Investeerder vinden voor jouw bedrijf

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz
8 april 2023
Het succesvol aantrekken van een investeerder vraagt om een goede voorbereiding, een uitgebreid netwerk en een overtuigende pitch.
header image

Een investeerder vinden voor jouw bedrijf kan cruciaal zijn voor het succes van je onderneming. Naast het feit dat voldoende kapitaal essentieel is voor groei, kan een investeerder ook kennis, connecties en ervaring verschaffen.

Maar hoe vind je nou een geldschieter die vertrouwen heeft in jouw visie? In dit artikel belichten we hoe jij de juiste investeerder vindt voor je bedrijf.

[1] Bepaal de financieringsbehoefte

Voordat je de zoektocht naar een passende investeerder start, is het handig om vast te stellen waar je naar op zoek bent. Maak een duidelijk plan, waarin je opneemt hoeveel investeringen je nodig hebt, wat de verwachte omzetgroei is en wat voor impact dit heeft op de cashflow. Dit helpt om om potentiële investeerders te overtuigen van de potentie van je onderneming. 

[2] Onderzoek potentiële investeerders

Niet alle investeerders zijn hetzelfde en ze zijn ook zeker niet allemaal op zoek naar jouw onderneming. Ben je benieuwd op welk type geldschieter jij jouw pijlen moet richten? Verdiep je in durfkapitalisten, angel investors, crowdfunding en strategische investeerders. Stel een lijst samen, waarop je kijkt naar welke partijen in jouw sector en bedrijfsgrootte mogelijkerwijs geïnteresseerd kunnen zijn. Duik ook direct even in de investeringsgeschiedenis en hun criteria, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

[3] Bouw een netwerk op

Van achter je computer ga je de juiste partij niet treffen. Het is tijd om evenementen en conferenties te bezoeken of een beurs die relevant is voor jouw branche. Breid je netwerk uit en start met een warmte introductie, als je de kans hebt. Wees ook niet te bang om andere ondernemers om advies te vragen. Je hoeft het wiel tenslotte niet steeds opnieuw uit te vinden.

[4] Wees transparant en overtuigend

Uiteraard is een sterke pitch enorm handig, want hiermee overtuig je potentiële investeerders van jouw kwaliteiten. Geldschietende partijen willen natuurlijk in beginsel vooral weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, voordat ze dieper duiken in de cijfers. Overtuigend te werk gaan is essentieel, maar zorg er wel voor dat je altijd eerlijk en transparant bent. Welke uitdagingen en trends zijn er momenteel op de markt en hoe zie je de positie van jouw onderneming in dit geheel? Dat je een betrouwbare en verantwoordelijke ondernemer bent, zal altijd op nummer één staan voor investeerders.

We laten je uiteraard niet zwemmen, dus daarom hebben we ook nog wat goede bronnen voor je verzameld. Hieronder vind je een lijst van netwerken of platformen waar je een geschikte investeerder kan vinden. 

Vind een business angel

Nederland

Een business angel is een informele investeerder die financiële steun verleent aan startende of jonge ondernemingen. Hij of zij heeft zelf vaak volop ervaring in het ondernemerschap, waardoor je een geschikte partij hebt om je te ondersteunen. In Nederland start je jouw zoektocht bij Business Angels Netwerken Nederland, waar een database online staat zodat je alvast kan kijken of er investeerders zijn die jouw aandacht trekken. 

Europa

Ben je op weg naar internationale groei of zoek je een internationale investeerder, dan kan je ook eens een kijkje nemen op TechLeap. Ook is het European Business Angels Network een betrouwbaar platform, net als Business Angels Europe. 

Beroemde investeerders

Af en toe zie je wel eens Hollywoodsterren of bekende ondernemers voorbijkomen die op zoek zijn naar baanbrekende projecten. Denk bijvoorbeeld aan Leonardo DiCaprio die investeerde in Mosa Meat of Bill Gates die miljoenen in Picnic stopte. Jeff Bezos, Marissa Mayer en Matt Mullenweg kan je ook in dit rijtje plaatsen. 

Het succesvol aantrekken van een investeerder vraagt om een goede voorbereiding, een uitgebreid netwerk en een overtuigende pitch. Breng je financieringsbehoefte in kaart en doe je onderzoek naar investeerders, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Succes!

Geschreven door
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Nieuwste verhalen