Wat is de waarde van een autobedrijf?

Je wilt een autobedrijf kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een autobedrijf gewaardeerd wordt.

9 februari 2022, Wietze Willem Mulder, Brookz

Je wilt een autobedrijf kopen of jouw autobedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een autobedrijf gewaardeerd wordt.

Wat is een autobedrijf waard?

Hoeveel een autobedrijf waard is, is sterk afhankelijk van de economische situatie. In recessie kopen mensen minder snel auto’s en in tijden van economische groei is het effect direct merkbaar. Hoewel 2021 een dieptepunt laat zien in de nieuwe autoverkoop lijkt deze dip zich in 2022 verleden tijd. Onderzoek van de ING voorspelt een groei van 15% in deze verkoopcijfers. 

Naast economische invloeden is de waarde van een autobedrijf ook afhankelijk van onder andere de locatie waar het bedrijf zich bevindt en de doelgroep van het autobedrijf. Een vuistregel in de automotive-sector is de vermenigvuldiging van de gemiddelde brutowinst met de multiple van 3,6 uit de Brookz Overname Barometer. Hiermee is snel een inschatting te maken van het bedrag waarop de onderhandeling kan starten. 

EBITDA-multiple automotive

Zoals gezegd is de waarde van een autobedrijf afhankelijk van de economische situatie. Na drie jaren van recessie kan economische groei in het verschiet een flinke boost geven aan de cijfers van het autobedrijf. Een methode die rekening houdt met deze toekomstvoorspellingen is de discounted cash flow-methode. 

Waardedrijvers van een autobedrijf

#1 Economische situatie

De economie is een belangrijke waardedrijver in de automotive-sector. Economische groei gaat hand in hand met een groei van deze sector en recessie betekent juist krimp. Daarnaast zijn krapte op de arbeidsmarkt en de olieprijzen belangrijke aspecten die de waarde beïnvloeden.

#2 Ruimte voor groei

Creëer mogelijkheden voor de groei van het autobedrijf. Over het algemeen gaat het hier om groei in de producten en services, distributiekanalen, merken, strategische partnerschappen en concurrentie. 

Waarde van een autobedrijf verhogen

Voordat je bedrijf in de verkoop kun je de waarde van het autobedrijf nog verhogen. Niet direct door allemaal nieuwe plannen uit te voeren, maar wel door even stil te staan bij de waardeverhogende factoren. Is er nog iets te veranderen en hoe goed is mijn bedrijf voorbereid voor de verkoop?

#1 Stabiliteit

Als autobedrijf moet je je zaakjes goed op orde hebben. Je weet dat economische ontwikkelingen je bedrijfsresultaten beïnvloeden, maar heb je inzicht in de wijze waarop dingen veranderen en hoe je hier de baas over blijft. Regeren is vooruitzien: pro-actief handelen in plaats van reactief. Ben jij in staat om je autobedrijf in iedere economische toestand rendabel te houden op het vlak van inkomsten, personeel en technische ontwikkelingen. Dan biedt deze stabiliteit zekerheid aan eventuele kopers. 

#2 Adaptatie

Steeds meer autobezitters schakelen over naar deelgebruik van auto’s. Dat betekent dat het gebruik belangrijker wordt dan het bezit en dat het aantal auto-eigenaren op termijn zal dalen. Verder is de verschuiving van eindige naar hernieuwbare grondstoffen ook van invloed op de autobranche. De uitrol van elektrische auto’s heeft niet alleen impact op de gebruikers, maar ook op de autobedrijven in de vorm van benodigde kennis en ervaring. Hoe meer het bedrijf is ingericht op deze toekomstige ontwikkelingen, hoe beter de verkoopwaarde.

Van waarde naar prijs

Pin je niet teveel vast op de uitkomst van een waardebepaling. Het is een mooie schatting van de waarde van je bedrijf, maar pas op de onderhandelingstafel komt de daadwerkelijke prijs tot stand; het bedrag wat op je bankrekening bijgeschreven wordt. 

Aantal fusies en overnames autobedrijf

Het aantal overnames in de autobedrijven fluctueert tussen de 105 en 160 per jaar. Naar verwachting zullen er de komende jaren meer autobedrijven op de overnamemarkt verschijnen. Doordat auto’s kwalitatief steeds beter worden en mensen over het algemeen meer kijken naar deelgebruik is namelijk een overschot aan autobedrijven te verwachten. Verder is de autobranche niet heel anders dan andere sectoren als het gaat om personeelskrapte. Overnames zijn daarom vaak een mooie optie om extra medewerkers aan boord te krijgen.

Overnames autobedrijven


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Bedrijfswaarde berekenen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!

Gerelateerde artikelen

ESG: van nice-to-know naar need-to-know

lees meer >

Wat is uw bedrijf waard?

De uitkomst van een waardebepaling mag dan belangrijk zijn, de weg ernaartoe is veel relevanter. Dat brengt namelijk informatie naar boven die van waarde is bij het maken van de juiste strategische keuzes.

lees meer >

Een noodsituatie... Wat nu?

Ondernemers handelen vaak pragmatisch: zodra een probleem zich voordoet, denkt hij of zij erover na. Maar wat gebeurt er met de onderneming in geval van nood?

lees meer >