8 februari 2022, Wietze Willem Mulder, Brookz
Je wilt een uitzendbureau kopen of jouw uitzendbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een uitzendbureau gewaardeerd wordt.
Er bestaan verschillende methodes om de waarde van een uitzendbureau te bepalen, deze variëren van snelle inschatting tot uitgebreide formules. Een veelgebruikte methode is de multiple. Hierbij wordt een inschatting van waarde gedaan door een factor, ook wel multiple genoemd, te vermenigvuldigen met de brutowinst. Brookz doet middels de Brookz Overname Barometer halfjaarlijks onderzoek naar de hoogte van de multiple. Voor uitzendbureaus wordt momenteel gerekend met een factor 4,95 van de EBITDA.
Hoewel de uitzendmarkt altijd in beweging is zijn er een paar vaste indicatoren te benoemen, die de waarde van een uitzendbureau bepalen.
De margedruk lijkt in de uitzendbranche een continue strijd. Hoe zorg je structureel voor voldoende marge op de inzet van je uitzendkrachten? Hoe stabieler je marges en bedrijfsresultaten, hoe hoger de waarde van je bureau.
Ben jij al jaren hofleverancier bij vaste klanten? Dat zegt iets over de kwaliteit van je uitzenddiensten en het personeel dat je uitzendt. Hoe meer langdurige vaste klanten, hoe beter.
Is het bureau gericht op een bepaalde niche of bedient het meerdere sectoren met goed personeel? Beiden soorten uitzendbureaus kunnen afhankelijk van de economie en de koper een voordeel of nadeel zijn voor de waarde.
Net als de spreiding is de verhouding tussen het uitzendpersoneel beslissend voor de waarde. Zogeheten white-collar personeel is in essentie passend voor kantoorwerk, terwijl blue-collar personeel veelal met hun handen werkt.
Bij de verkoop van jouw uitzendbureau zet je natuurlijk in op maximale waarde. En hoewel waarde subjectief is, kun je wel inspringen op bepaalde trends. Zodat je eventuele kopers een bedrijf met een goed toekomstperspectief kunt bieden. De volgende trends en ontwikkelingen bieden de uitzendsector veel groei- en overnamekansen.
De zoektocht naar vakbekwame medewerkers is moeilijk. Het arbeidstekort is begin 2022 skyhigh en het lijkt er niet op dat dit snel zal veranderen. Voor uitzendorganisaties betekent het net als voor werkgevers dat personeel vinden lastig is. Continu investeren in je personeelsbestand en daarvoor ook de juiste middelen ter beschikking hebben is noodzakelijk voor een waardevol uitzendbureau.
Een tweede kans onder deze noemer is inzetten op potentieel in plaats van ervaring. Het matchen van personeel en vacatures op basis van opleiding en ervaring lijkt op z’n retour en steeds vaker ligt de nadruk op potentieel en persoonlijkheid. Hoe flexibel is jouw personeelsbestand?
Net als iedere branche heeft ook de uitzendbranche te maken met digitaliseringsuitdagingen. Maar deze uitdagingen bieden ook kansen. Zoals bijvoorbeeld de automatisering van werving en selectie op basis van algoritmen. Maar ook digitalisering van facturatie, administratie en planning zijn voorbeelden waardoor een bureau tijd en geld kan besparen. Minder kosten betekent meer winst. En meer winst is wat kopers willen zien.
Heb je er alles aan gedaan om de waarde van het te verkopen bureau zo hoog mogelijk te maken, dan heb je een mooie uitgangspositie aan de onderhandelingstafel. De uiteindelijke vertaling van waarde naar prijs is de uitkomst van het onderhandelingsproces. De koper zal dan moeten bepalen wat het bureau hem strategisch gezien waard is en de verkoper kan hier mee akkoord gaan of het bod afwijzen.
De uitzendbranche is altijd in beweging, net als fusies en overnames. Vooral grote partijen zoeken uitbreidingsmogelijkheden om hun marktpositie te verbeteren. De menselijke factor is zowel in het bestaansrecht van de bureaus als bij een geslaagde fusie of overname een belangrijk aspect.
Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!
Ondernemers handelen vaak pragmatisch: zodra een probleem zich voordoet, denkt hij of zij erover na. Maar wat gebeurt er met de onderneming in geval van nood?
Je wilt een transportbedrijf kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een transportbedrijf gewaardeerd wordt.
Je wilt een restaurant kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een restaurant gewaardeerd wordt.