De toekomst van je bedrijf bepalen… tijdens de verkoop

Jeroen Oldengarm
Jeroen Oldengarm, Marktlink
2 december 2021
Broers Ari en Meinard van Essen bouwden 30 jaar aan Winparts. Met de tijd begonnen ze na te denken over de volgende fase voor hun bedrijf.
header image

Broers, creatieve ondernemers en online pioniers Ari en Meinard van Essen bouwden dertig jaar aan Winparts, ondertussen Nederlands marktleider in auto-onderdelen voor de (online) after-market. Met het vorderen van hun leeftijd, begonnen ze na te denken over de volgende fase van hun leven én onderneming.

Marktlink hielp ze bij het bepalen van de strategie voor de volgende groeifase. Jeroen Oldengarm, partner bij Marktlink en manager van het dealteam, vertelt erover:

Als je als ondernemer uit je bedrijf wilt stappen, moet je over veel dingen nadenken. Heel praktisch bijvoorbeeld over je eigen plannen na verkoop. Maar vooral ook over de toekomst die je jouw bedrijf gunt. Heb je een groeistrategie in beeld die voor jou als ondernemer goed voelt, die aansluit bij marktontwikkelingen en die interessant is voor partijen die op dat moment in de markt zijn? Dan kun je júist in de fase van verkoop nog veel invloed uitoefenen op de toekomst die je voor jouw bedrijf voor ogen hebt. 

Wil je meebouwen aan de groei of stap je zo snel mogelijk of direct uit?

Jeroen Oldengarm

Marktlink heeft, naast de rol van overnamebegeleider, ook de functie van strategisch adviseur. We onderzoeken samen welke wensen de ondernemer heeft en hoe hij de toekomst van het bedrijf voor zich ziet. We voeren een breed gesprek: wil je blijven en meebouwen aan de groei, zoek je juist managementversterking om zelf weer te kunnen pionieren of stap je graag zo snel mogelijk of direct uit? Zie je het voor je dat jouw bedrijf opgaat in een groter geheel of is het essentieel dat het zelfstandig blijft? En wat vind je belangrijk voor de medewerkers? Dit gesprek voerden we ook met Ari en Meinard van Winparts. 

Online pionieren

Hun ondernemersverhaal is bijzonder. De broers geloofden al in een vroeg stadium heilig in de toekomst van het internet en stapten in de online verkoop van auto-onderdelen. De eerste webshop – D-Parts – kwam in 1994 online. Het internet stond toen eigenlijk nog in de kinderschoenen; pas in 2004 ging het écht lopen. Toen bouwden ze nog één keer een nieuwe website - het supergebruiksvriendelijke Winparts.nl - en werden daar marktleider mee.

Opvolging

In 2019 gingen de ondernemende broers - toen beide tegen de 60 jaar - nadenken over een toekomst ná Winparts. Ze hadden vooral oog voor wat goed zou zijn voor het bedrijf. Opvolging was er niet. Wél hadden de ondernemers zichzelf misbaar gemaakt; er was al een krachtig managementteam om de operatie te leiden en voort te zetten na de uitstap van de eigenaren.

Ze startten in januari 2020 een verkooptraject op, samen met Marktlink. Met een heel duidelijk doel: een sterke partner vinden die Winparts verantwoord kan laten uitgroeien tot een sterke Europese speler. Er was veel interesse vanuit investeerders en strategische partijen. Wij vroegen de ondernemers wat voor hen de gedroomde koper zou zijn. Het antwoord: Alliance Automotive Group (AAG), de grootste speler ter wereld op de after-market van auto-onderdelen. 

Voor iedereen voordelen

Uit de gesprekken met AAG bleek serieuze interesse. De markt consolideert en een samenwerking biedt kansen voor beide ondernemingen. Winparts is online supersterk. Omdat AAG nog niet actief was op de online markt, heeft deze strategische aankoop een enorm potentieel. Het geeft AAG in één klap een ongekende hoeveelheid kennis over een nieuw verkoopkanaal. Gelijktijdig geeft de overname Winparts – door de schaalgrootte van AAG – toegang tot een nóg grotere markt. Ook internationaal. En beschikking over de hoogwaardige logistieke infrastructuur van AAG. 

Op 4 mei 2021 werd de deal beklonken. Deze slimme combinatie tussen een innovatief MKB-bedrijf en een solide multinational toont aan hoe een strategische overname extreem groeiversnellend kan zijn. Door samenwerking kunnen deze bedrijven veel meerwaarde creëren en groeikansen pakken. En dat geldt voor veel bedrijven, in allerlei sectoren. Met goed ondernemerschap en een duidelijke toekomstvisie voor jouw bedrijf kun je een stevige positie bemachtigen en zelfs toetreden tot de grote spelers! 

Geschreven door
Jeroen Oldengarm, Marktlink

Jeroen Oldengarm studeerde Bedrijfskunde aan de Agrarisch Hogeschool en de Business Universiteit Nyenrode. Na bij Cargill betrokken te zijn geweest bij een aantal overnames besluit hij begin 2007 de overstap te maken naar Marktlink en zich volledig te specialiseren in bedrijfsovernames. Sinds 2007 is hij respectievelijk als consultant en manager betrokken geweest bij vele tientallen aan- en verkooptransacties.

Nieuwste verhalen