De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.
header image

17 april 2024, Alinda Bindels, N4MB3RS

Wanneer je een bedrijf gaat verkopen, moeten er kopers gevonden worden. Maar waar vind je deze? En hoe vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf?

Hier zijn natuurlijk verschillende strategieën voor. Denk aan je bedrijf op een groot platform aanbieden en wachten tot geïnteresseerden hierop reageren of kopers zelf individueel benaderen. Ontdek welke strategie het beste bij jou past.

Plaatsing op platform

Een goede manier om een brede groep geïnteresseerde kopers te bereiken, is om je bedrijf (anoniem) te koop te zetten op een platform als Brookz. Hiermee bereik je in één keer een groot aantal partijen. Dit zijn bijvoorbeeld ondernemers die willen diversifiëren en momenteel niet in jouw branche ondernemen. Er zijn zowel grote landelijke platforms die heel breed georiënteerd zijn als specialistische platforms voor specifieke branches.

Voor wie?

Dit is een mooie optie als je geen sterke voorkeur hebt voor wie het bedrijf van jou overneemt of als je graag ruime keuze wil uit verschillende soorten kopers. Ook kan het plaatsen van je bedrijf op dit soort platformen uitkomst bieden als het individueel benaderen van kopers toch niet oplevert waarop je had gehoopt.

Voor- en nadelen

Het voordeel hiervan is dat je een brede selectie aan potentiële kopers bereikt. Hierdoor trek je soms ook partijen aan, waaraan je in eerste instantie zelf nog niet had gedacht, maar die wel interessant blijken. Tegelijkertijd heb je dus geen of minder invloed op het soort kopers dat reageert en is - ondanks dat je de plaatsing anoniem kunt doen - de kans groter dat partijen jouw onderneming herkennen.

Individuele benadering

Een andere strategie is het individueel benaderen van kopers. Hiermee benader je proactief partijen die in jouw ogen ideale kopers zijn. Hierbij maak je vooraf een analyse, waarbij je onderscheid maakt tussen verschillende soorten partijen:

- Strategische partijen: dit zijn bijvoorbeeld partijen die willen diversifiëren of concurrenten die jouw bedrijf erbij zouden willen voor het vergroten van hun marktaandeel, geografische aanvulling, schaalvergroting of jouw unieke klanten.

- Add-on strateeg: dit soort partijen willen graag jouw klantenbestand erbij of hun assortiment verbreden met jouw product(en).

- Private equity: dit zijn fondsen die een buy and build strategie hebben, waarin jouw bedrijf prima zou passen via bijvoorbeeld een pre-exit of volledige exit.

- Klanten: klanten die jouw bedrijf als een waardevolle aanvulling zien van hun eigen keten.

- Leveranciers: leveranciers van jouw bedrijf die hogerop in de keten zouden willen zitten en daar jouw onderneming voor nodig hebben.

- Management buy-in (MBI) kandidaten: dit is een externe kandidaat of team van kandidaten die niet vanaf nul willen beginnen en het bedrijf overnemen om deze vervolgens zelf te besturen.

Voor wie?

Het individueel benaderen van partijen is met name interessant als je de verkoop van jouw bedrijf anoniem wil houden of als je specifieke wensen hebt met betrekking tot de verkoop of koper. Denk aan het behouden van de identiteit van de onderneming, betrokkenheid als verkoper na de overname of de wens om een koper te vinden, die het bedrijf met dezelfde passie runt. Ook kan het natuurlijk zijn dat je puur voor de beste deal wil gaan en partijen hierop selecteert.

Voor- en nadelen

Hoewel je meer grip hebt op het soort koper en deal dat je voor ogen hebt en de verkoop (zoveel mogelijk) anoniem kan blijven, is het individueel benaderen van potentiële kopers wel een tijdrovend proces. Bovendien heb je een lager bereik, waardoor je misschien interessante opties misloopt.


Alinda Bindels
Alinda Bindels, N4MB3RS

Dr. Alinda Bindels RA is partner bij N4MB3RS, een onafhankelijk duurzaam corporate finance-kantoor. Houdt van mensen en cijfers en is intrinsiek gemotiveerd om voor haar cliënten het beste resultaat te behalen. In strategie, aan- of verkoop, opvolging of financiering. 

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Gerelateerde artikelen

Do's en don'ts bij de opvolging van een accountants- of administratiekantoor

Het is voor eigenaren essentieel om tijdig na te denken over de toekomst van hun kantoor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >

Voorbereiden op bedrijfsverkoop: begin alvast zelf

Zorg ervoor dat het je niet overvalt als er ineens een koper aan de deur klopt en wacht ook niet tot een verkoop noodzakelijk wordt.

lees meer >