Koeriersbedrijf kopen of verkopen

Je wilt een koeriersbedrijf kopen of jouw koeriersbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van koeriersbedrijven eruit ziet. Het aantal overnames staat momenteel gelijk aan de resultaten van de twee jaren ervoor tezamen. 

Jouw koeriersbedrijf verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers in één week. 

Aantal overnames koeriersbedrijven

Het aantal consolidaties zit in de lift en dit is grotendeels te danken aan de thuis winkelende consument. Koeriersbedrijven groeien door, terwijl andere delen van de sector flink gas terug moesten nemen de afgelopen 1,5 jaar. 

Koeriersbedrijf kopen of verkopen

Wat is een koeriersbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector transport en logistiek, waartoe een koeriersbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,60. Dat betekent dat een koeriersbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,60 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Ebitda-multiple logistiek en transport

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw koeriersbedrijf waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over koeriersbedrijven

Er zijn jaarlijks vele starters in de branche, waardoor er ook veel bedrijven met slechts één werkzaam persoon zichtbaar zijn. De koeriersbedrijven hebben een vraag die het aanbod overstijgt en dit zal naar verwachting niet snel afnemen. 

In cijfers weergegeven zag het aantal koeriersbedrijven er in 2021 als volgt uit (CBS):

1.760 koeriersbedrijven, waarvan:

  • 1.600 koeriersbedrijven met een werkzaam persoon
  • 100 koeriersbedrijven met twee werkzame personen
  • 30 koeriersbedrijven met drie tot vijf werkzame personen
  • 15 koeriersbedrijven met vijf tot tien werkzame personen
  • 5 koeriersbedrijven met tien tot twintig werkzame personen
  • 5 koeriersbedrijven met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 5 koeriersbedrijven met vijftig tot honderd werkzame personen

Een koeriersbedrijf kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor koeriersbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden koeriersbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Thuiswinkelende consumenten
Deze doelgroep zorgt voor meer pakketjes, die vanuit overige werelddelen dienen te worden vervoerd. Ook binnen de eigen landsgrenzen wordt de consument veeleisender en zijn er steeds meer bedrijven die services aanbieden, zoals ‘vandaag besteld, morgen in huis’ of zelfs na een uur al in huis. Dit zijn grote uitdagingen voor koeriers, aldus ABN Amro.

#2 Logistiek in eigen hand
Doordat e-commerce een groeispurt doormaakt nemen steeds meer grote spelers de logistiek in eigen hand. Hierdoor behouden ze de controle en kunnen ze zelf de touwtjes in handen houden. Deze ketenverkorting heeft absoluut voordelen, zowel voor consument als ondernemer, voorspelt ING.

#3 Data als verdienmodel
Data is niet alleen handig voor traffic, sales en andere marketingactiviteiten. Ook in de transportsector is dit hét kanaal voor de communicatie tussen klant en aanbieder, want de klant wordt real time op de hoogte gehouden van de vorderingen. Data als verdienmodel? Zeker wel, aldus ING.

#4 Duurzaamheid
Ook binnen de logistieke sector is duurzaamheid een groot aandachtspunt. Vervoer over zee en door de lucht is al aan banden gelegd en daar worden ook subsidies voor uitgereikt, voor de partijen die willen en kunnen innoveren. Ook de bekende bestelbusjes zullen steeds vaker veranderen van voorkomen, omdat er nieuwe methodes op de markt worden gebracht. Denk aan de introductie van elektrische bestelbusjes.

Koeriersbedrijf verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw koeriersbedrijf? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele koeriersbedrijven succesvol gekocht en verkocht.

Koeriersbedrijf verkopen

Koeriersbedrijf kopen?

Koeriersbedrijf kopen?

Ben je op zoek naar een koeriersbedrijf waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen koeriersbedrijven te koop aangeboden.

Koeriersbedrijf verkopen?

Koeriersbedrijf verkopen?

Heb je een koeriersbedrijf, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele koeriersbedrijven verkocht!

Koeriersbedrijf waarderen?

Koeriersbedrijf waarderen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!