De overnamestrategie van PLNTS.com (Jesse Mostert)

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz
13 december 2024
Met een buy-and-build-strategie moet online kamerplantenwinkel PLNTS.com groeien. ‘Voor veel ondernemers is het aansluiten bij ons een mooie oplossing.’
header image

Met een buy-and-build-strategie moet online kamerplantenwinkel PLNTS.com groeien. Zodat ze met één distributiecentrum verschillende klanten via verschillende webshops bedienen. ‘Voor veel ondernemers is het aansluiten bij ons een mooie oplossing.’

Tussen de groene weilanden in Nieu­werkerk aan den IJssel bevindt zich de plantenkwekerij van de familie Mostert. Meer dan 150 jaar geleden, in 1860, begon het bij de betovergrootvader van Jesse Mostert, die teler was en een grote rol speelde op de groenteveiling van Rot­terdam. Tegenwoordig wordt de planten­ kwekerij Mostert, waar honderden planten op kweek staan, gerund door Jesse, zijn vader en zijn drie broers.

Maar een leven als kweker zat er voor Jesse nooit in. ‘Mijn hele leven draait om planten. Ik ga ermee naar bed en word ermee wakker. Het is echt een passie, maar een kweker ben ik niet. Dat is echt een vak apart. Maar hoewel prachtige en unieke planten kweken in ons bloed zit, zijn we ook ondernemers in hart en nieren.’

Afvlakkende groei

Mostert studeerde Small Business en Retail Management, waarvoor hij in 2018 als opdracht een startup uit de grond moest stampen. Het idee was om een webshop op te zetten, waarbij consumenten eenvoudig kleine kamerplan­ ten konden bestellen. Dat idee sloeg zo aan, mede door een snelgroeiend Instagram­-account. Al snel kwamen er bestellingen vanuit heel Europa.

Mostert: ‘Daarna volgde de coronapandemie. Iedereen moest thuis blijven en dat merkten wij meteen. Mensen wilden hun huiskamer opfleuren met leuke planten, maar konden niet naar een tuincentrum. Het aantal orders op onze website explodeerde met meer dan duizend klanten per week en we moesten snel opschalen. Wat dat betreft hadden we het geluk dat er een tuinbouwbedrijf achter ons staat.’

Het online platform kreeg de naam PLNTS.com en groeide uit tot een online community met een webshop, waar zeld­ zame planten, huiskamerplanten en kleine babyplanten worden verkocht en ook potten en verzorgingsproducten. Maar toen de coronapandemie grotendeels was gaan liggen, vlakte de groei ook af. Er moest dus iets gebeuren om de groeiambities waar te maken.

‘We waren eerder in contact gekomen met Marktlink, om uit te zoeken of het mogelijk was om het Amerikaanse Plants. com over te nemen, omdat die soortgelijke naam wel eens verwarrend kon zijn’, legt Mostert uit. ‘Maar dat bleek een beursgenoteerd bedrijf te zijn. Marktlink opperde om een buy­-and­-build­-strategie uit te rollen. Onze online activiteiten zijn net zo volwaardig als de kwekerij, waar kleinere webshops soms net wat harder moeten werken om overeind te blijven. Aansluiten bij een grotere groep betekent voor die ondernemers vaak meer rust en nieuwe kansen om uit te bouwen.’

Totale plantengroep

PLNTS.com blijkt het ideale platform­ bedrijf om uit te bouwen via overna­ mes. Door middel van gerichte acquisities wil PLNTS.com met één distributiecentrum vanuit verschillende webshops verschillende klanten bedienen. Mostert raakte in gesprek met circa tien ondernemers van overwegend jonge bedrij­ven om te praten over een eventuele overname.

Mostert: ‘Tijdens die gesprekken merkte ik dat alle onder­ nemers die actief zijn in de online plantenmarkt met het­ zelfde dilemma zitten: hoe zorg je ervoor dat je bedrijf toekomstbestendig blijft in deze versnipperde markt? Voor veel ondernemers is het aansluiten bij ons een mooie oplos­ sing, waarbij wij de intentie hebben om een totale groep te vormen binnen de online plantenmarkt.’

Die buy­-and-­build­-strategie resulteerde eind 2022 in de overname van 123planten en 123kantoorplanten, in maart 2023 in de koop van e-fulfilmentplatform Herbie en diens consumentenlabel Bloomique en in september 2023 de acquisitie van Flora@Home, een verzenddienst van bloe­ men en planten opgericht door PostNL.

Sinds september 2023 is het even rustig qua overnames. Mostert is namelijk druk met de integratie van de nieuwe aanwinsten. ‘We hebben een sterk fundament om bedrijven aan toe te voegen’, aldus Mostert. ‘Het is verstandiger voor ons om over te nemen dan om zelf te bouwen. Inmiddels komen ondernemers in de online plantenmarkt ook naar ons toe. Veel van hen hebben de afgelopen jaren ook een enorme groei doorgemaakt, waardoor verkoop een aan­ trekkelijke optie is om de volgende stap te realiseren. Het wordt een winner takes it all­-markt.’


Je las een verhaal uit de nieuwe Brookz 500. Ben je benieuwd welke kansen en bedreigingen er voor ondernemers liggen op de overnamemarkt in 2025? Dan is de nieuwe editie met één druk op de knop te bestellen.

Geschreven door
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Nieuwste verhalen