Hotel kopen of verkopen

Je wilt een hotel kopen of jouw hotel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van hotels eruit ziet. Een aantal grote hotelketens in Nederland roeren zich op de overnamemarkt, waardoor de komende jaren zelfs een overaanbod van hotels op de loer zou kunnen liggen.   

Jouw hotel verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames hotels

Het aantal fusies en overnames in de hotelsector lag over de afgelopen drie jaar bij elkaar opgeteld op honderd. Dit heeft voornamelijk te maken met een aantal grote spelers die flink aan het uitbreiden waren. Hotelketens als Fletcher Hotels en Sandton Hotels hebben een groot aantal (kleinere) hotels gekocht om vooral volledige landelijke dekking in Nederland te hebben.

Aantal overnames hotels

Wat is een hotel waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector horeca, recreatie en toerisme - waartoe een hotel behoort – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,6. Dat betekent dat een hotel gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,6 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple horeca, toerisme en recreatieDe waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw hotel waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over hotels

De hotelsector werd hard geraakt door de overheidsmaatregelen vanwege de coronacrisis. Het aantal overnachtingen daalde volgens ABN Amro met 17 miljoen naar ruim 24 miljoen; procentueel gezien zijn de groepsaccomodaties het hardst getroffen. Overheden in het buitenland geven al maanden een negatief reisadvies voor Nederland. Het aantal buitenlanders dat hier overnacht is dit jaar dan ook 52 procent lager dan vorig jaar.

In cijfers weergegeven zag het aantal hotels er in 2020 als volgt uit (CBS):

5.335 hotels, waarvan:

  • 2.840 hotels met een werkzaam persoon
  • 1.020 hotels met twee werkzame personen
  • 340 hotels met drie tot vijf werkzame personen
  • 410 hotels met vijf tot tien werkzame personen
  • 345 hotels met tien tot twintig werkzame personen
  • 215 hotels met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 85 hotels met vijftig tot honderd werkzame personen

Een hotel kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor hotels

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden hotels ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Online verhuurplatformen
De maanden april en mei van 2020 gaan de boeken in als slechtste maanden ooit voor hotels. In termen van omzet zal 2021 beduidend beter zijn, maar van een volledige wederopstanding is nog geen sprake. De verwachting van Rabobank is dat in 2021 de omzet van hotels 25 tot 30 procent onder het niveau van topjaar 2019 ligt. De bezetting en kamerprijzen zijn aanmerkelijk lager dan voorheen en ook vinden er bij hotels in 2021 minder (zakelijke) events plaats dan gebruikelijk.

#2 Prijs, beleving en reviews
Pricing en beleving worden steeds belangrijker. De consument van nu wil een kwalitatief zo goed mogelijk product tegen een zo scherp mogelijke prijs. Hij wil alleen nog een meerprijs betalen voor een uniek product dat een bijzondere herinnering of beleving creëert. Reviews zijn in de afgelopen jaren ook steeds belangrijker geworden in het boekingsproces. Consumenten zijn geneigd om hier hun boekingsbeslissing van af te laten hangen.

#3 Onderscheidens vermogen
Voor hoteliers die nu niet onderscheidend genoeg zijn is het belangrijk keuzes te maken, aldus ABN Amro. Daarmee voorkomen deze hoteliers dat zij niet bestendig zijn tegen een onverhoopte dip in het toerisme en/of in de economie. Hoteliers proberen via verbeteringen op de website en loyaliteitsprogramma’s meer directe boekingen te scoren; nu gaat ongeveer een derde via online travel agencies. Over die boekingen draag een hotel circa 18 procent af.

#4 Loyaliteitsprogramma
Wie begrijpt hoe de winstgevendheid en loyaliteit samenkomen voor het beste resultaat onder de streep, kan zijn loyaliteitsprogramma daar effectiever op inrichten. Om vervolgens met extra’s te investeren in het verhogen van de loyaliteit van winstgevende gasten en niet in de terugkeer van gasten die onvoldoende winstgevend gedrag vertonen.

Hotel verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw hotel? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele hotels succesvol gekocht en verkocht.

 

Hotel kopen?

Hotel kopen

Ben je op zoek naar een hotel waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen hotels te koop aangeboden.

Hotel verkopen?

Hotel verkopen

Heb je een hotel, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele hotels verkocht!

Hotel waarderen?

Hotel waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!