De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn cijfers weergegeven zag het aantal handelsondernemingen er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden handelsondernemingen ook veel groei- en overnamekansen:
Je online onderscheiden van concurrenten doe je niet alleen door aanbod, maar ook door sterke contentmarketing. Maar dit blijkt nog best een uitdaging in de detailhandel, aldus Rabobank, die ondernemers van tips voorziet.
Consumenten willen steeds vaker ontzorgd worden. Je wilt graag een moestuin, maar eigenlijk ontbreekt je de tijd. Een slimme app geeft je iedere dag concrete aanwijzingen en tips, zodat jij met slechts 5 minuten per dag ook je eigen tomaten kunt kweken. Deze slimme combinatie van producten én diensten aanbieden wint aan terrein in de detailhandel.
Klimaatverandering, eindige grondstoffen en bewustwording van consumenten versnelt de verduurzaming van de handelssector. Duurzaamheid is voor iedere sector een blijvende uitdaging, maar wel eentje die je klantenbestand kan vergroten. Het hebben van en handelen naar een stevige duurzaamheidsvisie is voor handelsondernemingen echt een must.