Verkoop van je bedrijf: hoe weet je of het goed genoeg is?

Robin Geerts
Robin Geerts, Bol Corporate Finance
23 juni 2025
Start tijdig met het combineren van bedrijfseconomische én persoonlijke vermogensinzichten. Zo weet je ook wat jij en je familie nodig hebben om de volgende fase met vertrouwen in te gaan.
header image

Bij de verkoop van een bedrijf gaat het niet alleen om het maximale bedrag op de bank. De echte vraag die veel ondernemers bezighoudt: is het genoeg? Genoeg om zorgeloos verder te leven, je dromen te realiseren en je familie financieel te ondersteunen?

In de praktijk merken wij bij Bol Corporate Finance dat ondernemers in de aanloop naar een verkoop vooral bezig zijn met het bepalen van de waarde van hun bedrijf. Logisch, maar dat is slechts de helft van het verhaal. Weten wat je na de verkoop nodig hebt, is minstens zo belangrijk – en voorkomt onrust in de onderhandeling.

Vermogensplanning

Een voorbeeld. Een ondernemer nadert de verkoop van zijn onderneming. Zijn doel: jaarlijks €120.000 netto kunnen besteden, ruimte hebben voor incidentele uitgaven (zoals een vakantiehuis in Italië), en zijn familie financieel mee laten profiteren. De corporate finance-specialisten van Bol maken een inschatting van de verwachte verkoopopbrengst: tussen de €7 en €8 miljoen. Een mooie uitkomst, maar de ondernemer vraagt zich af of dat voldoende is voor zijn plannen.

Samen met de Family Desk wordt een vermogensplanning opgesteld. Daarin worden toekomstige uitgaven, fiscale verplichtingen, wensen en doelen in kaart gebracht. De uitkomst? Voor zijn plannen is €5 miljoen aan netto vermogen nodig.

Deze informatie verandert alles. Met dit inzicht weet de ondernemer dat hij in de onderhandeling stevig in zijn schoenen staat: het verschil tussen €7 of €8 miljoen is relevant, maar niet kritisch. Er ontstaat rust, en ruimte om te sturen op andere zaken zoals timing, voorwaarden of familiale wensen.

Verkoopstrategie

Blijkt het vermogen ruimer dan nodig, dan opent dat de deur naar andere vraagstukken: hoe kun je vermogen overdragen aan kinderen of andere familieleden? Hoe regel je dat juridisch en fiscaal goed? Hoe borg je de juiste afspraken binnen de familie, bijvoorbeeld via een familiestatuut of aangepaste testamenten? En hoe zorg je ervoor dat het vermogen ook op langere termijn rendeert, met betrouwbare vermogensbeheerders?

Een goede verkoopstrategie is dus niet compleet zonder inzicht in je persoonlijke financiële doelen. Een reële berekening van ‘genoeg’ voorkomt onnodige stress én biedt kansen om meer te halen uit de verkoop – niet per se in euro’s, maar in rust, vrijheid en toekomstbestendigheid.

Volgende fase

Onze tip: start tijdig met het combineren van bedrijfseconomische én persoonlijke vermogensinzichten. Bij Bol werken de experts van Corporate Finance en de Family Desk nauw samen om ondernemers hierin te begeleiden. Zo weet je niet alleen wat je bedrijf waard is, maar ook wat jij en je familie nodig hebben om de volgende fase met vertrouwen in te gaan.



Weet jij al wat genoeg is – voor jou én je familie?

Geschreven door
Robin Geerts, Bol Corporate Finance

Robin Geerts is werkzaam als Senior Organisatie Adviseur & Familiebedrijfskundige bij Bol Adviseurs. Enerzijds heeft hij een brede bedrijfskundige rol als adviseur waarbij hij dichtbij de klant staat. Daarnaast is Robin actief onderdeel van de Family Desk van Bol Adviseurs, een team dat zich speciaal bij familiebedrijven richten op het snijvlak van zakelijk en privé. Vanuit deze Family Desk is Robin veel betrokken bij bedrijfsoverdracht in de familiesfeer.

Nieuwste verhalen