Onderzoek: Kleine webshop gewilde overnameprooi

Bijna 90% van de ondernemers die een webshop willen overnemen, zoekt een webshop tot 250.000 euro. 60% wil zelfs niet meer uitgeven dan 50.000 euro.

16 mei 2022, Wietze Willem Mulder, Brookz

Ondernemers die een webshop willen overnemen zijn vooral op zoek naar kleine webshops. Bijna 90% van de kopers zoekt een webshop tot 250.000 euro, 60% van de overnemers wil zelfs niet meer uitgeven dan 50.000 euro. 

Dit is één van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De overnamemarkt voor webshops van overnameplatform Brookz. Doel van dit onderzoek is om er achter te komen waarom ondernemers een webshop willen overnemen, op welke aspecten ze letten bij de beoordeling en waarom ze een webshop willen kopen in plaats van zelf opstarten. Aan het onderzoek deden 270 MKB-ondernemers mee.


Relatief laag prijskaartje

Van de ondernemers die in de markt zijn voor het kopen van een webshop is het overgrote deel van de kopers (87%) op zoek naar een webshop met een prijskaartje tot 250.000 euro. Bijna twee derde van alle ondernemers (60%) zoekt zelfs een e-commercebedrijf onder de 50.000 euro. Slechts 13% van alle ondernemers zoekt een webshop met een overnameprijs van meer dan 500.000 euro



Omzetgarantie


De belangrijkste reden om een webshop over te nemen - in plaats van er zelf een te starten - is het feit dat een overgenomen webshop gelijk omzet en daarmee in de meeste gevallen ook inkomen oplevert. Daarnaast is voor 40% van de ondernemers een webshop overnemen goedkoper dan zelf een webshop beginnen. 

Jaaromzet, sector en bezoekers cruciaal  


De meeste kopers letten bij het overnemen van een workshop vooral op de jaaromzet (73%), de sector waarin de webshop actief is (67%) en het aantal bezoekers (60%). Opvallend is dat slechts een derde van de kopers op de zoekmachineposities van de webshop let en vier op de tien kopers bij de beoordeling naar de online reviews van de webshops kijkt.

Waardering grootste uitdaging


Als grootste uitdaging bij de overname wordt de waardering van de over te nemen webshop genoemd (56%) naast het huidige onzekere economische klimaat (37%) en de financiering. Het aanbod van het aantal webshops om over te nemen is daarentegen geen probleem. Slechts 7% van de ondernemers ziet dit als een uitdaging.

Overnamekansen


Peter Rikhof, hoofdredacteur Brookz, beaamt dat het aanbod van webshops op dit moment geen probleem is. Rikhof: 'Het aantal webshops op Brookz is in drie jaar meer dan vervijfvoudigd. Iedereen kan vandaag een webshop beginnen. Maar om er een serieus bedrijf van te maken, dat kost gewoon serieus tijd en geld. De meeste startende ondernemers hebben die lange adem niet. Dat betekent aan de andere kant overnamekansen voor webshop-ondernemers die via een buy-and-build-strategie willen groeien.'

Download hier het onderzoek


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Claudia Willemsen (Kleertjes.com)

Claudia Willemsen draagt definitief het stokje van Kleertjes.com, met een omzet van 70 miljoen euro, over aan Wehkamp. 'Ik ben niet verdrietig om de verkoop, ik ben gewoon knettertrots.'

Henk Jan Bijmolt (Gadero)

Online houthandel Gadero groeit razendsnel. Met een buy-and-build-strategie wil het bedrijf snel stappen maken in het buitenland. 'Overnames versnellen de groei, maar stressen ook het systeem.'

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!

Gerelateerde artikelen

Wat is de waarde van een webshop?

Je wilt een webshop kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een webshop gewaardeerd wordt.

lees meer >

Overnamemarkt voor e-commerce wordt volwassen

De Nederlandse e-commercesector groeit als kool. Toch bleef de omvang van de overnamemarkt voor webshops jarenlang bescheiden. Daar lijkt nu verandering in te komen.

lees meer >

Claudia Willemsen (Kleertjes.com): 'Ga niet met de eerste de beste koper direct in zee'

Claudia Willemsen draagt definitief het stokje van Kleertjes.com, met een omzet van 70 miljoen euro, over aan Wehkamp. 'Ik ben niet verdrietig om de verkoop, ik ben gewoon knettertrots.'

lees meer >