M&A 2.0: een data-gedreven bedrijfsverkoop

De rol van data-gedreven werken en dashboarding tijdens een verkooptraject creëert een meerwaarde voor alle betrokken partijen.
header image

10 mei 2023, Lars de Bruin, Qufinity

Er is geen one-size-fits-all manier om een bedrijf te verkopen. Elke situatie vraagt om een specifieke aanpak en elke overnameadviseur zal zijn of haar eigen voorkeur hebben wat betreft het stappenplan en de manier van werken.

Na jarenlange ervaring binnen de wereld van overnames in het MKB, hebben wij bij Qufinity een nieuwe data-gedreven aanpak geïntroduceerd voor onze overnametrajecten. Het analyseren en visualiseren van (financiële) bedrijfsdata staat hierin centraal zowel vóór, tijdens als ná het overnametraject. In dit artikel zullen we de verschillende stappen waarin data een grote rol speelt toelichten.

1. Voorbereiding (met behulp van de QuScan)

Nadat we in de eerste gesprekken de persoonlijke en zakelijke wensen van onze MKB-klanten in kaart hebben gebracht, zullen we vanuit Qufinity een “QuScan” uitvoeren van het bedrijf met behulp van onze Power BI dashboarding tools.

Voor de QuScan maken we een real-time koppeling met het boekhoudpakket en wordt op basis van financiële bedrijfsdata van de afgelopen 3 jaar inzichtelijk gemaakt hoe het bedrijf heeft gepresteerd, waar de waardedrijvers zitten en welk verbeterpotentieel het bedrijf heeft.

In een interactieve sessie zullen we samen met de ondernemer aan de hand van Power BI door de belangrijkste en meest opvallende financiële ontwikkelingen lopen ter voorbereiding van het verkoopproces. Eventuele waardedrukkende elementen kunnen we zo tijdig detecteren en verhelpen, zodat we gedurende het daadwerkelijke verkooptraject niet tegen verrassingen aanlopen.

Uiteindelijk komen we op basis van de analyses tot een verkoopstrategie waar de ondernemer zich goed bij voelt en die past bij de situatie.

2. Informatiememorandum (op basis van Power BI-dashboards)

Aangezien we met behulp van onze Power BI-dashboardingtools in de voorbereidingsfase het merendeel van de bedrijfsdata al hebben geanalyseerd en gevisualiseerd, zijn wij in staat om sneller en accurater een informatiememorandum (verkoopdocument) op te stellen. Omzet-analyses, klantenspreiding, marges per product(-categorie), werkkapitaalstanden en meer kunnen wij door de koppeling met het boekhoudpakket rechtstreeks uit de grootboekrekeningen halen.

Het schakelen met de ondernemer of de huisaccountant voor benodigde informatiestukken kunnen we daardoor beperken tot een minimum. Bovendien kunnen we kopers - naast het conventionele informatiememorandum in PDF - een inlog geven tot een dynamisch Power BI-dashboard, waarin zij zelf (door ons geselecteerde) financiële data van de onderneming kunnen inzien en in detail op door kunnen klikken.

Door deze revolutionaire manier van proposities beoordelen, zijn kopers beter in staat om gefundeerde biedingen uit te brengen en voorkomen we discussies verderop in het traject. Deze aanpak wordt door zowel kopers als de ondernemer zelf als zeer prettig ervaren.

3. Boekenonderzoek (vereenvoudigd door Databooks)

Deze fase is doorgaans een hoofdpijndossier voor menig ondernemer. Gedurende een due diligence zal een koper alle registers willen opentrekken en elke euro willen kunnen verklaren. Dat zorgt er meestal voor dat een ondernemer samen met een huisaccountant of financiële controller/CFO vele overuren draait om alle opgevraagde informatie boven tafel te krijgen.

Ook nu weer kunnen wij bij Qufinity door de koppeling met het boekhoudpakket betrokken partijen ontzorgen bij de informatievoorziening. Tijdens elk boekenonderzoek stellen wij een “Databook” op in Excel waar de financiële info zo compleet mogelijk is samengevoegd en gestructureerd. Naast dat dit ondernemers veel tijd bespaart (waardoor hij of zij zich kan blijven focussen op de business), vinden kopers en due diligence-partijen deze manier van werken ontzettend prettig.

Data kan sneller en completer aangeleverd worden, waardoor we doorgaans due diligence-periodes met een week kunnen verkorten en discussies sneller kunnen beslechten.

4. Post-closing (blijvende monitoring in Power BI)

Uiteindelijk geeft het goed op orde brengen van de financiële huishouding de kopers na het verkooptraject een boost in het realiseren van waarde. Er kan post-closing meteen gestuurd worden op KPI’s aan de hand van de financiële Power BI-dashboards die door ons zijn ontwikkeld.

De toegevoegde waarde hiervan zien we ook terug in biedingen die potentiële kopers tijdens het verkooptraject uitbrengen: een bedrijf dat vanaf dag één na overname beter kan worden aangestuurd, is in de ogen van kopers simpelweg waardevoller.

Tot slot

In dit artikel zijn we ingegaan op de rol van data en dashboarding tijdens verkooptrajecten. De benoemde data-gedreven manier van werken gedurende een bedrijfsverkoop creëert een meerwaarde voor alle betrokken partijen (ondernemers, kopers, overnameadviseurs én due diligence-partijen). Ook voor aankooptrajecten (buy-and-build-support) gebruiken wij bij Qufinity onze data-analyses om onze MKB-klanten nog meer waarde te bieden.


Lars de Bruin
Lars de Bruin, Qufinity

Lars de Bruin is M&A-consultant bij Qufinity. Hij heeft verscheidene MKB-ondernemers begeleid in zowel aankoop- als verkooptrajecten en is sinds 2021 Register Valuator, waardoor hij officieel erkend wordt als bedrijfswaardeerder in Nederland.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Gerelateerde artikelen

Do's en don'ts bij de opvolging van een accountants- of administratiekantoor

Het is voor eigenaren essentieel om tijdig na te denken over de toekomst van hun kantoor.

lees meer >

De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >