Het aantal vrouwelijke ondernemers dat hun bedrijf online te koop aanbiedt is de afgelopen 5 jaar verviervoudigd. Van de 1.200 bedrijven die op dit moment te koop staan, heeft 17% een vrouwelijke eigenaar. In 2019 was dat nog minder dan 4%.
Dit blijkt uit een periodieke telling van Brookz, het grootste overnameplatform van Nederland. Van de ruim 1.200 bedrijven die op dit moment op Brookz te koop staan, heeft 17% een vrouw als eigenaar. Vijf jaar geleden jaar geleden was het aantal verkopende vrouwelijke ondernemers nog marginaal: in heel 2019 had slechts 4% van alle aangeboden bedrijven een vrouw als eigenaar.
Inhaalslag
De bedrijven die door vrouwen worden aangeboden zijn met name actief in de sectoren E-Commerce & Webshops (food, cosmetica), Zakelijke dienstverlening (catering, kinderopvang, schoonheidssalon) en Detailhandel (mode, sieraden, gezondheid). De gemiddelde omzet van deze bedrijven is met 350.000 euro relatief klein. De gemiddelde omzet van alle bedrijven tezamen die op het Brookz-platform staan is 875.000 euro.
Volgens Peter Rikhof, oprichter van Brookz, is de toename van het aantal aangeboden bedrijven met een vrouwelijke eigenaar een logisch gevolg van een trend die al langer gaande is. ‘Vrouwen zijn duidelijk bezig met een inhaalslag. In de afgelopen tien jaar is het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland gestegen met 60%. Eén op drie ondernemers is inmiddels een vrouw. Deze forse instroom zien we nu ook terug bij de uitstroom, het aantal vrouwelijke ondernemers dat besluit hun bedrijf te verkopen.'
Meer advies
Wat daarbij opvalt, is dat vrouwen meer behoefte hebben aan hulp en advies dan mannen. Rikhof: ‘Ruim twee derde van de vrouwelijke ondernemers kiest voor een uitgebreid servicepakket, inclusief een bedrijfswaardering en hulp bij het opstellen van het verkoopprofiel. Bij mannen is dit juist andersom: daar kiest slechts een derde voor het uitgebreide pakket.'