Overnameadviseur: wel of niet nuttig?

Alinda Bindels
Alinda Bindels, N4MB3RS
10 februari 2023
Heb je een adviseur nodig bij een overname? In de meeste gevallen weegt de investering makkelijk op tegen de mogelijke risico’s en faalkosten.
header image

Bij de aan- of verkoop van jouw bedrijf, speelt de vraag of je een adviseur nodig hebt. MKB-ondernemers willen in zinvolle activiteiten investeren en geen geld uitgeven aan adviesuren als dat niet hoeft. Goed nieuws: het is de investering meer dan waard. 

Een overnameadviseur is nuttig bij alle overnames en nodig bij de meeste. Niet alleen qua tijdsinvestering, maar ook om dure fouten te voorkomen.

Vlieguren

Misschien kun jij je de eerste keer dat je een fietsband ging plakken nog herinneren. Je hebt de fietsenmaker aan de slag gezien of je hebt even een filmpje op internet opgezocht. En daarna ging je zelf aan de slag. Vaak bleek het toch allemaal iets lastiger dan verwacht en ging het zeker niet zo simpel. Dat kwam omdat je nog niet voldoende ‘vlieguren’ had gemaakt in bandenplakken. En nog niet alle problemen en oplossingen was tegengekomen. Zo gaat dat vaak met eerste keren.

Bij het verkopen van hun bedrijf denken ondernemers ook vaak dat ze het prima zelf kunnen. In de praktijk is het inzetten van een adviseur een slimme zet. Dit lijkt een gevalletje WC-eend, maar er zijn goede argumenten.

Goed advies is een duurzame investering

Een adviseur voorkomt een hoop tegenvallers:

  • Een te hoge aankoopsom
  • Een te lage verkoopsom
  • Een duur contract waar je niets van begrijpt/niets aan hebt
  • Verzuurde verhoudingen tussen koper en verkoper
  • Een over-complexe constructie 
  • Een onjuiste match
  • Onnodig verrijken van de belastingdienst
  • Naast je normale werkzaamheden heel veel extra uren investeren


De kosten van deze tegenvallers zijn vele malen groter dan de investering in een adviseur. De tegenvallers kunnen makkelijk in de tonnen of miljoenen lopen. De gemiddelde investering in de adviesuren van een overnameadviseur in het MKB is zo’n € 30.000 (exclusief successfee). Een eenvoudige rekensom.

Type adviseurs

Voor alle situaties is er een passende adviseur. Heb je alleen een target of koper nodig, dan is er de netwerkadviseur. Wil je volledig ontzorgd worden, dan is er het overnameadvieskantoor. Daar tussenin bestaan vele varianten. Je kunt kiezen tussen nichespelers en meer allround kantoren. 

Een goede adviseur is snel op de hoogte van jouw type onderneming en jouw markt.

Match tussen ondernemer en adviseur

Kies een adviseur die bij de situatie van jouw onderneming past. En vooral die bij jou als ondernemer past. Een overnametraject is niet alleen zakelijk maar ook emotioneel uitdagend en stressvol. Vertrouwen tussen ondernemer en adviseur is daarom essentieel.

Het is belangrijk dat de adviseur opereert volgens de normen en waarden van de ondernemer. De ondernemer kan dan makkelijker het traject overlaten aan de adviseur. Dit vertrouwen en wederzijds begrip helpt bij het realiseren van een efficiënt en effectief proces. En dat is voor de duur van het traject (gemiddeld een jaar) wel zo prettig.

Geen adviseur nodig

Wanneer is een adviseur niet per se noodzakelijk? 

  • De ondernemer heeft veel ervaring met overnames én heeft voldoende tijd naast de eigen werkzaamheden;
  • De onderneming heeft intern een team met kennis en kunde van overnames;
  • De match is gemaakt, de risico’s en kansen zijn glashelder, de financiering is geen issue, er is 100% vertrouwen, de voorwaarden zijn duidelijk en acceptabel en de overname is niet zodanig dat deze het voortbestaan van de onderneming in gevaar kan brengen. 

Samenvattend

Zoals gezegd is een overnameadviseur nuttig bij alle overnames en nodig bij de meeste overnames. Jij als ondernemer kent je eigen situatie en maakt de balans op. In de meeste gevallen weegt de investering makkelijk op tegen de mogelijke risico’s en faalkosten. Kies de adviseur die bij jou en jouw situatie past. Er is voldoende keus.

Geschreven door
Alinda Bindels, N4MB3RS

Dr. Alinda Bindels RA is partner bij N4MB3RS, een onafhankelijk duurzaam corporate finance-kantoor. Houdt van mensen en cijfers en is intrinsiek gemotiveerd om voor haar cliënten het beste resultaat te behalen. In strategie, aan- of verkoop, opvolging of financiering. 

Nieuwste verhalen