Merkdealer kopen of verkopen


Je wilt een merkdealer kopen of jouw merkdealer verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van merkdealers eruit ziet. Sinds enkele jaren op rij zijn de autodealers aan overnames en fusies onderhevig. Elektrische auto’s breken door en lease-aanvragen schieten door het dak. 

Jouw merkdealer verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers in één week. 

Aantal overnames merkdealers

Merkdealers handelen in nieuwe en gebruikte auto’s van bekende automerken. Betrouwbare kwaliteit en innovatie zorgt ervoor dat er steeds minder mankementen voorkomen. Hierdoor lopen onderhoud en reparaties terug, wat een aanzienlijk risico voor merkdealers kan vormen. Het is verstandig om de samenwerking op te zoeken. 

Merkdealer kopen of verkopen

Wat is een merkdealer waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector automotive, waartoe een merkdealer behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,6. Dat betekent dat een merkdealer gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,6 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Ebitda-multiple automotive

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw merkdealer waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over merkdealers

Er zijn jaarlijks vele starters in de branche, waardoor er ook veel bedrijven met slechts één werkzaam persoon zichtbaar zijn. Bloeit de economie, dan hebben de autodealers meer werk en neemt de vraag naar nieuwe merkauto’s toe. 

In cijfers weergegeven zag het aantal merkdealers er in 2021 als volgt uit (CBS):

23.310 merkdealers, waarvan:

  • 14.065 merkdealers met een werkzaam persoon
  • 3.725 merkdealers met twee werkzame personen
  • 2.680 merkdealers met drie tot vijf werkzame personen
  • 1.880 merkdealers met vijf tot tien werkzame personen
  • 565 merkdealers met tien tot twintig werkzame personen
  • 225 merkdealers met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 65 merkdealers met vijftig tot honderd werkzame personen

Een merkdealer kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor merkdealers

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden merkdealers ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Maatschappelijke veranderingen
Rabobank voorspelt een teruggang in het aantal verkopen van nieuwe auto’s, wegens maatschappelijke veranderingen. We reizen minder, gaan bewuster leven en deelconcepten steken steeds vaker de kop op. Een eigen auto is steeds minder vaak een voorwaarde voor een prettig leven.

#2 Overcapaciteit zorgt voor consolidaties
De kwaliteit van auto’s neemt toe en consumenten rijden gemiddeld minder kilometers, waardoor er sprake is van overcapaciteit onder dealers. Het aantal vestigingen onder merkdealers neemt af, want er is sprake van een toenemend aantal consolidaties onder autohandelaars.

#3 Online groei
Verkopen via digitale kanalen is in opmars en ook voor de autobranche is dit een aantrekkelijke markt, volgens Rabobank. De jongere generaties doen hun onderzoek en weten wat ze willen, waardoor zelfs zo iets prijzigs als een auto, online gekocht wordt. Investeer als merkdealer in kwaliteitsfotografie, vindbaarheid en moderne technologie als VR.

#4 Nieuwe methodes
Volgens ABN Amro, maar ook BusinessInsider, is private lease in opkomst. Aan de ene kant een mooie kans voor merkdealers, maar daar tegenover staat ook dat er minder onderhoud plaatsvindt. Hierdoor blijven de marges relatief laag en is het voor merkdealers nodig om op zoek te gaan naar andere verdienmodellen. 

Merkdealer verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw merkdealer? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele merkdealers succesvol gekocht en verkocht.

Merkdealer verkopen

Merkdealer kopen?

Merkdealer kopen?

Ben je op zoek naar een merkdealer waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen merkdealers te koop aangeboden.

Merkdealer verkopen?

Merkdealer verkopen?

Heb je een merkdealer, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele merkdealers verkocht!

Merkdealer waarderen?

Merkdealer waarderen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!