De verkoop van Meatless (Jos Hugense)

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz
12 december 2024
Voor Jos Hugense was het duidelijk: de flinke investeringen in de groei van Meatless en zijn leeftijd gaan moeilijk samen. Tijd om de producent van getextureerde ingrediënten voor vleesvervangers te verkopen.
header image

Voor Jos Hugense was het duidelijk: de flinke investeringen in de groei van Meatless en zijn leeftijd gaan moeilijk samen. Tijd om de producent van getextureerde ingrediënten voor vleesvervangers te verkopen. ‘Eerlijk gezegd ben ik ook niet de ideale persoon die het bedrijf naar de volgende fase kan brengen.’

De medewerkers van zijn vleesverwerkingsbedrijf stonden even vreemd te kijken toen Jos Hugense al in 2005 besloot om vegetarische producten te gaan produceren. Hij komt uit een slagersfamilie en met zijn broers begon hij in 1979 Hubro Vleesprodukten in Goes. Maar nadat ze tweemaal forse klappen te verwerken kregen door de uitbraak van de gekkekoeienziekte en de omzet met 85 procent kelderde, besloot Hugense dat het anders moest. Met plantaardige vezels.

‘In die tijd waren er nauwelijks vegetarische producten op de markt’, legt Hugense uit. ‘Het was echt pionieren. Bovendien werd de discussie over het minder consumeren van vlees nog niet echt gevoerd. Dus veel mensen vonden het maar gek dat ik met plantjes aan de gang ging. Maar wij zagen het perspectief voor vlees slinken en hebben toen deze fundamentele keuze gemaakt.’

Volgende fase

Hugense ontwikkelde een manier om grondstoffen als tarwe, soja, rijst, quinoa, erwten, lupines en veldbonen te ‘textureren’. Meatless produceert zo’n drie miljoen kilo aan gedroogde en diepgevroren plantaardige texturen voor vegetarische vlees- en visproducten. De markt rondom vegetarische producten raakte in een stroomversnelling, mede doordat plantaardige vleesvervangers steeds meer mainstream werd onder de consument.

In al die jaren groeide Meatless rap. Jaren met groeipercentages van meer dan twintig procent zijn eerder regel dan uitzondering voor het Zeeuwse bedrijf. Maar die snelle groei zorgde er ook voor dat Meatless aan de vooravond stond van flinke investeringen in uitbreiding van de productiecapaciteit. Bovendien begon de leeftijd van Hugense - op dat moment 62 jaar - ook een rol te spelen.

Hugense: ‘Mijn persoonlijke wens om geleidelijk af te bouwen stond in contrast met de ambitieuze groeiplannen voor de onderneming. En eerlijk gezegd ben ik ook niet de ideale persoon die het bedrijf naar de volgende fase kan brengen. Ik ben een pionier, van niets iets maken is waar ik energie van krijg. Als de onderneming naar een volgende fase gaat van opschaling en grootschalige productie, is het tijd om een sterke partner te zoeken.’

Dag en nacht mee bezig

Die zoektocht gaat Hugense samen aan met Rembrandt M&A. ‘Sommige kantoren kwamen met torenhoge waarderingen en beloven je gouden bergen. In een relatief jonge, snelgroeiende nichemarkt is het heel lastig om een realistische waarde vast te stellen. Het is een delicaat spel, je zult de waardebepaling deels moeten baseren op de toekomst en deels op de belofte van de markt.’

Samen stelden ze een lijst van potentiële kopers op, in totaal meer dan vijftig internationale partijen. Daarna begint het wegstrepen, het voorzichtig peilen van de interesse en gesprekken voeren met diverse kopers. Totdat er nog vier kandidaten overbleven. ‘En dan wordt het echt spannend’, vertelt de Meatless-oprichter. ‘Vanaf dat moment was ik er dag en nacht mee bezig. Je hebt natuurlijk je voorkeur, maar tot op zekere hoogte. De centen worden steeds belangrijker. En ook de voorwaarden van de deal, natuurlijk.’

Uiteindelijk trok producent van functionele ingrediënten voor food, feed en pharma Beneo, een dochter van het Duitse beursgenoteerde Südzucker, aan het langste eind. Tijdens het verkoopproces werd duidelijk dat Südzucker de proteïnedivisie van Beneo wilde uitbreiden en dat Meatless een belangrijke bouwsteen voor de toekomst hierin is.

Papier boven tafel halen

Hugense had van de vier overgebleven kandidaat-kopers het meest een persoonlijke klik met Südzucker. Maar zakendoen met onze oosterburen gaat nog altijd met de Duitse gründlichkeit. ‘Het boven tafel halen van papier is niemands hobby’, aldus Hugense. ‘Ze vroegen heel veel informatie op, tot op detailniveau. Op een gegeven moment dacht ik: waar is het voor nodig, het kost ons heel veel tijd. Ook tijdens de onderhandelingen werd alles bij wijze van spreken tot drie cijfers achter de komma vastgelegd. Dat is even wennen.’

Hugense is nog twee jaar aangebleven om de overdracht te voltooien. Niet altijd even gemakkelijk volgens hem, omdat je de leiding uit handen hebt gegeven en de nieuwe eigenaar soms andere keuzes maakt. ‘Maar net als in een huwelijk moet je proberen het te laten werken en door je aan te passen aan de nieuwe situatie lukt dat dan ook.’


Je las een verhaal uit de nieuwe Brookz 500. Ben je benieuwd welke kansen en bedreigingen er voor ondernemers liggen op de overnamemarkt in 2025? Dan is de nieuwe editie met één druk op de knop te bestellen.

Geschreven door
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Nieuwste verhalen