Volledige profiel zien?

Registreer u hier gratis & gemakkelijk


Klik hier om in te loggen

Kunststof kozijnenfabrikant

Efficiëntie, snelle levertijd gekoppeld aan online verkoopsoftware


Beschrijving

Het bedrijf heeft dankzij efficiëntie, snelle levertijd gekoppeld aan online verkoopsoftware alles in huis om een grote speler te worden in markt. Het bedrijf is op zoek naar kapitaal, bijvoorbeeld van een informal investor. De onderneming is actief in de verkoop, productie en montage van kunststof kozijnen.

Key factors zijn:

  • efficiency
  • snelle levertijden
  • kwaliteit
  • online bestelgemak

Bijzonderheden
Bedrijf bestaat 13,5 jaar. Snelle levertijd en kwaliteit zijn altijd key geweest. Sinds 2018 zijn daaraan toegevoegd: automatisering van machinepark tezamen met goed gestandardiseerd productprogramma in online bestelsysteem gekoppeld aan de werkvoorbereiding en productie. Dit zorgt voor (online) bestelgemak en efficiencie in de productie en transport.

Processen
(Productie-)processen zijn duidelijk op een meer efficiënte manier ingeregeld en aan elkaar gekoppeld dan in de standaard wijze.

NB: ten aanzien van onderstaande opsommingen: "uniek" betekent een eigen, speciaal voor deze markt en toepassing ontwikkelde constructie, techniek of software, wat mogelijkheden geeft die er anders niet zijn.

Kosten efficiëncie:

  • uniek profielvoorraadsysteem met zeer weinig verspilling;
  • unieke flow in productie bespaart veel ruimte en handling;
  • uniek kozijnentransportsysteem met unieke bokken en unieke vrachtwageninrichting.

Kwaliteit:

  • goede automatisering werkplaats;
  • unieke onderdelenstroom door werkplaats, per kozijn met centraal vanuit bestelsoftware aangestuurde onderdelenpreparatie zodat nooit verkeerde kleuren of functionaliteiten op kozijnen komen;
  • 13 jaar marktkennis van leveranciers/producten/merken/materialen (ook belangrijk voor efficiëntie).

Snelle levertijd:

  • voorraadmanagement systeem o.b.v. forcast waardoor snellere leveren dan de toelevertijd van de meeste onderdelen een standaard is geworden, terwijl voorraad beperkt blijft.

Online bestelgemak:

  • centraal programma, online kozijnen en andere producten te configureren;
  • zowel voor dealers als eigen personeel, echter meerdere online mogelijkheden uit te rollen;
  • gekoppeld met inkoop, werkvoorbereiding en machineaansturing.

Standaardisering
Daarnaast is voor zowel kwaliteit, efficiëntie en levertijd de laatste jaren een juiste product/productie-standaardisering doorgevoerd en een goed uitgebalanceerde differentiatie tussen eigen productie en samenwerkingen. Deze standardisatie is de basis geworden voor een efficient en goed werkend:

  • voorraad- en inkoopsysteem;
  • verkoopprogramma (gekoppeld aan inkoop, werkvoorbereiding en machineaansturing);
  • productie-automatisering;
  • montageopleiding;
  • samenwerkingen dealerklanten.

Groeifinanciering
Dit bedrijf is ver ontwikkeld voor de huidige omzet. Dit biedt veel potentie, echter kan het bedrijf de groei niet bekostigen. Momenteel is er 16 FTE, waarvan een deel in opleiding. Zonder groeiplannen genormaliseerd naar 10-12. Er is een groot verschil tussen de huidige winst en de genormaliseerde winst. Extra groeigeld is nodig voor voorfinanciering, hogere voorraad, uitbreiding transport- en logistiek middelen, invullen missing links in productieomgeving, investeringen marketing(-personeel), uitbreiding kantoren.

Doelstelling
Sinds de automatisering van 2018 is het bedrijf ingericht voor een productie van elke 6 minuten 1 compleet kozijn met raam of deur (dit is een waarde uit de praktijk: theoretisch waarde is 1,5x zo snel). Dit is uitgaande van normale dagdiensten. Zodra de 'missing links' in de productieomgeving, waar eerst investeringen voor benodigd zijn, ingevuld zijn kan dit volume worden gerealisserd, en kan er met uitbreiding van verkoop en marketing naartoe gegroeid worden. Dit is tevens het groeiplan. De omzet komt dan uit op ca 10M-30M, waarin 10M uitgaat van enkel leveren aan dealers zonder montage en 30M uitgaat van een deel van de orders aan particulieren met montageomzet. Momenteel zijn de binnen- en buitendienst afdelingen en het ordersysteem ingericht voor beide doelgroepen. 

Kansen
Er liggen veel kansen in zowel zakelijke als particuliere markt. Deze kansen zijn goed te benutten gezien het online kozijnprogramma dat zeer practische en efficient is voor dealers en voor andere verkoopkanalen, alsmede de goede landelijke logistiek.

Achtergrond DGA
Gymnasium met Natuur&Techniek, Industrial Design aan de Technische Universiteit Eindhoven (2006). Combinatie tussen techniek, commercie en human factors.