Slagerij kopen of verkopen

Je wilt een slagerij kopen of jouw slagerij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van slagerijen eruit ziet. Slagerijen ondervinden hevige concurrentie van supermarkten, die meer en meer inzetten op foodconcepten. Voor de slager-ondernemers biedt communicatie met de klant over het merk, het bijbehorende verhaal en ingrediënten een kans om zich te onderscheiden.

Jouw slagerij verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames slagerijen

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek wisselt het aantal overgenomen slagerijen per jaar tussen zo'n vijf en tien. De verwachting is dat het aantal overnames de komende jaren gaat stijgen. Speciaalzaken hebben het al jaren lastig en kunnen niet opboksen tegen het supermarktgeweld, wat gaat resulteren in een consolidatieslag.

Aantal overnames slagerijen

Wat is een slagerij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe slagerijen behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,25. Dat betekent dat een slagerij gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,25 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple detailhandel

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw slagerij waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over slagerijen

Onder slagerijen vallen winkels in vlees en vleeswaren, eventueel in combinatie met uitbenen, uitvliezen, kantsnijden, schoonmaken en voor korte tijd conserveren, in beperkte mate slachten van levend ingekocht slachtvee en het vervaardigen van vleeswaren, -salades en -snacks.

Volgens het CBS zijn er bijna tweeduizend slagerijen in Nederland, waarvan volgens de Slagersmonitor 2017 van brancheverenging Koninklijke Nederlandse Slagers 13,4 procent van de vleesverkoop wordt verkocht bij de slager. Ruim tachtig procent van de omzet van de slager wordt gemaakt door winkelverkoop. Het overige deel wordt gerealiseerd door levering aan horeca & bedrijven, catering en verkoop aan derden.

In cijfers weergegeven zag het aantal slagerijen er in 2020 als volgt uit (CBS):

1.910 slagerijen, waarvan:

  • 335 slagerijen met een werkzaam persoon
  • 340 slagerijen met twee werkzame personen
  • 445 slagerijen met drie tot vijf werkzame personen
  • 575 slagerijen met vijf tot tien werkzame personen
  • 180 slagerijen met tien tot twintig werkzame personen
  • 35 slagerijen met twintig tot vijftig werkzame personen

Een slagerij kopen? Bekijk het aanbod in Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor slagerijen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden slagerijen ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Hevige concurrentie 
Uit de Slagersmonitor 2017 van branchevereniging Koninklijke Nederlandse Slagers bleek dat er nog genoeg kansen liggen voor slager-ondernemers, maar dat er wél werk aan de winkel is. De vleesconsumptie over de periode 2014 tot 2017 is afgenomen en de concurrentie is hevig van de supermarkten, die een veel betere inkooppositie hebben en daardoor versspeciaalzaken op prijs beconcurreren.

#2 Seizoensafhankelijk 
Het afgelopen jaar groeide de totale omzet in de markt van versspeciaalzaken maar met 0,3%. Echter, slagerijen groeiden licht met 0,7%, dat ongetwijfeld te danken is aan het uitstekende barbecueweer. Voor 2020 verwacht het Economisch Bureau van ING een stabiele lijn, met licht stijgende omzetten onder andere door het doorbelasten van de btw-verhoging.

#3 Big data 
Big data biedt slager-ondernemers de kans om onderbouwde keuzes te maken met betrekking tot menu’s, ingrediënten, gerechten, prijsstelling, aanbiedingen, personele bezetting, klantwensen en gewenste klanten. Door na elke wijziging opnieuw te meten kan men het concept blijven verbeteren.

#4 Voedselverspilling
Innovatie vindt plaats in de verpakking van voedsel, om zo producten langer houdbaar en gemakkelijker vervoerbaar te maken. Maar bovenal om voedselverspilling tegen te gaan, een trend die steeds belangrijker wordt onder consumenten.

Slagerij verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw slagerij. Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele slagerijen succesvol gekocht en verkocht.

Slagerij verkopen

Slagerij kopen?

Slagerij kopen

Ben je op zoek naar een slagerij waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen slagerijen te koop aangeboden.

Slagerij verkopen?

Slagerij verkopen

Heb je een slagerij, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele slagerijen verkocht!

Slagerij waarderen?

Slagerij waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!