Koeriersbedrijf verkopen?

Je wilt jouw koeriersbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van koeriersbedrijven eruit ziet. Het aantal overnames staat momenteel gelijk aan de resultaten van de twee jaren ervoor tezamen.

Koeriersbedrijf verkopen

Aantal overnames koeriersbedrijven

Het aantal consolidaties zit in de lift en dit is grotendeels te danken aan de thuiswinkelende consument. 

["5", "10", "10", "5", "10", "10", "15", "10", "15", "10"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames koeriersbedrijven

["3,65", "3,85", "3,85", "3,85", "3,60", "3,60", "3,60", "3,60", "3,70", "3,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["4,20,", "3,30"]

Gem. EBITDA-multiple Automotive, Transport & Logistiek

Wat is een koeriersbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector transport en logistiek, waartoe een koeriersbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 3,3 tot 4,2 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor koeriersbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden koeriersbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Thuiswinkelende consumenten

    Deze doelgroep zorgt voor meer pakketjes, die vanuit overige werelddelen dienen te worden vervoerd. Ook binnen de eigen landsgrenzen wordt de consument veeleisender en zijn er steeds meer bedrijven die services aanbieden, zoals ‘vandaag besteld, morgen in huis’ of zelfs na een uur al in huis. Dit zijn grote uitdagingen voor koeriers, aldus ABN Amro.

  • 2
    Logistiek in eigen hand

    Doordat e-commerce een groeispurt doormaakt nemen steeds meer grote spelers de logistiek in eigen hand. Hierdoor behouden ze de controle en kunnen ze zelf de touwtjes in handen houden. Deze ketenverkorting heeft absoluut voordelen, zowel voor consument als ondernemer, voorspelt ING.

  • 3
    Data als verdienmodel

    Data is niet alleen handig voor traffic, sales en andere marketingactiviteiten. Ook in de transportsector is dit hét kanaal voor de communicatie tussen klant en aanbieder, want de klant wordt real time op de hoogte gehouden van de vorderingen. Data als verdienmodel? Zeker wel, aldus ING.

  • 4
    Duurzaamheid

    Ook binnen de logistieke sector is duurzaamheid een groot aandachtspunt. Vervoer over zee en door de lucht is al aan banden gelegd en daar worden ook subsidies voor uitgereikt, voor de partijen die willen en kunnen innoveren. Ook de bekende bestelbusjes zullen steeds vaker veranderen van voorkomen, omdat er nieuwe methodes op de markt worden gebracht. Denk aan de introductie van elektrische bestelbusjes.

Wat onze klanten zeggen