Wat staat er in een verkoopmemorandum?

17 augustus 2016

Voordat u daadwerkelijk op pad gaat om een koper voor uw bedrijf te vinden, stelt u eerst een verkoopmemorandum op. Dit moet u zien als een verkoopbrochure van uw bedrijf voor serieus geïnteresseerde kopers.

We zetten de belangrijkste zaken die daarin moet staan even op een rij.

Het doel van het verkoopmemorandum – ook wel informatiememorandum of bidbook genoemd – is om kandidaat-kopers voldoende te informeren, zodat een koper een beeld krijgt van uw bedrijf en de afweging kan maken of dit het bedrijf is dat hij over wil nemen. Het verkoopmemorandum bevat gedetailleerde bedrijfsgegevens die voor potentiële kopers van belang zijn.

Vraag nu het stappenplan bedrijfsverkoop aan

Hoewel ieder verkoopmemorandum er anders uitziet qua vorm en inhoud, komt het volgende meestal aan de orde:

Een informatiememorandum omvat meestal tussen de tien en twintig pagina’s, waar vaak een samenvatting aan is toegevoegd. Dit moet een aantrekkelijk document zijn, dat makkelijk leesbaar is in 15 tot 20 minuten. Sommige memoranda bevatten ook al een vraagprijs.

Bekijk onze tips over hoe je een bedrijf verkoopt:

Goed om te weten: Er schuilt wel een gevaar in het afgeven van een vraagprijs. De eerste keer dat u een prijs voor uw bedrijf noemt, is gelijk de maximale opbrengst die een koper er voor betaald. Psychologisch gezien fungeert deze prijs dan als anker voor de rest van de prijsonderhandelingen.

Geheimhoudingsverklaring

Het is verstandig om potentiële kopers een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen, voordat u het verkoopmemorandum overhandigt. Neem in de overeenkomst op dat bij onrechtmatig gebruik de kandidaat-koper een boete aan u moet betalen.

Stel zelf een geheimhoudingsovereenkomst (NDA) op

Bekijk hier de mogelijkheid zelf eenvoudig een professionele geheimhoudingsovereenkomst (NDA) op te stellen, speciaal voor overnames.

 

Over het algemeen wordt in een geheimhoudingsverklaring nog geen exclusiviteit afgesproken: u bent dus vrij om ook met andere gegadigden te spreken. Een geheimhoudingsverklaring is niet waterdicht, het is vooral een gentlemen’s agreement. In een goede geheimhoudingsverklaring staan de volgende onderdelen:

Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz. Hij is auteur van Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf? en heeft sinds 2007 twee keer een bedrijf overgenomen en drie bedrijven met succes verkocht.

Categorie├źn

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan Verkoop je bedrijf in 7 stappen!

* Verplicht veld



 

Adviseur Zoekmachine

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Vind een geschikte adviseur

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Bedrijf verkopen

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Plaats profiel