Overweeg je om jouw bedrijf te verkopen? Misschien wil je een nieuw avontuur aangaan in een andere branche. Of ga je een nieuwe levensfase in. Wat de reden ook is, één ding is zeker: jouw bedrijf moet in goede handen komen. Hierbij wil je natuurlijk ook de maximale waarde ontvangen voor jouw inspanningen.
Het verkopen van jouw bedrijf is echter geen eenvoudige taak, maar een complex proces dat de benodigde expertise vereist. ED-M & Partners zet voor jou de belangrijkste stappen van het verkopen van jouw bedrijf op een rij.
Definieer je doelen
Het verkopen van jouw bedrijf begint met het helder definiëren van jouw persoonlijke en zakelijke doelen. Wat is de reden om je bedrijf te verkopen? Deze doelen vormen niet alleen de eerste stap, maar ook het fundament waarop verdere beslissingen worden gebaseerd. Het identificeren van deze doelen is essentieel.
Waardebepaling
Na het definiëren van de doelen is het tijd om de waarde van jouw bedrijf te bepalen. Een brandende vraag in het verkoopproces: wat is mijn bedrijf nu eigenlijk waard? De waardebepaling is cruciale stap waar deskundig advies voor nodig is. Want pas als de reële waarde van jouw bedrijf is bepaald, kun je met jouw adviseur een profiel maken van de meest geschikte koper.
Verkoopklaar
Je weet nu precies waar je naartoe werkt. Als gerenommeerde adviseur zien wij regelmatig dat ondernemers baat hebben van het verkoopklaar maken van hun bedrijf. Zo krijg je bij de verkoop de meeste waarde en laat je een gezond bedrijf achter. Dit betekent toekomstperspectief voor de medewerkers en de koper.
Wat is ervoor nodig om het bedrijf succesvol over te dragen? Denk hierbij aan transformatieplan dat gefocust is op de exit: een exit-plan. Dit is een op maat gemaakt plan dat de beste uitkomst voor jouw bedrijf garandeert. Met een exit-plan krijgt je:
- Meer kans op een succesvolle overname.
- Zekerheid dat het bedrijf in goede staat wordt achtergelaten.
- De meeste waarde voor het bedrijf.
Identificeren van de juiste kopers
De volgende stap in het verkoopproces is het identificeren van de juiste kopers. Wie zouden geïnteresseerd zijn om het bedrijf over te nemen? Het is belangrijk om samen met jouw adviseur potentiële kopers zorgvuldig te evalueren. Zo vind je de juiste persoon om jouw bedrijf over te nemen.
Informatiememorandum
Voordat je contact legt met potentiële kopers, raden wij aan om een informatiememorandum op te stellen. Dit is in feite een verkoopbrochure van je bedrijf. Het biedt serieus geïnteresseerde kopers een eerste kennismaking met jouw onderneming en geeft diepgaand inzicht in je bedrijf.
Onderhandeling
Hierna is het tijd voor de selectie van een geschikte koper. Je brengt jouw bedrijf op de markt of benadert zelf geschikte kopers. Heb je geïnteresseerden? Dan begint het onderhandelingsproces. Belangrijk is om een duidelijke minimumprijs te bepalen en flexibel te blijven zonder jouw eigen positie te verzwakken. Onze tips voor een succesvolle onderhandeling:
- Wees bereid om de verkoop af te blazen als de voorwaarden niet naar wens zijn.
- Definieer ook jouw onderhandelingsdoelen.
- Wees vastberaden over wat wel en niet onderhandelbaar is.
Daarnaast is het cruciaal om potentiële kopers te overtuigen van de waarde en groeipotentie van jouw bedrijf.
Na de verkoop
Het afronden van de verkoop is niet het einde van het verhaal, maar het begin van een nieuw hoofdstuk. De slotfase omvat het ondertekenen van alle documenten bij de notaris, inclusief de koopovereenkomst en leveringsakte.
Na de verkoop komt het leven na de deal. Voor sommige ondernemers kan dit een emotioneel uitdagende periode zijn. Het is belangrijk om je hier zowel zakelijk als persoonlijk op voor te bereiden. Denk daarom op tijd na hoe je jouw leven na de bedrijfsoverdracht inricht.
Laat je adviseren
Als ondernemer zelf alles uitpluizen en je weg vinden in de (ver-)koopwereld van bedrijven is een enorme uitdaging. Daarnaast is het mogelijk dat je zonder gerenommeerde adviseur niet het meeste uit de verkoop haalt.
Win daarom altijd advies in bij de juiste personen. Een bedrijfsadviseur of strategisch partner kunnen je ondersteunen in het verkoopproces. Daarnaast geven ze aanbevelingen waarmee het proces van verkoopklaar maken tot de verkoop soepeler verloopt.