Camping kopen of verkopen

Je wilt een camping kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van campings eruit ziet.

Jouw camping verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames campings

Jaarlijks wisselen er tussen de vijf en tien campings in Nederland van eigenaar of gaan twee camping-ondernemers een samenwerking aan middels een fusie. Qua absolute aantallen geen grote cijfers, maar procentueel gezien is dat jaarlijks ongeveer 0,05 procent van het totaal aantal campings.

 

Aantal overnames campings

Wat is een camping waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de hotel, recreatie en toerisme, de branche waartoe campings behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda van 3,6. Dat betekent dat een camping gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,6 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple horeca, toerisme en recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw camping waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over campings

De horeca- en recreatiesector is ongelooflijk hard geraakt door de coronacrisis. Een sector die in een absolute groeipiek zat, is abrupt tot stilstand gekomen. Voor 2020 verwacht Rabobank dan ook een ongekende volume- en omzetdaling. Hoewel er in 2021 weer ruimte is voor herstel, gaan we ervan uit dat horeca-ondernemers pas na 2021 terugkeren naar hun oude situatie.

In cijfers weergegeven zag het aantal campings er in 2020 als volgt uit (CBS):

2.000 campings, waarvan:

  • 825 campings met een werkzaam persoon
  • 635 campings met twee werkzame personen
  • 290 campings met drie tot vijf werkzame personen
  • 150 campings met vijf tot tien werkzame personen
  • 70 campings met tien tot twintig werkzame personen
  • 25 campings met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 5 campings met vijftig tot honderd werkzame personen

Een camping kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor campings

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de campingsector ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Focus op Nederlandse gast 
Binnenlandse gasten zijn momenteel de steunpilaar van de sector, voorspelt ING. Bij hotels, vakantieparken en campings verschoof de verhouding tussen binnenlandse en buitenlandse gasten van respectievelijk 55 procent en 45 procent in 2019 naar 75 procent binnenlands en 25 procent buitenlands in 2020. De Nederlandse gast blijft ook in 2021 van bovengemiddeld belang. 

#2 Extra hygiëne-eisen 
Door de coronacrisis letten consumenten in eerste instantie veel meer op hygiëne op campings. Daar zijn extra protocollen voor nodig, wat op korte termijn weer vraagt om extra inzet van personeel en materieel.

#3 Kansen door ‘hotelisering’ 
Campings kunnen inspelen op de behoefte aan luxe en comfort (glamping). Hierbij kunnen ze zich laten inspireren door de hotelbranche. Zo kunnen ze gasten aan zich binden met een op maat gesneden aanbod en extra services: van flexibel in- en uitchecken, een ontbijtservice en een kinderoppas tot massages en arrangementen met leuke attracties en activiteiten in de omgeving. Kansrijk is ook het inzetten van lokale experts; deze kunnen door gasten worden ingehuurd om een rondleiding, (stads-)wandeling of bezoek aan een evenement te verzorgen.

Camping verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw camping? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele campings succesvol gekocht en verkocht.

 

Camping kopen?

Camping kopen

Ben je op zoek naar een camping waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen campings te koop aangeboden.

Camping verkopen?

Camping verkopen

Heb je een camping, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele campings verkocht!

Camping waarderen?

Camping waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!