Schoonmaakbedrijf kopen of verkopen

U wilt een schoonmaakbedrijf kopen of uw schoonmaakbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van schoonmaakbedrijven eruit ziet. Het opstarten van een schoonmaakbedrijf is relatief eenvoudig en vraagt geen hoge investering. Op de overnamemarkt kunnen de ‘grote vijf’ deze relatief kleine bedrijven wel eens gaan overnemen.

Uw schoonmaakbedrijf verkopen? Bereik 20.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames schoonmaakbranche

Door een verbetering van het economische klimaat, is het aantal overnames in de schoonmaaksector de afgelopen jaren flink toegenomen. Veel grote partijen - zoals CSU, ISS en Asito - proberen door middel van overnames hun klantenbestand uit te breiden. De sector zag in oktober 2016 ook voor het eerst een durfinvesteerder (mede)eigenaar worden van een facilitaire dienstverlener. Bencis Capital Partners uit Amsterdam nam toen een meerderheidsbelang in EW Facility Services uit Arnhem. De verwachting is dat deze trend doorzet en dat de ‘grote vijf’ zich ook in 2018 en 2019 zullen blijven roeren op de overnamemarkt.

  Aantal fusies & overnames schoonmaakbedrijven

Recente overnames in de schoonmaakbranche

Elke week worden er wel 1 of meerdere schoonmaakbedrijven gekocht en verkocht. Hieronder een drietal voorbeelden van recente overnames in de schoonmaakbranche:

  Aandeel overnames zakelijke dienstverlening sector tov alle bedrijfsovernames in NL

Wat is een schoonmaakbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda ( Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de zakelijke dienstverlening, de branche waartoe schoonmaakbedrijven behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda van 4,95. Dat betekent dat een schoonmaakbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,95 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,9.

  Gemiddelde EBITDA multiple zakelijke dienstverlening sector en MKB gemiddeld

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Uw schoonmaakbedrijf waarderen? Doe hier de berekening .

Feiten en cijfers schoonmaaksector

Groei van de economie en de aantrekkende kantorenmarkt stuwen volgens Rabobank op korte termijn de vraag naar schoonmaakdiensten. De kortetermijnvisie is dat de sector licht groeit. De langetermijnvisie wijst eveneens op lichte groei, ingegeven door de aantrekkende economie.

De schoonmaaksector kenmerkt zich door kleinschaligheid. Maar liefst 85% van de schoonmaakbedrijven heeft minder dan vijf werknemers in dienst. Er komen steeds meer nieuwe toetreders op deze laagdrempelige markt waardoor de concurrentie fors is en opdrachtgevers kritisch kijken naar de prijs-kwaliteitsverhouding.

In cijfers weergegeven zag de schoonmaakbranche er begin 2018 als volgt uit (CBS):

  • Totaal van 14.530 bedrijven
  • 181.800 mensen werkzaam
  • Totale omzet van 5,4 miljard euro

Een schoonmaakbedrijf kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen in de schoonmaaksector

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de schoonmaakbranche ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Langere termijncontracten
Aanbestedingen spelen een belangrijke rol in de schoonmaakbranche. Zij vinden plaats op basis van capaciteits- en inspanningsspecificaties, zoals grootte. De afgelopen jaren is de contracttermijn gedaald van 7 tot 10 jaar naar circa 3 jaar. Door meer behoefte aan continuïteit en efficiëntie vanuit de markt worden er tegenwoordig juist weer meer langere termijncontracten afgesloten.

#2 Aanvullende dienst
De schoonmaakmarkt is sterk verzadigd, waardoor schoonmaak tot een commodity is geworden. Ondernemers maken daarom de strategische keuze tussen specialisatie of dienstenuitbreiding. Bij een keuze voor uitbreiding wordt schoonmaak vaak aangevuld met diensten als beveiliging en catering; zo ontstaat er een allround facility management -organisatie.

#3 Andere propositie
Om de tariefdruk af te zwakken, brengt de sector steeds meer de waarde van schoonmaak onder de aandacht bij klanten. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende nadruk op het aspect gastvrijheid en de beleving van medewerkers en bezoekers. Verder leidt het meedenken met de cliënt over de schoonmaakwijze en de contractvorm tot een hogere waardering van het schoonmaakbedrijf.

#4 Toegevoegde waarde
De inzet van nieuwe technologieën versterken de waarde-propositie; schoonmaakbedrijven worden allround facilitaire dienstverleners. Met name Big Data-gebruik kan klanten relevante managementinformatie opleveren, zoals inzage in het gebruik van ruimtes of faciliteiten. De samenwerking met IT wordt daarom essentieel. Zo kunnen schoonmaak- en IT-bedrijven apps ontwikkelen waarmee je een parkeerplaats reserveert, de kamertemperatuur aanpast of koffie bestelt.

Schoonmaakbedrijf verkopen?

Bent u op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor uw schoonmaakbedrijf? Plaats dan een anoniem profiel van uw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele schoonmaakbedrijven succesvol gekocht- en verkocht.

Schoonmaakbedrijf kopen?

Schoonmaakbedrijf kopen

Bent u op zoek naar een schoonmaakbedrijf waarin u wilt investeren of die u (gedeeltelijk) wilt overnemen? Op Brookz staan tientallen schoonmaakbedrijven te koop aangeboden.

Schoonmaakbedrijf verkopen?

Schoonmaakbedrijf verkopen

Heeft u een schoonmaakbedrijf maar bent u op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng uw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al honderden schoonmaakbedrijven verkocht!

Schoonmaakbedrijf waarderen?

Schoonmaakbedrijf waarderen

Bent u benieuwd wat de waarde is van uw schoonmaakbedrijf? Bereken hier gratis de waarde van uw onderneming!