Wat is de waarde van een marketingbureau?

Je wilt een marketingbureau kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een marketingbureau gewaardeerd wordt.

8 februari 2022, Wietze Willem Mulder, Brookz

Je wilt een marketingbureau kopen of jouw marketingbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een marketingbureau gewaardeerd wordt.

Wat is een marketingbureau waard?

Snel een inschatting maken van de waarde van een marketingbureau? Uit de Brookz Overname Barometer blijkt dat de multiple voor de media-, reclame- en communicatiesector ligt op 4,4. Door deze multiple te vermenigvuldigen met de gemiddelde EBITDA, de bruto jaarwinst, krijg je een bedrag dat de waarde van je bureau kan vertegenwoordigen. Dit bedrag is niet in beton gegoten, want ieder bedrijf is uniek, maar het geeft wel enige houvast in de onderhandelingsprocessen die gaan komen. 

EBITDA Media, reclame en communicatieWaardedrijvers van een marketingbureau 

Af en toe lijkt het alsof zelf-geclaimde marketinggoeroes met hun bureaus als paddestoelen uit de grond schieten. En daarom is het goed om te weten waar je op moet letten bij een marketingbureau.

#1 Data driven

Het grote voordeel van online marketing is de meetbaarheid. Welk effect heeft de inzet van een marketingtool op de conversie van klanten of hoe draagt de content bij aan de vindbaarheid van een webshop. Marketingadvies kan zo’n beetje iedereen geven, maar keiharde resultaten behalen voor klanten is alleen voor de professionals weggelegd.  

#2 Omvang 

De omvang van een marketingbureau is een belangrijke waardedrijver in de overnamemarkt. Kleine bureautjes hebben vaak meer innovatieve concepten en kunnen sneller worden overgenomen, maar grote bureaus bieden meer slagkracht als het gaat om de vergroting van een marktaandeel. 

Waarde van een marketingbureau verhogen

#1 Specialiseren

Er zijn heel veel zzp'ers werkzaam in de marketingbranche en daardoor is de concurrentie ook enorm. Hoe onderscheid jij je van de rest? Door je te specialiseren. In bijvoorbeeld social media-marketing óf een bepaalde niche als food & agri. Op die manier wordt je eerder erkend én gevonden als specialist in de branche. Een ander groot voordeel van specialiseren is de mogelijkheid om samen te werken met andere bureaus als er vraag is naar jouw expertise. Al met al is specialiseren dus waardeverhogend voor een marketingbureau.

#2 Digitaliseren

Als het goed is, ben je als marketingbureau bekend met online marketingstrategieën, want de verschuiving van offline naar online shopping is exponentieel toegenomen sinds de pandemie. Is jouw marketingbureau al volledig ingeregeld op deze online markt of valt er nog voldoende bij te schaven? Nu is de tijd, want dat zal je bij de verkoop geen windeieren leggen. 

#3 Persoonlijk contact

Als het gaat om je bedrijf online beter profileren, dan wil je te maken hebben met korte lijntjes. Geen ticketsystemen en sluit maar achteraan in de rij. Je wilt iemand die weet wat jou drijft, wat de unique selling points zijn en die het allerbeste neerzet om je bedrijf van z’n beste kant te laten zien. Persoonlijk contact is dus erg belangrijk in de marketing-business. Zorg ervoor dat jouw bedrijf dit ook uitstraalt en waarmaakt, want zo bind je klanten en dat levert meerwaarde op voor je bureau.

Van waarde naar prijs

Belangrijk aspect in de waarde van een marketingbureau is dat het begrip waarde subjectief is. Als verkoper heb je meestal een rooskleuriger beeld dan de koper van het over te nemen bureau. Maar dat betekent niet dat je als verkoper aan het kortste eind moet trekken. De koper betaalt wat hij het bureau waard vindt en als verkoper bepaal je zelf of dit een acceptabel bod is om te komen tot een succesvolle overeenkomst.

Aantal fusies en overnames marketingbureaus

Traditionele mediamarketing als tv- of radiocommercials en grote billboards kunnen het bereik van online marketing nauwelijks evenaren. Uitblinken in online marketing is daardoor een belangrijk waardeaspect voor een marketingbureau. Maar deze online en relatief nieuwe manier van werken is niet voor iedereen weggelegd. Overnames en fusies vinden daarom vaak plaats om krachten te bundelen in de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen. 

Het aantal fusies en overnames van marketingbureaus is jaarlijks gemiddeld zo’n 130. De laatste jaren ligt dit getal wat hoger en dit wordt vooral geweten aan de shift van offline naar online-marketing.

Overnames marketingbureaus


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Bedrijfswaarde berekenen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!

Gerelateerde artikelen

ESG: van nice-to-know naar need-to-know

lees meer >

Wat is uw bedrijf waard?

De uitkomst van een waardebepaling mag dan belangrijk zijn, de weg ernaartoe is veel relevanter. Dat brengt namelijk informatie naar boven die van waarde is bij het maken van de juiste strategische keuzes.

lees meer >

Een noodsituatie... Wat nu?

Ondernemers handelen vaak pragmatisch: zodra een probleem zich voordoet, denkt hij of zij erover na. Maar wat gebeurt er met de onderneming in geval van nood?

lees meer >