Waarderen van een onderneming

Albert Dominicus, Adagium | July 10, 2020

De waarde bepalen van een bedrijf: waarom is dat relevant? Uiteindelijk draait het toch om de prijs die naar voren komt in de markt?

Een waarde is echter niet gelijk aan de prijs van een onderneming. Een waardebepaling van een onderneming wordt vaak uitgevoerd ten behoeve van een verkoop of overdracht in de familiesfeer. Hierbij is het belangrijk om voor alle stakeholders (incl. de Belastingdienst) duidelijk te krijgen wat de onderneming waard is. Andere redenen waarbij een waardebepaling relevant is zijn bijvoorbeeld een echtscheiding, overlijden, schades of conflicten tussen aandeelhouders onderling.

Sturen op waarde

Een waardebepaling helpt bij het inzicht geven in de onderneming en leert een ondernemer/DGA te sturen op de verhoging van de waarde van de onderneming, in plaats van het sturen op liquiditeiten of rentabiliteit. Daarnaast geeft de waarde een goede indicatie van de koopsom van de onderneming in de markt.

In de markt ziet Adagium nog vaak methoden waarbij een bedrijfswaarde wordt vastgesteld op basis van resultaten uit het verleden. Stel u voor: u krijgt een waardebepaling van een horecaonderneming net voor het uitbreken van de coronacrisis. Dan begrijpt u dat de resultaten uit het verleden in dit geval niet opgaan.

Waarderen is naar de toekomst kijken. Nog meer dan voorheen kan er niet worden uitgaan van het verleden of een standaard rekensom. Op dit moment is het van belang om een bedrijfswaardering erg specifiek uit te werken. Vandaar dat het verstandig is om experts te laten bepalen wat op dit moment de logische prijs van een onderneming is.

Waarderingsexpert

Soms willen ondernemers al snel een globale indicatie van de waarde van hun onderneming. Via de slimme waarderingstool op waardeeruwbedrijf.nl verkrijgt een ondernemer op basis van een viertal vragen een globale waarde van zijn of haar onderneming. Dat geeft een eerste indicatie, echter om een valide waardebepaling te verkrijgen dient u hier te allen tijde een expert bij te betrekken.

Albert Dominicus, Adagium

Albert staat aan de basis van Adagium. In 2005 is hij gestart als zelfstandig ondernemer. De focus van Albert ligt op de overgang van het familiebedrijf waarbij aandacht is voor economische zaken maar ook voor de emotie in, tijdens en na het verkoopproces. Albert kan getypeerd worden als pragmatisch, recht door zee met aandacht voor de mens achter de ondernemer.

artikel delen