heb bewust geen geheim gemaakt van mijn omzet-, database- en bezoekersaantallen. Veel belangrijker vond ik dat ik het profiel volledig anoniem kon publiceren, zonder de domeinnamen te noemen. Zo wisten mijn concurrenten niet dat mijn bedrijf te koop stond, maar konden ze op basis van cijfers wel een goede inschatting maken of het bedrijf voor hen interessant zou zijn om over te nemen.’

Hoe is het verkoopproces verlopen?

‘Ik kreeg allereerst veel meer reacties op mijn verkoopprofiel dan ik had verwacht, namelijk zestien stuks. Nadat ik mijn verkoopmemorandum naar hen toestuurde, bleven er uiteindelijk vier kopers over die serieuze interesse in mijn bedrijf hadden. De koper is uiteindelijk Xebic geworden, een softwarebedrijf dat opereert tussen onderwijsinstellingen, studenten en het werkveld. Het verkooptraject - vanaf het plaatsen van het verkoopprofiel op Brookz tot het ondertekenen van de contracten - heeft alles bij elkaar vijfenhalve maand geduurd.’ 

Heb je nog een tip voor andere verkopende ondernemers?

‘Dat je als ondernemer heel veel zelf kan doen om je bedrijf te verkopen. Ik heb bijna alles zelf geregeld tijdens het verkoopproces. Van het schrijven van een verkoopmemorandum tot aan het bereken van de waarde van mijn bedrijf. Daarnaast kan ik Brookz absoluut aanraden als platform kom je bedrijf in de etalage te zetten, want ze hebben een heel groot bereik. Ik had nog nooit van het bedrijf Xebic gehoord, maar ze zijn wel de koper van mijn bedrijf geworden. Brookz is dus een goede manier om op een anonieme manier je bedrijf te presteren aan kopers buiten je eigen blikveld.’

Zo zag het verkoopprofiel op Brookz van Boudewijn er uit:

Grootste en snelgroeiend online studentenplatform

Gespecialiseerd in contentmarketing en online advertising


Beschrijving
Online studentenplatform gespecialiseerd in het bereiken van (aankomende) HBO en WO studenten. Het platform bestaat uit een 20 tal websites met o.a. websites voor alle grote studentensteden. Hiermee wordt de doelgroep geïnformeerd op de thema's studeren, wonen, werken, ondernemen, geldzaken, vrije tijd, gezondheidszorg en lifestyle. 

Doelgroep
Met het platform worden aankomende, studerende en net afgestudeerde hbo en wo studenten bereikt in de leeftijdscategorie 18 - 28 jaar. 

Bijzonderheden
De websites worden achter de schermen vanuit een opensource CMS beheerd waarin alles is geautomatiseerd. Derden kunnen gemakkelijk zelf content kunnen aanleveren, advertenties plaatsen of aanvragen. Het platform is reeds ingericht om op te schalen naar het buitenland en de benodigde domeinen zijn hiervoor in het bezit.

Het platform heeft sterke SEO posities met student relevante zoekopdrachten, waardoor er veel organisch verkeer op het platform komt. De huidige omzet wordt gerealiseerd zonder acquisitie.

Wat wordt verkocht

  • Platform inclusief 22 actief gebruikte websites met een gezamenlijk bereik van 1.000.000 studenten per jaar. (incl. bijbehorende socialmedia kanalen);
  • Het gehele klantenbestand;
  • Database met 15.000 studenten (n.a.w., studierichting, studiejaar, interesses);
  • Bijna 100 studentgerelateerde domeinen om platform (internationaal) uit te bouwe

Bedrijfsvoering
De onderneming wordt vanuit een eenmanszaak verricht. Het werk wordt door 1 FTE aan jonge en betrokken hoogopgeleide medewerkers uitgevoerd en een groep van ruim 20 actieve studentbloggers die niet in dienst zijn. De eigenaar werkt mee in de zaak.

Interessant voor
Het platform is interessant voor alle bedrijven die met toekomstige ‘high potentials’ in contact willen komen gedurende de verschillende jaren van hun studententijd zoals:

    • (Studenten) huisvesters
    • Kennisinstellingen
    • Bedrijven met een focus op studenten
    • (Studenten)uitzendbureaus
    • (Online) marketingbureaus
    • Investeerders

Reden verkoop
De eigenaar heeft in enkele jaren de onderneming opgebouwd tot wat deze nu is. Hierdoor is het bedrijf de start-up fase ontgroeid en is het klaar voor (internationale) scale-up. De eigenaar heeft de wens zich op andere activiteiten te richten en het bedrijf over te dragen aan een partij die de groei en de potentie en schaalbaarheid verder wil doorontwikkelen of wil integreren in een bestaande onderneming. De eigenaar staat er voor open om voorlopig mee te werken in de nieuwe organisatie.

Mogelijke redenen om te kopen

      • Strategische uitbreiding van de activiteiten
      • Strategische verdieping in de bedrijfsketen

Aangeboden belang
De verkoper wenst het platform en bijbehorende domeinen (100%) te verkopen.

Transactievorm
De verkopende ondernemer geeft de voorkeur aan een activa transactie, waarbij u het platform voor 100% koopt.

Bezoekersaantallen

  • Bezoekers 2017:         285.000
  • Bezoekers 2018:         645.000
  • Bezoekers 2019:         1.000.000 (verwacht)

Database

  • Database 2017:         6000 studenten
  • Database 2018:         10.500 studenten
  • Database 2019:         15.000 studenten (verwacht)

Omzet

  • Omzet 2017:              € 60.000                              EBIT:         € 20.000         
  • Omzet 2018:              € 85.500                              EBIT:         € 18.000
  • Omzet 2019:              € 150.000 (verwacht)     EBIT:         € 50.000

 

OMZET

€ 150.000

WINST

EBIT € 50.000

AANTAL FTE

1

REGIO

Niet locatie gebonden

SECTOR

IT, online & e-commerce, Media, reclame & communicatie

TYPE KLANTEN

B2B en B2C

PROFIELNUMMER

#26020

RECHTSVORM

Eenmanszaak

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen