'Na publicatie van mijn verkoopprofiel stroomden de reacties binnen'

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz
23 maart 2021
Om de groei van zijn andere bedrijf te financieren, besloot Jorn Docter om NederlandReview in de etalage te zetten. Binnen een aantal maanden was de verkoop van zijn bedrijf rond.
header image

Om de groei van zijn andere bedrijf te financieren, besloot Jorn Docter om NederlandReview in de etalage te zetten. Hij plaatste een verkoopprofiel op Brookz, dat 973 maal werd bekeken en 37 reacties opleverde. Binnen een aantal maanden was de verkoop van zijn bedrijf rond.

Wat doet je bedrijf?

‘NederlandReview is een nationale verzamelsite voor reviews, ervaringen, feedback en klachten over alle bedrijven, winkels en webwinkels in Nederland. Het grote verschil met andere recensieplatformen is dat wij onafhankelijk zijn. De beoordeelde bedrijven betalen ons niet direct om op de website te staan, maar wij werken op affiliate-basis.’

Waarom wilde je je bedrijf verkopen?

‘Wij zijn in juni 2015 gestart met NederlandReview. Maar in de doorontwikkeling van zo’n platform gaat veel tijd en veel geld zitten. Bovendien runden wij nog een ander bedrijf, namelijk Magic Hospitality Manager, waar we zelf extra in wilden investeren. Toen hebben ik en de twee andere aandeelhouders onszelf afgevraagd of we op de huidige manier verder wilden of dat er een snellere groei gerealiseerd kon worden door NederlandReview te verkopen.’

Hoe ben je bij Brookz terecht gekomen?

‘Via-via hoorde ik van Brookz. Ik wist niets over het verkopen van je bedrijf, maar kwam op de website waardevolle informatie tegen. Daarnaast zag ik dat er honderden bedrijven te koop werden aangeboden, waardoor ik er wel vertrouwen in had dat ik via Brookz mijn bedrijf kon verkopen.’

Wat is je ervaring met het zelf plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz?

‘Het plaatsen van een verkoopprofiel was voor mij redelijk eenvoudig. We hadden al een informatiememorandum geschreven, dus het opstellen van het verkoopprofiel ging daardoor vrij vlot. Ik heb in de titel van het verkoopprofiel bewust ‘met 85% netto-marge’ gezet, want dat soort cijfers wekt natuurlijk de interesse van kopers.’

Hoe is het verkoopproces verlopen?

‘Na de publicatie van mijn verkoopprofiel stroomden de reacties binnen. Ik ben uiteindelijk de tel kwijtgeraakt. Maar ik heb alle reacties van geïnteresseerde kopers keurig beantwoord en een geheimhoudingsverklaring toegevoegd, mochten ze meer informatie over het bedrijf willen ontvangen. Dat leverde al een eerste schifting op van zo’n 50 procent. Na het toesturen van het volledige informatiememorandum viel er wederom zo’n 50 procent af. Daarna hebben we met drie geïnteresseerde kopers gesprekken gevoerd. De uiteindelijke koper is Cherry Group geworden, een groep van bedrijven op het gebied van marketing en communicatie. Bij hen hadden we een goede persoonlijke klik en het beste gevoel dat ons platform in goede handen is.’

Hoe heb je de waarde en de prijs bepaald?

‘De vraagprijs is opgebouwd uit de nettowinst x een multiple, plus een earn-out op basis van toekomstige groei. Die earn-out hebben wij als verkopers zelf voorgesteld. Wij geloven heilig in de potentie van het platform. En aangezien we zelf nog een jaar meewerken aan NederlandReview om te zorgen voor een goede overdracht, durfden wij die earn-out wel aan.’ 

Heb je nog een tip voor andere verkopende ondernemers?

‘Kijk niet alleen naar het geld, maar ook naar de koper. Wij kregen een aanbod van een andere geïnteresseerde koper. Dat aanbod bestond uit een overnamesom in cash in ruil voor een directe overname. Maar ons gevoel zei toch dat we dat niet moesten doen. We realiseerden pas hoe belangrijk we de koper vonden toen we daadwerkelijk voor die keuze kwamen te staan.’

Zo zag het verkoopprofiel van Jorn op Brookz er uit:

SaaS-platform met hoog groeipotentieel en spectaculaire winstmarge

 

OMZET

€ 584.000 

EBITDA

EBIT € 495.000 

AANTAL FTE

REGIO

Niet locatiegebonden 

SECTOR

IT, online & e-commerce
Overig

TYPE KLANTEN

B2C 

PROFIELNUMMER

#28973

RECHTSVORM

B.V. 

Beschrijving
Een online reviewwebsite met onafhankelijk en transparant platform. Een belangrijk verschil met andere partijen is dat dit platform niet direct wordt betaald door de beoordeelde bedrijven (wat een conflict of interest zou geven), maar indirect via een netwerk van affiliates, met beperkte invloed van de beoordeelde bedrijven.

Bijzonderheden
Een bedrijf met een zeer onderhoudsarme (geautomatiseerde) website en zeer lage arbeidskosten, wat resulteert in een spectaculaire marge. (85% netto-marge in 2019). Het bedrijf is de afgelopen 5 jaar, elk jaar met (minimaal) 50% gegroeid. Zonder al te veel moeite kan het bedrijf met minder dan 2 werknemers gerund worden. Met meer moeite kan er een nog hogere groei behaald worden t.o.v. de prognose volgens de huidige eigenaren. 

Omzet
De omzet in 2019 was € 584.000 met een nettowinst van 85%. Voor 2020 wordt geprognotiseerd op € 749.000 met een EBIT van circa 84%.

Landschap
De webshop biedt de nieuwe eigenaar een vaste basis in het online review-landschap en een zeer goede basis voor een enorme groei.

Affiniteit
Affiniteit met de SEO e-commerce is gewenst, maar niet noodzakelijk. Deze kennis kan worden overgedragen.

Eigen vermogen
Om in aanmerking te komen als kandidaat-koper dient de kandidaat over voldoende eigen middelen te beschikken.

Reden voor verkoop
De huidige ondernemers hebben nog een ander bedrijf in een volledige andere branche en willen met de verkoop in het andere bedrijf investeren.

Aangeboden belang
De verkoper wenst het volledige bedrijf (100%) te verkopen. Bij interesse kan na tekenen van een geheimhoudingsverklaring een verkoopmemorandum overlegd worden.

Geschikt voor
Deze onderneming is interessant voor strategische kopers/ investeerders. Het bedrijf is tevens interessant voor ondernemende MBI kandidaten met kennis van deze sector.
Geschreven door
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Nieuwste verhalen