'We wilden zo snel mogelijk van ons bedrijf af'

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz
18 juni 2024
Vanwege tijdgebrek en een verschil van inzicht besloten Mariëtte van de Poppe en haar compagnon hun webshop in Midden-Oosterse producten te verkopen.
header image

Vanwege tijdgebrek en een verschil van inzicht besloten Mariëtte van de Poppe en haar compagnon hun webshop in Midden-Oosterse producten te verkopen. Ze plaatsten januari 2024 een verkoopprofiel op Brookz, dat 123 maal werd bekeken en 2 reacties opleverde. Amper twee maanden later was het bedrijf verkocht.

Wat doet je bedrijf?

Lekker Zeg is een webshop in Midden-Oosterse houdbare producten, met als basis de kookboeken van Yotam Ottolenghi. De oprichtster had een probleem bij het vinden van de juiste ingrediënten voor het koken van haar Midden-Oosterse gerechten. Deze zijn soms moeilijk te vinden in supermarkten. Vind je ze wel, dan is de kwaliteit niet altijd zoals je dat graag ziet. Ook ontbreekt het ons vaak aan tijd om even hier of daar langs te gaan voor het juiste product. Lekker Zeg maakt het vinden van deze producten een stuk makkelijker en door deze met één druk op de knop te bestellen. Ik en mijn compagnon hebben dit bedrijf in juli 2022 overgenomen.’

Waarom wilde je je bedrijf verkopen?

‘Dat heeft eigenlijk twee redenen. Ten eerste was dit voor ons een project ernaast. We hebben allebei een reguliere baan waarin we drie dagen werken. We kende de webshop al langer en de interesse in koken was er bij beide. We namen de stap van het ondernemen. We wisten van tevoren dat het een gokje zou zijn, want beide hebben we een totaal andere achtergrond. Door tijdgebrek en het verschil van inzicht besloten we er een punt achter te zetten. Op dat moment wilden we ook gewoon zo snel mogelijk van ons bedrijf af. Maar we zagen wel potentie in de onderneming, dus een definitieve punt achter het concept vonden we geen goede keus. Daarom besloten we het bedrijf te verkopen.’

Hoe ben je bij Brookz terecht gekomen?

‘We hebben de oproep dat ons bedrijf te koop staat eerst op ons eigen Instagram-kanaal gepubliceerd en in ons eigen netwerk rond laten gaan. Maar daar kwam niets uit. Toen ben ik snel gaan googelen en kwam telkens bij jullie uit als betrouwbare partij voor het te koop aanbieden van je bedrijf. Na een prettig adviesgesprek besloten we de stap te zetten en Brookz te gebruiken voor de verkoop van ons bedrijf.’

Wat is je ervaring met het zelf plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz?

‘Dat het heel eenvoudig werkt. Je kiest gewoon een pakket wat bij jou past; brons, zilver of goud en kunt daarna meteen aan de slag met alle informatie invullen. En dat heb ik zo goed mogelijk gedaan. Je moet je bedrijf wel zo aantrekkelijk mogelijk presenteren in het verkoopprofiel, maar wel op een realistische manier.’ 

Hoe is het verkoopproces verlopen?

‘We waren verbaasd dat we direct reacties kregen, dat hadden we echt niet verwacht. Het was voor ons ook een sprong in het diepe. De koper is uiteindelijk iemand geworden met ervaring in de foodbranche en deze webshop als goede aanvulling op zijn huidige bedrijf zag.’

Hoe heb je de waarde en de prijs bepaald?

‘We hebben een rekensom gemaakt van de voorraadwaarde plus wat we er toentertijd zelf voor betaald hebben plus de tijd die we er ingestopt hebben. Op die manier kwamen we op een vraagprijs van 20.000 euro uit. Daar hebben we nog wel over onderhandeld, omdat de voorraadwaarde door een leegverkoop daalde. Maar over de prijs waren we het snel eens.’ 

Heb je nog een tip voor andere verkopende ondernemers?

‘Het is een grote, spannende stap om je bedrijf te verkopen. We zagen er eerst ook tegenop, vooral omdat je voor het eerst zo’n verkoopproces ingaat. Maar uiteindelijk viel het reuze mee en hadden we snel een deal, door het gewoon te doen en eerlijk te zijn over de status van het bedrijf, de financiële cijfers en de reden van verkoop.’

Geschreven door
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Nieuwste verhalen