Handelsbedrijf met retailconcept

Reinigingsproducten, onderhoudsproducten, vloeistoffen en desinfectie


Beschrijving

Een handelsonderneming met een retailconcept, bestaande uit onder andere professionele reinigingsproducten, onderhoudsproducten, technische vloeistoffen en desinfectie. Het retailconcept wordt verkocht via 400+ verkooppunten in Nederland en België. De verkooppunten variëren van landelijke ketens in de doe-het-zelfbranche, technische groothandels of distributeurs tot zelfstandige verkooppunten. Het aantal verkooppunten is binnen 12 maanden gestegen van 100 naar 400+. Het aantal verkooppunten zal komende tijd nog fors stijgen.

Bijzonderheden
De onderneming is een aantal jaren op de markt en maakt momenteel een exponentiële groei door. De groei wordt veroorzaakt door de belangstelling van grote spelers binnen de markt die de producten uit willen rollen in meerdere vestigingen voor de komende jaren. Ondanks het stijgende aantal verkooppunten en de stijgende afzet per verkooppunt, wordt er momenteel nauwelijks tot geen tijd besteed aan acquisitie en andere marketingactiviteiten, hierin liggen geruime kansen voor een mogelijke koper.

Fulfilment
De onderneming heeft zowel de productie als de logistiek uitbesteed. De onderneming werkt samen met een fulfilment-partner die de producten in opslag heeft en uitlevert. De onderneming heeft de merkrechten in eigendom. 

Kerncijfers
De tussentijdse omzet tot en met oktober 2020 bedraagt circa €320.000 met een resultaat van €120.000 (exclusief de vergoeding voor de eigenaren). De verwachte omzet voor de komende jaren bedraagt €500.000 in 2021 en €1.000.000 in 2022. De gemiddelde winstmarge bedraagt circa 64,5% op de basisproducten en circa 40% op de desinfectieproducten.

Klantenbestand
De onderneming heeft een gezonde spreiding in haar klantenbestand (per oktober 2020: 141 klanten met respectievelijk circa 400 winkels). De verkooppunten plaatsen de herhalingsaankopen op eigen initiatief (zonder tussenkomt personeel verkopende partij).

Omzetgroei
De exponentiele omzetgroei komt voort uit de nieuwe samenwerkingen die gedurende 2020 zijn aangegaan met klanten en zijn gebaseerd op forcasten die zijn afgegeven door de verkooppunten en potentiële klanten, waaronder de marktleider in de DIY branche. Daarnaast zouden de producten nog B2C uitgerold kunnen worden.

Potentiële kopers
De onderneming is zowel interessant voor een strategische koper die in staat is om synergiën te realiseren en cross-selling te realiseren, als voor MBI-kandidaten. Mede door de lage inspanning van de huidige eigenaar (circa 10 uur per week) is dit goed te combineren met overige activiteiten dan wel in te brengen in een bestaande organisatie. Om het retailconcept verder te laten groeien is geen groot marketing- of salesbudget nodig. 

Transactie
De huidige eigenaren zijn voornemens 100% van de onderneming te verkopen middels een activa/passiva-transactie.

Reden voor verkoop
De eigenaren hebben de onderneming in het najaar 2019 overgenomen, in 2020 blijkt echter een forse groei en is de basis gelegd voor een aanzienlijke omzetversnelling in de jaren 2020 en 2021. Om deze reden is de onderneming niet meer te combineren met de andere onderneming van de eigenaren en zijn de eigenaren voornemens om de onderneming verkopen.

Omzet

€ 600.000

Aantal Fte

1

Regio

Niet locatie gebonden

Sector

Groothandel, Overig

Type Klanten

B2B

Rechtsvorm

VOF

Profielnummer

#29478

Online Kerstshow | 3 dec | 15.30 uur

Online Kerstshow

Programma

Kijk donderdag 3 december van 15.30 - 17.00 uur naar de online Kerstshow van Brookz & Dealsuite. De ultieme afsluiting van een bijzonder overnamejaar!

  • Top 10 mooiste MKB-deals
  • Outlook 2021
  • Column Robert De Boeck
  • Lancering Brookz 500
  • Bekendmaking winnaars F&O Awards
Schrijf je in!