Niet te onderschatten: emotie bij bedrijfsverkoop

Emotie. Dat blijkt in de praktijk namelijk het belangrijkste begrip te zijn binnen bedrijfsovernames.
header image

15 januari 2024, Albert Dominicus, Adagium

Cijfers, resultaten en bedrijfswaarde. Dat zijn veelal aspecten waar een ondernemer als eerste aan denkt wanneer het over een bedrijfsverkoop gaat.

Het financiële plaatje, waarbij de hardwerkende ondernemer hoopt een zo’n hoog mogelijke verkoopopbrengst binnen te halen. Maar wie denkt dat het binnen een bedrijfsoverdracht puur om cijfers draait, komt bedrogen uit. 

Het draait om emotie

Emotie. Dat blijkt in de praktijk namelijk het belangrijkste begrip te zijn binnen bedrijfsovernames. Emotie bij de verkoper, die na jarenlang bouwen aan zijn onderneming hoopt de toekomst van zijn bedrijf veilig te stellen. Die hoopt dat zijn bloed, zweet en tranen overeind blijven na de overdracht. Vaak in de vorm van het behoud van bedrijfsnaam en pand. Door de jaren heen is er immers een waardevolle historie opgebouwd. Hij voelt namelijk de zorg richting zijn personeel, om hun toekomst te waarborgen. 

Tel daar het lastige fenomeen ‘loslaten en afstand nemen’ bij op en u begrijpt dat een verkopende ondernemer zich altijd in een emotioneel en complex proces bevindt. 

Denk ook aan andere betrokkenen

Emotie kan ook een rol spelen bij andere stakeholders in het overnameproces. Denk onder meer aan familieleden die zeggenschap hebben binnen het familiebedrijf. Ook kunnen familieleden zonder formele rol een mening hebben, al dan niet met invloed op de familiebanden. 

Maar ook aandeelhouders die hun eigen positie en belangen vertegenwoordigen. Of de koper, die vanuit zijn eigen perspectief het overnametraject doorloopt. Deze wil een goede deal sluiten zodat hij uw bedrijf op positieve voet voort kan zetten.

Ga zorgvuldig om met emoties

Binnen een bedrijfsoverdracht zijn er altijd verweven belangen. Dat is een gegeven dat u als verkopende ondernemer altijd in gedachten dient te houden tijdens het proces. Een bedrijfsoverdracht is intensief en bestaat uit complexe materie.

Daarbovenop komen ook allerlei emotionele componenten. Dat maakt dat de verkoper over een dun koord dient te balanceren om het beste resultaat uit de deal te halen. Gelukkig zijn er ervaren overnameadviseurs die verkopers hierin van begin tot eind begeleiden. 

Stem de juiste verkoopstrategie af

Ga in een vroegtijdig stadium met de overnameadviseur om tafel en bespreek wat de juiste strategie is. Enerzijds gericht op de verkoopprijs en aanpak, maar anderzijds ook over de strategische positie die u als verkoper (inclusief uw adviserende partij) inneemt gedurende het overnameproces.

Waar soms een afwachtende houding gevraagd wordt, kan het op andere momenten juist lonen om adequaat te handelen. Een goede overnameadviseur voelt feilloos aan welke aanpak het beste resultaat op zal leveren.


Albert Dominicus
Albert Dominicus, Adagium

Albert staat aan de basis van Adagium. In 2005 is hij gestart als zelfstandig ondernemer. De focus van Albert ligt op de overgang van het familiebedrijf waarbij aandacht is voor economische zaken maar ook voor de emotie in, tijdens en na het verkoopproces. Albert kan getypeerd worden als pragmatisch, recht door zee met aandacht voor de mens achter de ondernemer.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Adagium

Adagium begeleidt bij koop, verkoop, fusie en financiering van ondernemingen, tevens verricht Adagium bedrijfswaarderingen. Vanuit ons kantoor in Veghel zijn wij actief voor een brede groep van cliënten in het midden- en kleinbedrijf in geheel Nederland.

Gerelateerde artikelen

Do's en don'ts bij de opvolging van een accountants- of administratiekantoor

Het is voor eigenaren essentieel om tijdig na te denken over de toekomst van hun kantoor.

lees meer >

De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >