Hotel kopen of verkopen

U wilt een hotel kopen of uw hotel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van hotels eruit ziet. Een aantal grote hotelketens in Nederland roeren zich op de overnamemarkt, waardoor de komende jaren zelfs een overaanbod van hotels op de loer zou kunnen liggen.  

Uw hotel verkopen? Bereik 20.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames in de hotelsector

Het aantal fusies en overnames in de hotelsector lag over de afgelopen drie jaar bij elkaar opgeteld boven de honderd. Dit heeft voornamelijk te maken met een aantal grote spelers die flink aan het uitbreiden waren. Hotelketens als Fletcher Hotels en Sandton Hotels hebben een groot aantal (kleinere) hotels gekocht om vooral volledige landelijke dekking in Nederland te hebben.

  Aantal fusies & overnames in de hotel sector

Recente overnames in de hotelsector

Elke week worden er wel 1 of meerdere hotels gekocht en verkocht. Hieronder een drietal voorbeelden van recente overnames in de hotelsector:

  Aandeel overnames horeca toerisme en recreatie sector tov alle bedrijfsovernames in NL

Wat is een hotel waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector horeca, recreatie en toerisme - waartoe een hotel behoort – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 4,0. Dat betekent dat een hotel gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,0 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,9.

Gemiddelde EBITDA multiple horeca tourisme en recreatie ector en MKB gemiddeld

De waardering op basis van multiples is vaak het uitgangspunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Die hoeft niet gelijk te zijn aan de van te voren berekende waardering.

Uw hotel waarderen? Doe hier de berekening .

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Feiten & cijfers hotelsector

Het aantal hotelovernachtingen in Nederland neemt al jaren toe. Het aantal buitenlandse gasten is de afgelopen jaren sterker toegenomen dan het aantal Nederlandse gasten. Hierdoor wordt nu iets meer dan de helft van het aantal overnachtingen door buitenlanders geboekt. De Nederlandse hotelbranche is dus afhankelijk van zowel Nederlandse als buitenlandse bezoekers. Ongeveer 40% van de hotelovernachtingen betreft boekingen van zakelijke reizigers. De overige 60% betreft toeristische reizigers.

In cijfers weergegeven zag de hotelbranche er begin 2018 als volgt uit (CBS):

  • 4.385 hotels
  • 65.400 werkzame personen
  • Omzet rond de 4.96 miljard euro

Het aantal hotels in ons land neemt al jaren toe. Daarbij stijgt ook het gemiddelde aantal kamers per hotel. De toename van het aantal overnachtingen zal gedeeltelijk worden opgevangen door een hogere bezettingsgraad in bestaande hotels en gedeeltelijk door een toename van het aantal hotels. Maar, waarschuwt Rabobank, op langere termijn kan het groeiende aanbod leiden tot verzadiging in de markt.

Een hotel kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen in de hotelsector

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden hotels ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Online verhuurplatformen
Een serieuze concurrent van hotels is Airbnb. Het aantal overnachtingen via dit digitale platform steeg in de laatste jaren fors: van 75.000 in 2012 naar alleen al 2,6 miljoen in de vier grote steden in 2017. Hiermee is Airbnb een geduchte concurrent voor hotels. Hotels zullen dus een meerwaarde moeten leveren om aantrekkelijk te blijven. Innovatieve modellen (zoals Airbnb), maar ook online travel agencies krijgen steeds meer grip op de gast. Een goede online propositie is voor hotels dan ook van belang.

#2 Prijs, beleving en reviews
Pricing en beleving worden steeds belangrijker. De consument van nu wil een kwalitatief zo goed mogelijk product tegen een zo scherp mogelijke prijs. Hij wil alleen nog een meerprijs betalen voor een uniek product dat een bijzondere herinnering of beleving creëert. Reviews zijn in de afgelopen jaren ook steeds belangrijker geworden in het boekingsproces. Consumenten zijn geneigd om hier hun boekingsbeslissing van af te laten hangen.

#3 Voorbereiding op dip
Voor hoteliers die nu niet onderscheidend genoeg zijn is het belangrijk keuzes te maken, aldus ABN Amro. Daarmee voorkomen deze hoteliers dat zij niet bestendig zijn tegen een onverhoopte dip in het toerisme en/of in de economie. Hoteliers proberen via verbeteringen op de website en loyaliteitsprogramma’s meer directe boekingen te scoren; nu gaat ongeveer een derde via online travel agencies . Over die boekingen draag een hotel circa 18% af.

#4 Loyaliteitsprogramma
Wie begrijpt hoe de winstgevendheid en loyaliteit samenkomen voor het beste resultaat onder de streep, kan zijn loyaliteitsprogramma daar effectiever op inrichten. Om vervolgens met extra’s te investeren in het verhogen van de loyaliteit van winstgevende gasten en n niet in de terugkeer van gasten die onvoldoende winstgevend gedrag vertonen.

Hotel verkopen?

Bent u op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor uw hotel? Plaats dan een anoniem profiel van uw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele hotels succesvol gekocht- en verkocht.

Hotel kopen?

Hotel kopen

Bent u op zoek naar een hotel waarin u wilt investeren of die u (gedeeltelijk) wilt overnemen? Op Brookz staan tientallen hotels te koop aangeboden.

Hotel verkopen?

Hotel verkopen

Heeft u een hotel maar bent u op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng uw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele hotels verkocht!

Hotel waarderen?

Hotel waarderen

Bent u benieuwd wat de waarde is van uw hotel? Bereken hier gratis de waarde van uw onderneming!