Doe-het-zelf-winkel verkopen?

Je wilt jouw doe-het-zelf-winkel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van doe-het-zelf-winkels eruit ziet. Binnen de detailhandel is de diy-branche (Do It Yourself) één van de grootste groeiers.

Doe-het-zelf-winkels verkopen

Aantal overnames doe-het-zelf-winkels

Al jarenlang is de overnamemarkt van doe-het-zelf-winkels stabiel met zo'n 40 tot 80 overnames per jaar.

["50", "45", "55", "40", "50", "60", "55", "70", "85", "50"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames doe-het-zelf-winkels

["3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "2,80", "2,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["3,50", "2,30"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een doe-het-zelf-winkel waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel, waartoe een doe-het-zelf-winkel behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor doe-het-zelf-winkels

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden doe-het-zelf-winkels ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Verplaatsing naar online

    Doe-het-zelf-winkels verplaatsen hun klantenservice steeds meer naar de online (mobiele) wereld. Waar het begon met social media-marketing, webcare en instructiefilmpjes, gaan ze nu ook investeren in apps. Een goed voorbeeld is de app van Praxis om vloeren in te meten, aldus Emerce.

  • 2
    Kenniseconomie

    Volgens het internationale platform Insightdiy kan ruim 60% van de millennials zelf geen plank ophangen. Er is daardoor veel behoefte aan handige tools, ondersteunende tips en trucs en instructievideo’s en blogs. Hier wordt niet alleen in het buitenland, maar ook in Nederland volop op ingezet.

Wat onze klanten zeggen