Maatwerk Corporate Finance is een advieskantoor dat ondernemers helpt bij overnames, waarderingen en due diligence. In opdracht van een ondernemersechtpaar begeleidde Harm Koops de verkoop van een huishoudelijke hulp-aanbieder. Hij plaatste het verkoopprofiel op Brookz, dat 493 maal werd bekeken en 19 reacties opleverde.
Wat doet het verkochte bedrijf?
‘Het bedrijf is een aanbieder van huishoudelijke hulp. Een vaste groep medewerkers van ca. 100 FTE is werkzaam voor het bedrijf. De onderneming heeft vier vestigingen door het hele land en heeft zo’n tien medewerkers op kantoor. De huishoudelijke hulpen zijn veelal part-time werkende vrouwen, die dan vaak jaar in jaar uit hun 'klanten' helpen in het huishouden. De werkzaamheden worden gefinancierd vanuit de WMO, door de gemeenten. Gezien de toenemende vergrijzing en de inzet van de overheid op zelfredzaamheid, lijkt de omvang van de markt alleen maar toe te nemen. Het bedrijf is in 2009 opgericht en is in de daaropvolgende jaren langzaam uitgegroeid naar een jaaromzet van zo’n 4,5 miljoen euro.'
Waarom wilde de eigenaren het bedrijf verkopen?
‘Het bedrijf was opgericht door een ondernemersechtpaar. Maar beide partners zijn de leeftijdsgrens van 60 jaar al gepasseerd. Ze voelen zich zeer verantwoordelijk voor een goede toekomst van hun bedrijf en hadden al een manager aangenomen die de dagelijkse leiding overnam. Wat dat betreft hadden ze zich al goed voorbereid op de verkoop.’
Wat voor activiteiten heb je voor deze ondernemers gedaan?
‘Eigenlijk het gehele traject van A tot Z. Ze werden door hun accountant doorverwezen naar mij. Na een aantal kennismakingsgesprekken besloten we om samen het verkooptraject in te gaan. Mijn ervaring met transacties in de gezondheidszorg heeft hierbij ook geholpen. Ondernemers verkopen hun bedrijf maar één keer, dus het is zo belangrijk dat je een adviseur inschakelt die goed bij je past, zowel zakelijk als persoonlijk.’
Wat is je ervaring met het zelf plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz?
‘Goed. Het zelf plaatsen van een verkoopprofiel is relatief eenvoudig als je als een informatiememorandum of een teaser hebt opgesteld. Wat ik vooral erg fijn vind, is het gemak waarmee je berichten van geïnteresseerden kunt sturen en ontvangen.’
Wat is je ervaring met het aantal en de kwaliteit van de reacties?
‘Het aantal reacties is prima. Ik merk dat bedrijven in sommige sectoren meer reacties van geïnteresseerden oplevert dan anderen, maar dat is ook een afspiegeling van de markt. Van alle reacties die ik binnenkrijg, is 75 procent vrij serieus. Het andere kwart wil gewoon even kijken wat voor bedrijf het is, bijvoorbeeld een concurrent.’
Hoe heb je de waarde en de prijs bepaald?
‘Dit ondernemersechtpaar had vooraf een bepaalde prijsverwachting. Het mooie is dat achteraf bleek dat dit veel te laag was. Het is afwachten hoe de earn-out uitpakt, maar het wordt waarschijnlijk twee tot drie keer zoveel als ze dachten. Bij de onderhandelingen hebben we ook gebruik gemaakt van de EBITDA-multiple in de gezondheidszorg die Brookz ieder half jaar onderzoekt.’
Wie is de uiteindelijke koper en komt deze van buiten jouw netwerk?
‘De koper is een investeringsmaatschappij die inzet op de groeiende markt van vergrijzing. Nu heb ik hier een aardig netwerk onder investeerders, maar ik kende deze investeerder niet. Dus deze koper had ik nooit zonder Brookz gevonden. Daarom plaats ik ook altijd een verkoopprofiel op Brookz, want je kunt als adviseur niet elke potentiële koper van tevoren kennen. Je weet simpelweg niet wie de meest geschikte koper gaat zijn voor een bedrijf, dus dat is het grote voordeel van Brookz. Voor serieuze overnameadviseurs is met het gebruik maken van Brookz de kans op succes aanzienlijk groter.’