'Ik heb mijn bedrijf verkocht aan een koper die ik nog niet kende'

Boudewijn Trompert plaatste een profiel op Brookz, dat 16 reacties van kopers opleverde. Vijfenhalve maand later was de verkoop van zijn bedrijf rond.
header image

25 augustus 2020, Wietze Willem Mulder, Brookz

Na zestien jaar vond oprichter Boudewijn Trompert het tijd om zijn bedrijf StudentenMarketing te verkopen. Hij plaatste een verkoopprofiel op Brookz, dat 1.155 maal werd bekeken en 16 reacties opleverde. Vijfenhalve maand later was de verkoop van zijn bedrijf rond.

Wat doet je bedrijf?

‘StudentenMarketing wil aankomende, studerende en net-afgestuurde studenten zo goed mogelijk informeren over wat er allemaal te doen is in de stad waar ze (gaan) studeren. Dit doen wij in samenwerking met het onderwijs, bedrijfsleven en (studenten-)verenigingen. Met ruim 22 websites, meerdere social media-kanalen en een database is StudentenMarketing in zestien jaar tijd uitgegroeid tot een middelgroot (online) marketingbureau gericht op studenten.’

Waarom wilde je je bedrijf verkopen?

‘Ik kon een aardige boterham verdienen met StudentenMarketing. Maar op een gegeven moment kom je als ondernemer op een kruispunt: blijf je in de marge rommelen of ga je volop voor groei? Ik had niet voldoende eigen financiële middelen en wilde mij eigenlijk ook ergens anders op richten. Daarom besloot ik om mijn bedrijf te verkopen.’

Hoe ben je bij Brookz terecht gekomen?

‘Via een kennis kreeg ik de tip om contact op te nemen met Chris Denneboom, enkele jaren geleden door Brookz uitgeroepen tot Business Valuator van het Jaar. Ik vertelde Chris over mijn situatie en hij raadde mij aan om zelf aan de slag te gaan met mijn bedrijfsverkoop en daarbij Brookz in te schakelen.’

Wat is je ervaring met het zelf plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz?

‘Ik vond het plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz relatief makkelijk. Als je weet wat je wilt verkopen, dan hoeft het invullen van het profiel niet lang te duren. Daarbij vond ik het handig dat op Brookz heel veel bedrijven te koop staan, zodat ik kon zien hoe andere verkopers hun bedrijf presenteren. Ik heb bewust geen geheim gemaakt van mijn omzet-, database- en bezoekersaantallen. Veel belangrijker vond ik dat ik het profiel volledig anoniem kon publiceren, zonder de domeinnamen te noemen. Zo wisten mijn concurrenten niet dat mijn bedrijf te koop stond, maar konden ze op basis van cijfers wel een goede inschatting maken of het bedrijf voor hen interessant zou zijn om over te nemen.’

Hoe is het verkoopproces verlopen?

‘Ik kreeg allereerst veel meer reacties op mijn verkoopprofiel dan ik had verwacht, namelijk zestien stuks. Nadat ik mijn verkoopmemorandum naar hen toestuurde, bleven er uiteindelijk vier kopers over die serieuze interesse in mijn bedrijf hadden. De koper is uiteindelijk Xebic geworden, een softwarebedrijf dat opereert tussen onderwijsinstellingen, studenten en het werkveld. Het verkooptraject - vanaf het plaatsen van het verkoopprofiel op Brookz tot het ondertekenen van de contracten - heeft alles bij elkaar vijfenhalve maand geduurd.’ 

Heb je nog een tip voor andere verkopende ondernemers?

‘Dat je als ondernemer heel veel zelf kan doen om je bedrijf te verkopen. Ik heb bijna alles zelf geregeld tijdens het verkoopproces. Van het schrijven van een verkoopmemorandum tot aan het berekenen van de waarde van mijn bedrijf. Daarnaast kan ik Brookz absoluut aanraden als platform om je bedrijf in de etalage te zetten, want ze hebben een heel groot bereik. Ik had nog nooit van het bedrijf Xebic gehoord, maar ze zijn wel de koper van mijn bedrijf geworden. Brookz is dus een goede manier om op een anonieme manier je bedrijf te presteren aan kopers buiten je eigen blikveld.’

Zo zag het verkoopprofiel op Brookz van Boudewijn er uit:

Gespecialiseerd in contentmarketing en online advertising

 

OMZET

€ 150.000 

EBITDA

EBIT € 50.000 

AANTAL FTE

REGIO

Niet locatiegebonden 

SECTOR

IT, online & e-commerce
Media, reclame & communicatie

TYPE KLANTEN

B2B en B2C 

PROFIELNUMMER

#26020

RECHTSVORM

Eenmanszaak 

Beschrijving

Online studentenplatform gespecialiseerd in het bereiken van (aankomende) HBO en WO studenten. Het platform bestaat uit een 20 tal websites met o.a. websites voor alle grote studentensteden. Hiermee wordt de doelgroep geïnformeerd op de thema's studeren, wonen, werken, ondernemen, geldzaken, vrije tijd, gezondheidszorg en lifestyle. 

Doelgroep
Met het platform worden aankomende, studerende en net afgestudeerde hbo en wo studenten bereikt in de leeftijdscategorie 18 - 28 jaar. 

Bijzonderheden
De websites worden achter de schermen vanuit een opensource CMS beheerd waarin alles is geautomatiseerd. Derden kunnen gemakkelijk zelf content kunnen aanleveren, advertenties plaatsen of aanvragen. Het platform is reeds ingericht om op te schalen naar het buitenland en de benodigde domeinen zijn hiervoor in het bezit.

Het platform heeft sterke SEO posities met student relevante zoekopdrachten, waardoor er veel organisch verkeer op het platform komt. De huidige omzet wordt gerealiseerd zonder acquisitie.

Wat wordt verkocht

  • Platform inclusief 22 actief gebruikte websites met een gezamenlijk bereik van 1.000.000 studenten per jaar. (incl. bijbehorende socialmedia kanalen);
  • Het gehele klantenbestand;
  • Database met 15.000 studenten (n.a.w., studierichting, studiejaar, interesses);
  • Bijna 100 studentgerelateerde domeinen om platform (internationaal) uit te bouwe

Bedrijfsvoering
De onderneming wordt vanuit een eenmanszaak verricht. Het werk wordt door 1 FTE aan jonge en betrokken hoogopgeleide medewerkers uitgevoerd en een groep van ruim 20 actieve studentbloggers die niet in dienst zijn. De eigenaar werkt mee in de zaak.

Interessant voor
Het platform is interessant voor alle bedrijven die met toekomstige ‘high potentials’ in contact willen komen gedurende de verschillende jaren van hun studententijd zoals:

  • (Studenten) huisvesters
  • Kennisinstellingen
  • Bedrijven met een focus op studenten
  • (Studenten)uitzendbureaus
  • (Online) marketingbureaus
  • Investeerders

Reden verkoop
De eigenaar heeft in enkele jaren de onderneming opgebouwd tot wat deze nu is. Hierdoor is het bedrijf de start-up fase ontgroeid en is het klaar voor (internationale) scale-up. De eigenaar heeft de wens zich op andere activiteiten te richten en het bedrijf over te dragen aan een partij die de groei en de potentie en schaalbaarheid verder wil doorontwikkelen of wil integreren in een bestaande onderneming. De eigenaar staat er voor open om voorlopig mee te werken in de nieuwe organisatie.

Mogelijke redenen om te kopen

  • Strategische uitbreiding van de activiteiten
  • Strategische verdieping in de bedrijfsketen

Aangeboden belang
De verkoper wenst het platform en bijbehorende domeinen (100%) te verkopen.

Transactievorm
De verkopende ondernemer geeft de voorkeur aan een activa transactie, waarbij u het platform voor 100% koopt.

Bezoekersaantallen

  • Bezoekers 2017:         285.000
  • Bezoekers 2018:         645.000
  • Bezoekers 2019:         1.000.000 (verwacht)

Database

  • Database 2017:         6000 studenten
  • Database 2018:         10.500 studenten
  • Database 2019:         15.000 studenten (verwacht)

Omzet

  • Omzet 2017:              € 60.000                              EBIT:         € 20.000         
  • Omzet 2018:              € 85.500                              EBIT:         € 18.000
  • Omzet 2019:              € 150.000 (verwacht)     EBIT:         € 50.000

 


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Bedrijfswaarde berekenen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!

Gerelateerde artikelen

Internationaal verkopen? Houd hier rekening mee

We zien het steeds vaker: Nederlandse ondernemers die hun bedrijf overdragen aan een internationale koper.

lees meer >

Is mijn bedrijf verkoopklaar?

Is jouw bedrijf verkoopklaar?

lees meer >

De medewerkersparticipatie

Een steeds vaker voorkomende vorm van overname is de verkoop van aandelen aan medewerkers. Maar hoe werkt dat?

lees meer >