De meeste ondernemers denken er niet dagelijks aan: het verkopen of overdragen van de onderneming. Op een onverwacht moment kan dit echter zo maar ineens opdoemen. Omdat een bijzondere ontwikkeling plaatsvindt in de onderneming of in het leven van de ondernemer, of dat opeens een potentiële koper op de deur klopt.
En dan? Ben je er dan klaar voor?
De overdracht van een onderneming is meer dan alleen de sleutelbos overhandigen. Ook emotioneel is het lastig om je ‘levensproject’ over te dragen aan een ander. Het is daarom voor alle ondernemers belangrijk om goed voorbereid te zijn en doordacht stappen te zetten in de toekomstbestendigheid van jouw onderneming.
In onze dienstverlening hanteren we veelal het 5-stappen-model:
Stap 1: Inzicht in je klanten, producten en diensten
Sta eens stil bij wie jouw echte klanten zijn. Welke klanten kopen het meest bij je? Zijn dat ook de ‘beste klanten’, of is dat vaak gezeur. Heb je duidelijk wat de producten en diensten van jouw onderneming zijn of is het altijd maatwerk. Kun je jouw product makkelijk uitleggen aan een nieuwe medewerker?
Stap 2: Waar verdien je nu je geld mee
Door een marge analyse uit te voeren (en die geregeld bij te houden) kan je inzicht krijgen in jouw bruto marge. Wij bedoelen daarmee het verschil tussen de verkoopprijs en de inkoopprijs. De bedrijfskosten (zoals bijvoorbeeld personeelskosten, huisvesting, verkoopkosten, transport, etc) worden betaald uit deze brutomarge.
Het is dan met name van belang om te kijken hoe de marge-ontwikkeling is per productgroep en per klanttype.
Stap 3: Bedrijfsstructuur
Klopt jouw bedrijfsstructuur met jouw activiteiten? Deze is te onderscheiden in ‘intern’ en ‘extern’. Bij intern kun je denken aan functies binnen jouw organisatie. Heb je meerdere medewerkers, zijn dan de verantwoordelijkheden goed verdeeld? Hoe is jouw ‘span of control’? Kunnen bepaalde onderdelen van de onderneming aan een ander worden overgedragen?
Voor de externe bedrijfsstructuur kun je denken aan de juridische bedrijfsstructuur en de financieringsstructuur.
Stap 4: Contracten op orde
Heb je de afspraken die je met klanten, leveranciers en personeel hebt gemaakt volledig op papier staan? Dat is een onderdeel dat soms wat onderbelicht blijft. Natuurlijk heb je voor je personeel een arbeidscontract maar staan daar alle belangrijke dingen in?
Bij een eventuele verkoop is het erg belangrijk op papier te hebben staan welke afspraken er gemaakt zijn en wat die afspraken inhouden.
Stap 5: Wat is mijn onderneming nu waard en hoe verhoog ik die waarde
Iedereen kent wel de vuistregels van zoveel keer EBITDA. Maar de waarde van een onderneming is afhankelijk van vele factoren en kan meestal niet zo ‘simpel’ worden weergegeven. Als alle bovenstaande vragen beantwoord zijn en meer inzicht is verkregen in de kasstromen, kun je als ondernemer gaan werken aan verbeteringen en scherper aan de wind varen. De mate van zekerheid van kasstromen en te behalen rendementen bepalen in hoge mate de waarde van de onderneming. Ook wel de ‘verdiencapaciteit’ genoemd.
Vraag je je af wat de toekomstbestendigheid van jouw onderneming is? Of hoe jij jouw onderneming wilt overdragen of verkopen? Of hoe jouw onderneming klaar is voor de nieuwe generatie? Of op welke wijze de continuïteit van jouw bedrijf is gewaarborgd?
Het vroegtijdig stil staan bij de toekomstbestendigheid van jouw bedrijf verhoogt de kans op zakelijk succes. Je hoeft dan nog niet morgen je onderneming te verkopen, maar zo ga je wel voorbereid de toekomst in.