Wouter Jansen van Velsen nam met Mocca d'Or koffiebranderij Peeze over

Tjeerd Wiersma
Tjeerd Wiersma, Brookz
15 december 2025
Wouter Jansen van Velsen trok met Berk Partners een investeerder aan, om samen via een buy & build-strategie met Mocca d’Or verder te groeien.
header image

Wouter Jansen van Velsen trok met Berk Partners een investeerder aan, om samen via een buy & build-strategie met Mocca d’Or verder te groeien. Daarbij werd de bekende koffiebranderij Peeze als eerste toegevoegd aan de nieuw opgerichte Coffee Growth Group. 'Ik voel me rentmeester van deze bedrijven.'

Met ervaring bij Grolsch, Unilever en Heinz begon Wouter Jansen van Velsen in 2010 zijn ondernemersloopbaan. Hij nam Mocca d’Or over, een Zwolse koffiebranderij met een rijke geschiedenis van bijna honderd jaar. In de jaren daarna volgden overnames van Santas Koffie, YesPlease en Café del Mar. Daarmee wist hij schaalgrootte op te bouwen in een nog altijd versnipperde koffiemarkt. Onder zijn leiding groeide Mocca d’Or uit tot een top-3 speler in de horecamarkt, naast gevestigde internationale merken als Douwe Egberts en het Italiaanse Lavazza.

Tegelijkertijd voelde Jansen van Velsen zich vooral rentmeester: hij wilde het bedrijf toekomstbestendig doorgeven aan de volgende generatie, niet per se aan zijn eigen kinderen. ‘Ik wil mijn kinderen niet opzadelen met het bedrijf. Ze moeten hun eigen weg vinden’, vertelt hij over zijn twee dochters, die beiden in het onderwijs werken, en zijn zoon van 18, die een tussenjaar doet.

Zoektocht naar partner

Na bijna zestien jaar was Mocca d’Or daardoor toe aan een nieuwe fase. Het bedrijf moest de leidende positie behouden, doorgroeien en er moesten grotere overnames mogelijk worden. Dat vroeg om kapitaal, terwijl de druk vanuit regelgeving in Nederland en met name vanuit Europa toenam.

Jansen van Velsen begon zijn zoektocht naar een externe partner zonder adviseur. Hij stelde een longlist op van potentiële partijen, vooral private equity, en stelde harde voorwaarden: geen meerderheidsbelang en behoud van de dagelijkse leiding. Uiteindelijk viel de keuze op Berk Partners, de investeringsmaatschappij die ooit begon als het family office van wijlen Ben Pon, voormalig autocoureur, ondernemer en investeerder. ‘Het voelde meteen vertrouwd. Hun cultuur sluit perfect aan bij die van ons en het is een investeerder die ons kan begeleiden naar de volgende fase’, zegt Jansen van Velsen.

Wittebroodsweken

Jansen van Velsen en Berk Partners richten hierna samen de Coffee Growth Group op, een nieuwe koffie-alliantie waarin Mocca d’Or werd ondergebracht. De eerste vervolgstap liet niet lang op zich wachten: in mei 2025 werd Peeze uit Arnhem, een familiebedrijf met meer dan 15 miljoen euro omzet, toegevoegd aan Coffee Growth Group. Deze strategische overname stelde de groep in staat om haar positie op de Nederlandse koffiemarkt te versterken en verder te groeien. Zowel Peeze als de bedrijven binnen Mocca d’Or (Santas Koffie, Cafe del Mar en YesPlease) blijven zelfstandig naast elkaar opereren.

Drie jaar eerder begonnen de gesprekken met Peeze al, maar toen kwam het niet tot een deal. Met Berk Partners aan boord kon de overname dankzij meer financiële slagkracht nu wel doorgaan en het bleek meteen een testcase voor de samenwerking. Jansen van Velsen: ‘In zee gaan met een investeerder voelt toch een beetje als een huwelijk. De wittebroodsweken zijn altijd spannend, maar de samenwerking met Berk Partners was vanaf het begin fantastisch.’

Weer rentmeester

Voor de rest van 2025 staan er in principe geen nieuwe overnames gepland, hoewel er wel gesprekken lopen met potentiële overnamekandidaten. Intussen voelt Jansen van Velsen zich ook al rentmeester van Peeze. ‘Ook daarvan wil ik de toekomst veiligstellen.’ Peeze staat net als Mocca d’Or bekend om duurzame koffie en sterke relaties in de horeca - een logische aanvulling binnen de groep.

Tegelijkertijd blijft hij trouw aan de kern van Mocca d’Or: de focus ligt op de out-of-home-markt en geen retail, zodat horecaondernemers exclusiviteit behouden. Jansen van Velsen: ‘Ik zie het niet zitten om met onze koffie in het schap van de supermarkt te belanden. Als Mocca d’Or of Peeze daar in het schap ligt, verliest de horecaondernemer het onderscheidende aanbod dat klanten naar zijn zaak trekt.’

Met een passie en focus op kwaliteitskoffie, betrouwbare klantrelaties en maatschappelijke verantwoordelijkheid moet de Coffee Growth Group de komende jaren verder groeien, mede dankzij de financiële en strategische ondersteuning van Berk Partners. ‘Door de groeiende schaalgrootte moeten alle merken binnen de groep wel een sterkere positie krijgen in de uitdagende koffiemarkt’, aldus Jansen van Velsen.


Je las een verhaal uit de nieuwe Brookz 500. Ben je benieuwd welke kansen en bedreigingen er voor ondernemers liggen op de overnamemarkt in 2026? Dan is de nieuwe editie met één druk op de knop te bestellen.

Geschreven door
Tjeerd Wiersma, Brookz

Tjeerd Wiersma is (freelance) redacteur voor Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef eerder voor publicaties zoals Mergermarket, Dagblad De Pers en Dow Jones Newswires. Hij heeft een meer dan bovengemiddelde interesse in de overnamemarkt.

Nieuwste verhalen