Floris Jeurissen bouwt aan zijn eigen vloerenimperium met Floors Group. De recente overname van Laminaat.nl is een schot in de roos en waarschijnlijk niet de laatste. ‘De markt is ontzettend versnipperd, dus er valt nog veel te halen.’
Ondernemer Floris Jeurissen (36) bouwt al vijftien jaar gestaag aan Floors Group, zijn eigen vloerenimperium. Wat begon met vallen en opstaan als jonge starter van 21, is inmiddels uitgegroeid tot een volwassen organisatie met meerdere merken en een eerste strategische overname.
‘In het begin wist ik eigenlijk niet precies waar ik aan begon’, blikt Jeurissen terug. ‘De eerste vijf jaar waren behoorlijk pittig. Ik dacht als jonge jongen dat ik het beter kon dan mijn toenmalige baas, maar al snel ontdekte ik hoeveel er echt bij komt kijken.’ In die beginfase deed hij werkelijk alles zelf: van vloeren leggen en boekhouden tot marketing en juridische zaken. ‘Ik was tegelijk CEO, bezorger, planner en HR-manager. Alles kwam op mijn bordje terecht.’
Tegenwoordig is Floors Group een serieuze speler. De groep omvat onder meer LaminaatenParket.nl, met elf vestigingen, waaronder twee flagship stores in Amsterdam en Den Haag, en de groothandel Floorsbv.nl, die zich richt op de zakelijke markt. Floors Group en de activiteiten die daar onder vallen, realiseren een omzet van 28 miljoen euro. Van de elf vestigingen worden er negen gerund door franchisenemers. Het assortiment is breed: laminaat, PVC, houten vloeren, (visgraat-)parket en bijpassende plinten en ondervloeren.
Groei door overname
In mei 2025 zette Jeurissen een volgende stap in zijn groeistrategie met de overname van Laminaat.nl uit Veldhoven, een online platform met 50.000 unieke bezoekers per maand - een bereik dat fors is binnen de nichemarkt van vloeren. Over de prijs wil hij niets zeggen, vooral uit concurrentieoverwegingen, maar het belang van de deal is duidelijk.
Jeurissen: ‘Laminaat.nl past perfect binnen onze consumentenpropositie. Het richt zich op nieuwbouw en renovatie, vooral op klanten die zelf hun vloer leggen. Bovendien is het online erg sterk en marktleider in organische zoekresultaten.’ De verkopers - Martijn Apeldoorn, Jelle Engels en Wouter Touw - blijven betrokken en gaan zich vooral richten op marketing binnen Floors Group. Bij de overname werd Jeurissen bijgestaan door twee vaste adviseurs: juridisch door Daniëlle Dix van MA law en financieel door Wouter Wolzak van Crown Deal Partners.
Waar Jeurissen ooit alles zelf deed, is het bedrijf nu volwassen. Hij heeft het roer deels uit handen gegeven en richt zich als directeur-grootaandeelhouder vooral op strategie en verdere groei. Ondertussen ontwikkelt hij een AI-bot voor de vloerenbusiness, gevoed met data waar Floors Group over beschikt. Die bot heeft inmiddels ook al een naam: Plankie. Zijn doelen zijn glashelder; met behulp van AI wil hij elke drie jaar zowel de omzet als het marktaandeel van Floors Group verdubbelen - en dat met hetzelfde aantal mensen.
Ziel van parket
Hoewel hij volop kansen ziet, erkent Jeurissen dat de markt het momenteel niet makkelijk heeft. ‘De hogere hypotheekrente zorgt ervoor dat mensen minder verhuizen, verbouwingen uitstellen en wachten met investeren in een nieuwe vloer. Dat merken wij direct.’ Tegelijkertijd ziet hij juist in het onlinekanaal veel groeipotentie. ‘Millennials vormen daarin een belangrijke doelgroep. Zij hebben vaak het gevoel dat ze in tijdsnood zitten. Een snelle levertijd is voor hen dan ook een doorslaggevende reden om online te bestellen.’
Toch gelooft Jeurissen niet in een volledig digitaal model. ‘Ik blijf overtuigd van de kracht van clicks & bricks, een slimme combinatie van online zichtbaarheid en fysieke winkels. Die winkels vervullen een belangrijke adviesfunctie. Elke vloer vraagt om maatwerk. Denk alleen al aan geluidsisolatie, dat is iets waar je online niet altijd goed op kunt inspelen.”
Los daarvan laat hij zijn persoonlijke voorkeur niet onbenoemd. ‘Als het aan mij lag, koos iedereen parket. Dat leeft. Valt er een fles wijn op, dan zie je dat nog jaren later en dat is juist mooi. Elke beschadiging vertelt een verhaal. Laminaat of PVC is praktischer en goedkoper, maar mist een ziel en gaat minder lang mee. Parket is voor het leven.’ Toch schat hij dat slechts zo’n vier procent van zijn klanten daarvoor kiest. ‘De rest gaat voor een betaalbaarder alternatief.’
Versnipperde markt
Voor Jeurissen is dit allerminst een reden om bij de pakken neer te zitten. Hij ziet juist volop kansen om zijn vloerenimperium verder uit te breiden, zowel op eigen kracht als via overnames. Of en wanneer hij weer zo’n deal sluit, wil hij niet verklappen, maar er zitten genoeg interessante bedrijven op zijn radar. Jeurissen: ‘De markt is ontzettend versnipperd, dus er valt nog veel te halen.’ Verder zet Jeurissen ook in op de uitbreiding van het aantal franchisehouders dat onder het Laminaatenparket.nl label wil opereren.
Op de vraag of hij wel eens nadenkt over een mogelijke verkoop van zijn bedrijf, reageert Jeurissen openhartig: ‘Zeker, daar denk ik eigenlijk voortdurend over na. Als ondernemer moet je altijd bouwen aan een bedrijf dat binnen afzienbare tijd verkoopklaar is. Dat betekent niet dat ik nu actief met een verkoop bezig ben, er liggen nog volop groeikansen. Maar je moet wel vooruitdenken. In mijn ogen moet je vier jaar voordat je daadwerkelijk verkoopt al verkoopklaar zijn.’