Succesvolle bedrijfsverkoop? Start met een goede voorbereiding

Tom Vestjens
Tom Vestjens, Adagium
22 oktober 2024
Door tijdig te beginnen, vergroot je de kans op een hogere verkoopprijs en soepel verkoopproces.
header image

Het besluit om je bedrijf te verkopen is een van de grootste stappen die je als ondernemer kunt nemen. Een succesvolle verkoop begint echter niet bij de onderhandelingstafel, maar veel eerder: bij een grondige voorbereiding.

Het is een cliché maar die vlieger gaat bij het ingaan van een overnameproces zeker op. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk. 

Ga voor best mogelijke resultaat

Het verkoopklaar maken van je onderneming betekent simpelweg dat je ervoor zorgt dat je bedrijf op het moment van verkoop in de best mogelijke staat verkeert. Dit maakt je bedrijf aantrekkelijker voor potentiële kopers en verhoogt de kans op een hogere verkoopprijs. Bovendien leidt een goed voorbereide onderneming tot een sneller en efficiënter verkoopproces.

Bedrijf verkopen?

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng jouw bedrijf onder de aandacht van 50.000+ ondernemers en investeerders!

Plaats profiel

Dit zijn cruciale stappen

Optimale juridische en fiscale structuur 


Begin tijdig met het structureren van je onderneming op juridisch en fiscaal vlak. Denk na over welke entiteit het beste past bij jouw situatie: een eenmanszaak, vennootschap onder firma of besloten vennootschap.

Als je kiest voor een BV, overweeg dan om de aandelen onder te brengen in een holding. Dit kan fiscale voordelen opleveren bij de verkoop. Bedenk daarnaast wat je wil doen met vastgoed of gescheiden bedrijfsactiviteiten. Voorkom fiscale consequenties wanneer dit niet goed in de structuur is opgenomen. 

Zet in op waardebepalende factoren


Identificeer en optimaliseer de factoren die de waarde van je onderneming bepalen. Dit kan variëren van het verbeteren van de balans en winst- en verliesrekening tot het onafhankelijk maken van de onderneming van jou als ondernemer. Zorg ervoor dat alle afspraken, contracten en bepalingen goed zijn vastgelegd. Je doel is immers zo veel mogelijke waarde te creëren, door tijdig te starten kun je hier beter op sturen.

Zorg voor bedrijfscontinuïteit


Potentiële kopers willen zien dat het bedrijf ook zonder jouw dagelijkse betrokkenheid succesvol kan opereren. Dit betekent dat je een sterk managementteam moet hebben en dat de bedrijfsprocessen goed gedocumenteerd en gestroomlijnd zijn. Zodat je bedrijf niet te afhankelijk is van jou. Daarnaast is het noodzakelijk dat je onderneming blijft draaien tijdens het verkoopproces. 

Laat je bijstaan door experts 


Een overnameproces doorlopen zonder begeleiding is zonde. Het proces is dermate complex en intensief dat je ongetwijfeld kansen laat liggen. Kansen die een fiscalist en overnameadviseur signaleren en op inspelen. Zij helpen je bij het structureren van je onderneming en het optimaliseren van de waarde. Een goede adviseur heeft een netwerk van potentiële kopers en kan je begeleiden door het complexe overnameproces.

Te laat starten kost je geld

Een van de grootste fouten die ondernemers maken, is te laat beginnen met de voorbereiding. Het herstructureren van een onderneming kan jaren duren, vooral als er fiscale consequenties zijn. Hoe eerder je begint, hoe meer tijd je hebt je bedrijf in de best mogelijke staat te brengen.

Je bedrijf in topconditie

Een succesvolle bedrijfsovername begint bij een grondige voorbereiding. Door tijdig te beginnen, vergroot je de kans op een hogere verkoopprijs en soepel verkoopproces. Investeer in de juiste juridische en fiscale structuren, optimaliseer waarde bepalende factoren en zorg voor continuïteit.

De sleutel tot succes? Laat je bijstaan door de juiste experts en begin op tijd. Dat is de beste kans op een succesvolle verkoop. Je zorgt er immers voor dat je onderneming in topconditie is wanneer de juiste koper zich aandient. 

Geschreven door
Tom Vestjens, Adagium

Tom Vestjens is partner en overnameadviseur bij Adagium. Zijn kennis en kunde in het vak kent geen grenzen. Hij wordt enthousiast van de passie die hij terugziet bij MKB-ondernemers. Het is zijn missie om klanten volledig te ontzorgen en het merk Adagium verder uit te bouwen

Nieuwste verhalen