Menno Bom en René Westening (Buienalarm) kochten Weeronline

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz
29 september 2020
Om de overname van Weeronline te financieren, gingen oprichters Menno Bom en René Westening van Infoplaza in zee met een investeringsmaatschappij.
header image

Om de beoogde overname van Weeronline te financieren, gingen oprichters Menno Bom en René Westening van Infoplaza in zee met investeringsmaatschappij Bolster Investment Partners. ‘We waren tegelijkertijd koper en verkoper, maar het bedrijf heeft er nooit onder geleden.’

Het weer is iets wat ieder mens bezig houdt. Maar niet alleen de consument is nieuwsgierig naar of het morgen barbecueweer wordt. Ook bij bedrijven als energiebedrijf Shell, festivalorganisator Mojo Concerts of spoorwegbeheerder ProRail groeit de vraag - al dan niet door klimaatverandering - naar weerinformatie vanwege hun activiteiten. Daarmee is de data die het voorspellen van stormen, regenbuien of tropische dagen een waardevol product geworden.

‘Bedrijven baseren belangrijke beslissingen op onze voorspellingen’, zegt Menno Bom van Infoplaza, waartoe ook merken als Weerplaza, Buienalarm en de zakelijke dienstverlening aan bedrijven behoren. ‘ProRail wil niet alleen temperatuur en neerslag weten, maar ook of er rijp op de bovenleiding is of wat de temperatuur van de spoorstaaf is. Door meer waarde aan de data toe te voegen krijgen we interessantere producten voor onze afnemers.’ 

Verkoopgeruchten

Infoplaza werd in 2008 opgericht door Bom en René Westening, als meteorologische dienstverlener voor media, consumenten, overheden en bedrijven. Zo wordt de weerinformatie via websites en apps als Weerplaza en Buienalarm aangeboden aan consumenten in Nederland en België. Door diverse overnames groeide het Utrechtse bedrijf uit tot een grote speler; zo werd in 2018 nog Buienalarm aan het pallet toegevoegd, met behulp van overnameadviseur Adagium.

De nieuwste aanwinst is Weeronline, opgericht in 2000 door weerman Gerrit Hiemstra. Bom: ‘Toen we halverwege november geruchten opvingen dat de Duitse aandeelhouder Holiday Check het bedrijf aan het verkoopklaar maken was, hebben we zelf contact met hen gezocht. Maar we merkten al snel dat de adviseur van de verkopende kant ons niet serieus nam als koper, omdat hij dacht dat we het financieel niet konden bolwerken.’

Dat vermoeden bleek half waar. Infoplaza kon de overname niet alleen uit eigen middelen financieren. Bom en Westening klopten bij Frank Schuurmans van Adagium aan om op zoek te gaan naar een kapitaalkrachtige partij die hen kon helpen bij een gedeelte van het prijskaartje dat aan Weeronline hing. ‘Dat was een intensief traject’, herinnert Bom zich. ‘Aan de ene kant ben je een bedrijf aan het kopen en aan de andere kant ben je een gedeelte van jouw bedrijf aan het verkopen. En dat tegelijkertijd. ’

Data verrijken

Uiteindelijk heeft Bolster Investment Partners de beste papieren. De Amsterdamse investeringsmaatschappij neemt een belang van 42,5 procent in Infoplaza, de overige 57,5 procent blijven in eigendom van Bom en Westening. Vooral de persoonlijke klik en de langetermijnvisie van Bolster bleken doorslaggevende factoren te zijn. Op die manier kan Infoplaza door blijven innoveren, voornamelijk door hun data voor de consument en de zakelijke markt te verrijken.



Menno Bom van Infoplaza

Voor ons was het een aantal maanden iets harder werken, maar we hebben Infoplaza nooit alleen afhankelijk van ons gemaakt.

Menno Bom

Simultaan liepen de overnamegesprekken met de Duitse eigenaar van Weeronline. Bij Holiday Check groeide na het instappen van een investeerder het besef dat Infoplaza wel degelijk de financiële middelen had om Weeronline in te lijven. In augustus - middenin coronatijd - is de transactie afgerond. Met de strategische overname van Weeronline door Infoplaza wordt het grootste weerplatform van de Benelux gecreëerd.

Bom: ‘Gezamenlijk informeert ons platform meer dan tien miljoen unieke bezoekers per maand via de sites en apps, en wordt circa 90 procent van de Nederlandse media voorzien van weerinformatie. De overname van Weeronline is een belangrijke strategische stap in het verwezenlijken van onze ambities. Onze platforms vereisen continue doorontwikkeling die we gezamenlijk kunnen accelereren.’

Voor Bom en Westening was het een roerige periode, waarbij twee trajecten parallel liepen. Maar dat heeft er niet voor gezorgd dat ze hun bedrijf aan het lot overlieten. ‘Voor ons was het een aantal maanden iets harder werken. Maar we hebben Infoplaza nooit alleen afhankelijk van ons gemaakt. De tent moet gewoon door blijven kunnen draaien, ongeacht of wij veel of weinig tijd hebben. Geen enkel bedrijf zou té afhankelijk moeten zijn van de ondernemer.’

Geschreven door
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Nieuwste verhalen