Je wilt jouw erotiekzaak verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van erotiekzaken eruit ziet. De erotiek-indsutrie voor consumenten zit al jaren in de lift: van offline achterstraat-boetiekjes naar discrete online shops.
Al enkele jaren zit de detailhandel in de lift en naar verwachting zal deze groei aanhouden. Deze beweging is ook zichtbaar in het aantal fusies en overnames.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector detailhandel, waartoe een erotiekzaak behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn deze sector zijn relatief veel zelfstandigen werkzaam, waarbij winkels met maximaal vijf werkzame personen absoluut de scepter zwaaien.
In cijfers weergegeven zag het aantal winkels in vrijetijdsartikelen er in 2022 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden erotiekzaken ook veel groei- en overnamekansen:
Seks en seksualiteit worden steeds meer bespreekbaar en daardoor trekt de markt voor erotiekzaken aan. Sexual wellness, waarmee veel meer aandacht is voor het leren kennen van je eigen lichaam en het ‘recht’ om genot op te eisen, is hot and happening.
Consumenten kopen massaal online. En zeker voor speeltjes voor in de slaapkamer is dit het medium om de verkoop flink op te schroeven. Want hoewel het taboe op seks en genot steeds kleiner wordt, blijven mensen het bezoeken van een fysieke erotiekzaak genant vinden. Zet je business online, zorg voor steengoede content en wees onderscheidend ten opzichte van concurrenten.
Op afstand de vibrator of masturbator van je partner besturen. Sekstech zijn slimme speeltjes die je met je smartphone kunt bedienen. Tijdens covid bleek dit een bijzonder goede oplossing om aan de 1,5-meter eis te kunnen voldoen. Maar ook post-covid groeit de vraag naar slimme speeltjes.