Versspeciaalzaak kopen of verkopen

U wilt een versspeciaalzaak kopen of uw versspeciaalzaak verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van versspeciaalzaken eruit ziet. De versspeciaalzaken staan voor een aantal uitdagende jaren. Samenwerken, fuseren of overgenomen worden kan een toekomstbestendige oplossing zijn.

Uw versspeciaalzaak verkopen? Bereik 20.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames versspeciaalzaken

Het aantal fusies en overnames van versspeciaalzaken schommelt jaarlijks tussen de 10 en 20 transacties. Grant Thornton ziet echter wel een opleving:  “Puur en alleen naar internationale transacties kijkend zien we een sterke interesse van buitenlandse kopers voor bedrijven actief in de landbouw, bakkerijproducten, vis/vlees/gevogelte, restaurants/pubs, melkproducten, bier, gewasbewerking en voedingsingrediënten”, aldus Evert Everaarts, manager M&A.

  Aantal fusies & overnames versspeciaalzaken

Wat is een versspeciaalzaak waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda ( Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe versspeciaalzaken behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda van 3,65. Dat betekent dat een versspeciaalzaak gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,65 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,9.

  Gemiddelde EBITDA multiple detailhandel sector en MKB gemiddeld

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Uw versspeciaalzaak waarderen? Doe hier de berekening .

Feiten en cijfers versspeciaalzaken

Al een aantal jaar op rij verliest de versspeciaalzaak, zoals de ambachtelijke bakker, groenteboer of slagen, marktaandeel aan de supermarkt. De concurrentie is moordend en supermarkten investeren massaal in de kwaliteit van producten, versconcepten en foodservice. Doordat supermarkten een veel betere inkooppositie hebben, weten zij de versspeciaalzaak op prijs te beconcurreren. Voor de speciaalzaken is het zaak hier een onderscheidend aanbod tegenover te zetten, op het gebied van concept, assortiment, service en kennis.

In cijfers weergegeven zag de branche voor versspeciaalzaken er begin 2018 als volgt uit (CBS):

  • Totaal van 10.405 bedrijven
  • 56.000 mensen werkzaam
  • Totale omzet van 5,5 miljard euro

Een versspeciaalzaak kopen? Bekijk het aanbod op Brookz. 

Trends en ontwikkelingen voor versspeciaalzaken

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de versspeciaalzaken ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Vervagende concurrentie
Online aanbieders als HelloFresh en Willem&Drees brengen de ‘speciaalzaakbeleving’ naar de thuiskeuken met niet-alledaagse gerechten en producten. Kortom: het foodaanbod groeit en de grenzen tussen kanalen vervagen. De term ‘speciaalzaak' wordt synoniem aan concepten die snel inspelen op de wensen van de veeleisende consument.

#2 Lokale samenwerking
Lokale biologische en duurzame streekproducten met een herkenbare oorsprong versterken de binding met de regio. Hierbij geldt volgens ABN Amro: hoe korter de keten tussen ‘grond’ en ‘mond’ en hoe zichtbaarder het ambacht en vakmanschap, hoe groter het vertrouwen van de consument. Versspeciaalzaken staan sterker door meer samenwerking met boeren en fabrikanten: het biedt hen het visitekaartje bij uitstek voor de agri/foodsector. Maar samenwerking is ook mogelijk met andere speciaalzaken, horeca of zelfs supermarkt. Zo kunnen ondernemers gezamenlijk een foodbestemming creëren met een complementair (gemaks)assortiment.

#3 Moment van consumptie
Het moment van aankoop valt steeds vaker samen met het moment van consumptie. Kleinere verpakkingen, kant-en-klaarmaaltijden en take-away producten winnen marktaandeel. Ervaringen en reviews worden gedeeld via social media. Bepalend wordt de communicatie met de klant via de juiste devices (omnichannel dienstverlening), het optimaliseren van de distributie (thuisbezorgen) en het gebruiken en analyseren van de juiste data (ken je klant).

Verspeciaalzaak verkopen?

Bent u op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor uw versspeciaalzaak? Plaats dan een anoniem profiel van uw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele versspeciaalzaken succesvol gekocht- en verkocht

Versspeciaalzaak kopen?

Versspeciaalzaken kopen

Bent u op zoek naar een versspeciaalzaak waarin u wilt investeren of die u (gedeeltelijk) wilt overnemen? Op Brookz staan tientallen versspeciaalzaken te koop aangeboden.

Versspeciaalzaak verkopen?

Versspeciaalzaken verkopen

Heeft u een versspeciaalzaak maar bent u op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng uw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele versspeciaalzaken verkocht!

Versspeciaalzaak waarderen?

Versspeciaalzaak waarderen

Bent u benieuwd wat de waarde is van uw versspeciaalzaak? Bereken hier gratis de waarde van uw onderneming!