Wat staat er in een verkoopmemorandum?

Peter Rikhof, Brookz | August 17, 2016

Voordat u daadwerkelijk op pad gaat om een koper voor uw bedrijf te vinden, stelt u eerst een verkoopmemorandum op. Dit moet u zien als een verkoopbrochure van uw bedrijf voor serieus geïnteresseerde kopers.

We zetten de belangrijkste zaken die daarin moet staan even op een rij.

Het doel van het verkoopmemorandum – ook wel informatiememorandum of bidbook genoemd – is om kandidaat-kopers voldoende te informeren, zodat een koper een beeld krijgt van uw bedrijf en de afweging kan maken of dit het bedrijf is dat hij over wil nemen. Het verkoopmemorandum bevat gedetailleerde bedrijfsgegevens die voor potentiële kopers van belang zijn.

Hoewel ieder verkoopmemorandum er anders uitziet qua vorm en inhoud, komt het volgende meestal aan de orde:

  • Geschiedenis en achtergrond van het bedrijf
  • Activiteiten van het bedrijf en de markt
  • Klantprofielen en omzetsegmentatie
  • Financiële kengetallen en samenvatting van jaarrekeningen
  • Prognoses voor de toekomst van het bedrijf
  • Juridische structuur en eigendomsverhoudingen
  • Organisatiestructuur en personeelsbestand
  • Overige zaken, zoals huisvesting, bedrijfsmiddelen
  • Intellectueel eigendom, rechtszaken of prijzen/awards/keurmerken
  • Reden voor bedrijfsverkoop en voorwaarden, zoals wat wordt verkocht, wanneer wordt het verkocht, tegen welke prijs wordt het verkocht, op welke manier moet betaald worden en eventuele betrokkenheid verkoper na overdracht

Een informatiememorandum omvat meestal tussen de tien en twintig pagina’s, waar vaak een samenvatting aan is toegevoegd. Dit moet een aantrekkelijk document zijn, dat makkelijk leesbaar is in 15 tot 20 minuten. Sommige memoranda bevatten ook al een vraagprijs.

Bekijk onze tips over hoe je een bedrijf verkoopt:

Goed om te weten: Er schuilt wel een gevaar in het afgeven van een vraagprijs. De eerste keer dat u een prijs voor uw bedrijf noemt, is gelijk de maximale opbrengst die een koper er voor betaald. Psychologisch gezien fungeert deze prijs dan als anker voor de rest van de prijsonderhandelingen.

Geheimhoudingsverklaring

Het is verstandig om potentiële kopers een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen, voordat u het verkoopmemorandum overhandigt. Neem in de overeenkomst op dat bij onrechtmatig gebruik de kandidaat-koper een boete aan u moet betalen.

Stel zelf een geheimhoudingsovereenkomst (NDA) op

Bekijk hier de mogelijkheid zelf eenvoudig een professionele geheimhoudingsovereenkomst (NDA) op te stellen, speciaal voor overnames.

 

Over het algemeen wordt in een geheimhoudingsverklaring nog geen exclusiviteit afgesproken: u bent dus vrij om ook met andere gegadigden te spreken. Een geheimhoudingsverklaring is niet waterdicht, het is vooral een gentlemen’s agreement. In een goede geheimhoudingsverklaring staan de volgende onderdelen:

  • De verstrekte informatie wordt vertrouwelijk behandeld en wordt jegens derden strikt geheim gehouden
  • De geheimhoudingsverklaring geldt voor de koper en diens adviseurs of overige ingeschakelde personen
  • De verkoper wordt schadeloos gesteld als blijkt dat de informatie niet rechtmatig wordt gebruikt
  • De potentiële koper mag geen werknemers van de verkoper in dienstbetrekking nemen
  • De potentiële koper mag geen misbruik maken van bijvoorbeeld een klantenlijst of productspecificatie
  • De geheimhoudingsverklaring geldt niet voor publieke informatie
  • Neem een zorgvuldig omschreven boete op, koppel hieraan het recht om volledige schadevergoeding te kunnen claimen.

Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz. Hij is auteur van Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf? en heeft sinds 2007 twee keer een bedrijf overgenomen en drie bedrijven met succes verkocht.

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!