Camping kopen of verkopen

U wilt een camping kopen of uw camping verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van campings eruit ziet.

Uw camping verkopen? Bereik 20.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames campingsector

Jaarlijks wisselen er tussen de 5 en 20 campings van eigenaar of gaan twee camping-ondernemers een samenwerking aan middels een fusie. Qua absolute aantallen geen grote cijfers, maar procentueel gezien is dat jaarlijks ongeveer 1% van het totale aantal campings.

Aantal fusies & overnames campings

Recente overnames in de campingsector

Elke week worden er wel 1 of meerdere campings gekocht en verkocht. Hieronder een drietal voorbeelden van recente overnames in de campingsector:

  Aandeel overnames horeca toerisme en recreatie sector tov alle bedrijfsovernames in NL

Wat is een camping waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda ( Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de hotel, recreatie en toerisme, de branche waartoe campings behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda van 4,00. Dat betekent dat een camping gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,00 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,9.

  Gemiddelde EBITDA multiple horeca toerisme en recreatie sector en MKB gemiddeld

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Uw camping waarderen? Doe hier de berekening .

Feiten en cijfers campingsector

Door het aantrekkende inkomende toerisme en de toename van het binnenlandse toerisme verwacht Rabobank groei van de sector voor de nabije toekomst. Op langere termijn blijft de situatie uitdagend. Gezien de verzadigde markt is het de uitdaging om relevant te blijven voor gasten. Het op peil houden van de kwaliteit van het kampeerterrein is hierbij belangrijk, evenals goede voorzieningen en mogelijkheden die bijdragen aan belevenis van de gast.

In cijfers weergegeven zag de campingsector er begin 2018 als volgt uit (CBS):

  • Totaal van 1.985 bedrijven, waarvan:
  • 1.045 met 1 werkzaam persoon,
  • 465 met 2 werkzame personen,
  • 405 met 3 tot 10 werkzame personen,
  • 70 met 10 tot 50 werkzame personen.

Een camping kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen in de campingsector

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de campingsector ook veel groei- en overnamekansen:

#1 M eer buitenlandse gasten
De Nederlandse campings worden voornamelijk door Nederlanders bezocht. Ongeveer 80% van de overnachtingen komt voor rekening van Nederlanders. Het aantal Nederlanders dat in Nederland gaat kamperen is de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. De echte groei kom vna over de grens: het aantal buitenlanders op Nederlandse campings is juist toegenomen.

#2 Concurrentie van vakantiehuisjes
Vakantieparken met huisjes trekken de kar binnen de branche. Het aantal overnachtingen bij hen nam sinds 2012 met 18,4% toe, terwijl het aantal overnachtingen bij campings in diezelfde tijdsspanne slechts met 0,4% toenam. De Nederlandse consument is steeds meer op zoek naar luxe. Dit vertaalt zich in minder overnachtingen op campings en meer overnachtingen op vakantieparken.

#3 Kansen door hotelisering
Campings kunnen inspelen op de behoefte aan luxe en comfort ( glamping ). Hierbij kunnen ze zich laten inspireren door de hotelbranche. Zo kunnen ze gasten aan zich binden met een op maat gesneden aanbod en extra services: van flexibel in- en uitchecken, een ontbijtservice en een kinderoppas tot massages en arrangementen met leuke attracties en activiteiten in de omgeving. Kansrijk is ook het inzetten van lokale experts; deze kunnen door gasten worden ingehuurd om een rondleiding, (stads-)wandeling of bezoek aan een evenement te verzorgen.

Camping verkopen?

Bent u op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor uw camping? Plaats dan een anoniem profiel van uw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele campings succesvol gekocht- en verkocht.

Camping kopen?

Camping kopen

Bent u op zoek naar een camping waarin u wilt investeren of die u (gedeeltelijk) wilt overnemen? Op Brookz staan tientallen campings te koop aangeboden.

Camping verkopen?

Camping verkopen

Heeft u een camping maar bent u op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng uw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele campings verkocht!

Camping waarderen?

Camping waarderen

Bent u benieuwd wat de waarde is van uw camping? Bereken hier gratis de waarde van uw onderneming!