Groei door overname

Een onderneming laten groeien door acquisitie is sneller, goedkoper en veel minder riskant dan op eigen kracht expanderen.

8 december 2022, Peter Rikhof, Brookz

Grote bedrijven wisten het altijd al: een onderneming laten groeien door acquisitie is sneller, goedkoper en veel minder riskant dan op eigen kracht expanderen.

Elke ondernemer die zelf van scratch af aan is begonnen zal het kunnen beamen: het opbouwen van een bedrijf kost jaren van bloed, zweet en tranen. Lange werkweken, veel stress en je bent blij als je aan het eind van de maand alle rekeningen kunt betalen. Wie daarna met zijn bedrijf ook nog wil verder groeien zal vooral heel hard moeten blijven werken. Er bestaan geen shortcuts naar succes.

Deze traditionele ondernemerswijsheid – groei is het resultaat van hard werken - vind je ook vaak terug bij businessconsultants, docenten en begeleiders van groeiprogramma’s voor ondernemers. De meeste groeiplannen van MKB-bedrijven zijn daarom vaak gericht op organische groei via het vergroten van de marketing- en salesinspanningen. En mits goed uitgevoerd zullen deze activiteiten in veel gevallen zeker bijdragen aan de verdere groei en bloei van de onderneming.

Maar het is een feit dat het nog niet zo gemakkelijk is om als volwassen bedrijf op eigen kracht (autonoom) met dubbele cijfers te groeien. Om een idee te krijgen: 97% van alle Nederlandse bedrijven met personeel groeit minder dan 5% per jaar. Van alle bedrijven met meer dan 10 werknemers groeit slechts 13% met meer dan 10% per jaar (CBS). Wie als ondernemer zijn groeitempo wil versnellen naar 20, 30 of 50% - groei is een keuze - zal daarvoor dus naar andere wegen moeten zoeken.

Groeistrategieën

Als je met je bedrijf wilt groeien – en zeker als je met meer dan 10% per jaar wilt groeien – zul je allereerst een plan moeten hebben. Dat plan begint met het formuleren van een strategie, de route die je kiest om je doel te bereiken. Bij een strategie opstellen hoort keuzes maken. Je kunt niet alles tegelijk doen, dus moet je prioriteiten stellen. Of zoals de bekende Amerikaanse strategieprofessor Michel Porter het verwoord: 'De essentie van strategie is vooral kiezen wat je niet gaat doen'.

Vanuit de economische literatuur zijn er voor een bedrijf drie verschillende strategieën om te groeien:

Organische groei: Vaak gezien als de standaard groei-optie. Een organische groeistrategie is groeien op basis van interne bedrijfsmiddelen en mogelijkheden.

Fusies & overnames: Groei realiseren door het samenvoegen van twee voorheen zelfstandige bedrijven waarbij de eigendomsverhoudingen veranderen.

Strategische allianties: Groei door samenwerking van twee bedrijven. Dat kan door het oprichten van een nieuwe entiteit (joint-venture) of op basis van een zakelijk verbintenis (franchising, licenties).

Zelf doen of overnemen?

Bij alle genoemde groeistrategieën speelt voor ondernemers de vraag: ga ik het zelf doen of ga ik een bedrijf overnemen dat al actief is met dit product of op deze markt? Organische groei houdt vaak minder risico in voor bedrijven dan andere soorten groei. Het is daarnaast ook gemakkelijker te managen, gemakkelijker te financieren via interne winsten en minder verstorend voor het personeel en de reguliere bedrijfsvoering. Grootste nadeel van organische groei is dat het veel tijd kost – het gaat langzaam - en je ook nog maar moet zien of het een succes wordt.

Om een idee te krijgen bij groeien door overname het volgende voorbeeld. Stel je hebt in tien jaar een bedrijf opgebouwd met een omzet van 4 miljoen euro. Je bent ambitieus en wilt het komende jaar 50% groeien. Via Brookz heb je een vergelijkbaar bedrijf gevonden met een omzet van 2 miljoen euro dat je kunt kopen voor 1,5 miljoen euro. Dus 50% groei kost je in dit geval 1,5 miljoen euro met een zekerheid van bijna 100% dat je dit binnen een jaar gaat realiseren.

Het alternatief voor deze overname is dat je 50% groei (= 2 miljoen omzet) op de traditionele manier gaat realiseren, via het vergroten van de marketing- en salesinspanningen. Maar hoeveel gaat je dat kosten? En hoelang gaat dat duren? En hoe groot is de kans dat je met deze extra marketing- en salesinspanning ook de beoogde groei gaat behalen? Zeer waarschijnlijk kleiner dan 50% - als het niet nog minder is.

Dit voorbeeld laat goed zien wat grote bedrijven altijd al hebben geweten: een onderneming laten groeien door een overname is sneller, goedkoper en veel minder riskant dan op eigen kracht expanderen.

Je las een fragment uit de vooruitblik op de MKB-overnamemarkt 2023 van Brookz en is in zijn geheel te lezen in de Brookz 500. Ben je benieuwd welke kansen en bedreigingen er voor ondernemers liggen op de overnamemarkt in 2023? Dan is de editie van 2023 met één druk op de knop te bestellen.


Peter Rikhof
Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz. Hij is auteur van Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf? en heeft sinds 2007 twee keer een bedrijf overgenomen en drie bedrijven met succes verkocht.

Bestel de nieuwste editie van de Brookz 500!

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

De Brookz 500 is de ultieme jaargids met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een handige en waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken.

Bestel nu deze waardevolle uitgave van maar liefst 276 pagina's!

Gerelateerde artikelen

De overnamestrategie van Roland Kahn

Roland Kahn opende in 1979 zijn eerste CoolCat-winkel in Amsterdam. Mede door enkele slimme overnames bouwde hij dit uit tot een internationaal retailconcern met 500 miljoen omzet en 6.000 medewerkers.

lees meer >

Wat is een earn-out en hoe werkt het bij een bedrijfsovername?

Een earn-out is een contractueel mechanisme dat voorziet in een voorwaardelijke (aanvullende) betaling, die wordt voldaan na de overdracht van het bedrijf.

lees meer >

Letter of Intent

Een Letter of Intent, ook wel een intentieverklaring genoemd, is de eerste stap voorafgaand aan de definitieve koopovereenkomst van een onderneming. Wat moet er allemaal in deze intentieverklaring worden opgenomen?

lees meer >