Zo verkocht Pim Peeters een administratiekantoor via Brookz

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz
7 augustus 2024
Pim Peeters plaatste een administratiekantoor op Brookz, dat 10 reacties opleverde. Amper twee maanden later was het bedrijf verkocht.
header image

MBA Finance is een advieskantoor dat ondernemers in de financiële dienstverlening ondersteunt met fusies en overnames. In opdracht van de eigenaar van een administratiekantoor begeleidde Pim Peeters de verkoop van dit bedrijf. Hij plaatste het verkoopprofiel op Brookz, dat 305 maal werd bekeken en 10 reacties opleverde. Amper twee maanden later werd de deal met de koper bij de notaris bekrachtigd.

Wat doet het verkochte bedrijf?

Pim Peeters: ‘Het bedrijf is een administratiekantoor op het gebied van administratievoering, aangiftepraktijk en belasting- en ondernemersadvies voor kleine MKB-bedrijven en zelfstandigen, voornamelijk in de regio Eindhoven. Dit administratiekantoor behaalt een jaaromzet van ongeveer 115.000 euro.’

Waarom wilde de eigenaar het bedrijf verkopen?

‘De eigenaar had nog niet de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, maar wilde wel verlost zijn van alle verplichtingen en deadlines die een administratiekantoor met zich meebrengt. Daarop besloot hij zijn bedrijf te verkopen, maar nog wel werkzaam te willen zijn onder de nieuwe eigenaar.’

Wat voor activiteiten hebben jullie voor deze ondernemer gedaan?

‘Ik heb voor deze ondernemer in het verleden zijn andere bedrijf, een financieel advieskantoor, verkocht. Dus hij kwam weer bij mij terug met de vraag of ik hem kon begeleiden bij de verkoop van zijn administratiekantoor. Aangezien een verkoop op korte termijn de voorkeur genoot, hebben we snel een aantal stappen doorlopen het bedrijf zo goed mogelijk verkoopklaar te maken. Belangrijkste vraag bij administratiekantoren is wat er exact in de portefeuille zit qua klanten en het repeterende karakter van de omzet.’

Wat is je ervaring met het zelf plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz?

‘Ik ben zeer positief over het plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz. Het is redelijk eenvoudig voor een adviseur, want een teaser op basis van het informatiememorandum is toch al gemaakt. Op de dag van publicatie stroomt je inbox vol met reacties van geïnteresseerde adviseurs en ondernemers. De dagen daarna druppelen er nog steeds nieuwe reacties binnen. De snelheid en efficiency is daardoor zeer hoog.’

Wat is je ervaring met het aantal en de kwaliteit van de reacties?

‘In totaal heb ik tien reacties ontvangen op dit verkoopprofiel. Daarvan is de helft gewoon nieuwsgierig en probeert informatie in te winnen. Je weet als overnameadviseur dat dat erbij hoort. De andere helft zijn serieuze partijen en die groep gaat het uiteindelijk om. Ik zeg altijd: één reactie is genoeg om een deal te sluiten.’

Wie is de uiteindelijke koper en komt deze van buiten jouw netwerk?

‘De koper is een collega-administratiekantoor die zo’n tien kilometer verderop gevestigd is. De eigenaren kenden elkaar niet. Dat is niet vreemd, als je bedenkt dat er in de omgeving Eindhoven alleen al meer dan zestig administratiekantoren gevestigd zijn. Je weet het nooit zeker, maar zonder het verkoopprofiel op Brookz waren deze twee partijen elkaar op dat moment wellicht niet tegen gekomen. Deze twee organisaties waren een goede fit qua cultuur en klantvriendelijkheid, waardoor de verkopende ondernemer ook makkelijk onder de nieuwe eigenaar kan blijven werken.’

Geschreven door
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Nieuwste verhalen