Deze vraag speelt wel eens door het hoofd van iedere MKB-ondernemer. De wijze waarop deze vraag kan worden beantwoord, is niet eenduidig.
Natuurlijk is een goed moment om het bedrijf te verkopen aan de start van een stijgende lijn omdat zo potentie in groei zichtbaar is. Het zijn echter vaak de persoonlijke wensen en omstandigheden van een ondernemer die hierin leidend zijn. Zoals de wens om, na twee crisissen meegemaakt te hebben, nu een stuk van het bedrijfsvermogen uit de risicosfeer te willen halen, tijd voor andere zaken te willen maken, leeftijd, etc. Als ondernemer wil je jouw bedrijf verkopen wanneer jij er zelf klaar voor bent. Het goede nieuws is dat je dit moment vaak zelf kunt creëren.
Strategie
De verkoop van het bedrijf is een belangrijke beslissing en een complex proces. Een goede voorbereiding is daarom essentieel. Het is aan de ondernemer om het bedrijf zo ‘verkoopklaar’ mogelijk te maken. Op die manier creëert de ondernemer zijn of haar eigen ideale moment.
In combinatie met een uitgestippelde (pre-exit) strategie en een daarop afgestemd plan neemt de ondernemer grotendeels zelf de touwtjes in handen voor wat betreft het moment waarop het bedrijf wordt verkocht. Bovendien vergroot men zo de kans dat het bedrijf wordt verkocht op basis van persoonlijke wensen, motieven en doelen.
Timing
Echter de huidige covid-pandemie toont aan dat ondanks een goede voorbereiding onvoorziene omstandigheden ook een zeer grote impact kunnen hebben op het ideale moment om je bedrijf te verkopen.
De 62-jarige verkoopster van een grote evenementenlocatie is nog steeds blij dat zij de sleutel in maart 2020 heeft overgedragen aan een grote strategische partij. Terwijl de 55-jarige ondernemer die actief was als toeleverancier in de medische branche zich nog wel eens achter de oren krabt. Wetende dat in de twee jaar na de verkoop van zijn bedrijf begin februari 2020 de omzet en de winst van zijn onderneming bijna verdubbelde.
Verkopersmarkt
Op dit moment staan alle lichten nog steeds op groen op de MKB-overnamemarkt. Feitelijk is sprake van een verkopersmarkt. De Nederlandse economie draait goed, veel bedrijven laten prima cijfers zien, het aantal kopers stijgt en bij kapitaalkrachtige strategische en financiële partijen is er voldoende appetijt om te investeren.
Ons advies aan ondernemers die een bedrijfsverkoop overwegen, is altijd om hier op tijd mee te starten. Een adviseur wordt bij voorkeur vroegtijdig (tot een jaar voor de verkoop) ingeschakeld bij een verkooptraject. Veelal wordt gestart met een financiële analyse. Op die manier kan worden bepaald wat de verwachte verkoopopbrengst zal zijn.
Mocht de uitkomst van die analyse niet in de gewenste range vallen, dan kan op dat moment nog gezamenlijk aan de verschillende knoppen worden gedraaid. Denk daarbij aan werkkapitaal optimalisatie, verbetering marges, verkleining afhankelijkheid DGA, sluiten van meerjarige contracten met afnemers, etc.
Zo kan de ondernemer uiteindelijk, op basis van persoonlijke wensen en behoeftes, zo dicht mogelijk bij het ideale verkoopmoment komen.