Wat is de waarde van een webshop?

Je wilt een webshop kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een webshop gewaardeerd wordt.

7 februari 2022, Wietze Willem Mulder, Brookz

Je wilt een webshop kopen of jouw webshop verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een webshop gewaardeerd wordt.

Wat is een webshop waard?

De waarde van een webshop is onder andere afhankelijk van de concurrentiepositie, schaarste op de markt, mate van organisatiestructuur en de waarde die een koper aan het bedrijf toekent. Waarde is subjectief, maar er bestaan verschillende geaccepteerde methoden om de ‘objectieve’ waarde van een bedrijf vast te stellen. 

Een veelgebruikte methode is het uitdrukken van waarde door de bruto jaarwinst (EBITDA) te vermenigvuldigen met een factor. Deze factor, ook wel bekend onder de noemer multiple, verschilt per sector. Op dit moment is deze multiple voor e-commerce 5,60, blijkt uit de Brookz Overname Barometer.

EBITDA-multiple E-commerce

Waardedrijvers van een webshop

#1 Organisch verkeer

Is jouw webshop voornamelijk afhankelijk van klanten door Google Ads? Of zijn je producten goed vindbaar in de organische Google-top? Een juiste inrichting van je webshop en voldoende aandacht voor copywriting op alle media maakt een website beter vindbaar én aantrekkelijker voor klanten. En dat is wat de koper van je webshop ook graag wil zien.

#2 Vergroening

Nationale groei van online shopping heeft behoorlijke impact op de CO2-uitstoot. Grote spelers als Amazon beginnen hun verantwoordelijkheid te nemen en zetten in op minimale ecologische voetafdruk. En dat is ook wat steeds meer klanten belangrijk vinden. Online shoppen op een verantwoorde manier heeft de toekomst. Hoe groener je website, hoe beter het toekomstperspectief. 

#3 Structuur

Is de ondernemer noodzakelijk voor het slagen van de webshop of zijn alle inkoop- en verkoopprocessen goed ingebed? Als koper wil je een webshop overnemen, waarbij je niet afhankelijk bent van de kennis in het hoofd van de verkoper. Alles moet eenvoudig overdraagbaar zijn en in stand blijven als de eigenaar uit beeld verdwijnt.

Waarde van een webshop verhogen

Websites hoog in Google met veel organisch verkeer en goede financiële resultaten zijn best gewild, maar denk niet te makkelijk over een verkoop. Waar moet je op letten bij het verhogen van de waarde van je webshop? 

#1 Verhoog je omzet

Optimaliseer je omzet door kostenbesparingen en optimalisatie van je kapitaal. Hoe beter de cijfers, hoe groter de kans op een succesvolle verkoop. 

#2 Verbeter je webshop-structuur

Zorg voor goede resultaten, die je ook kunt bewijzen. Je omzet, de groei, maar ook de conversieratio van je website is interessant voor kopers. Je webshop moet gewoon goed op orde zijn. Een kloppende en complete administratie én een degelijke websitestructuur zijn hiervoor noodzakelijk. 

#3 One-stop-shop-concept

Consumenten zijn ongeduldig. Vandaag besteld = morgen in huis lijkt door de enorme pakketstroom niet echt meer haalbaar, maar toch is het wat de klant verwacht. Zorg dus voor dat je klanten ook waarmaakt wat je belooft. Een webshop die alles biedt binnen zijn eigen vermogen heeft eerder een trouwe fanbase dan een shop die alles via dropshipping (bestelling doorzetten naar producenten) regelt. 

Van waarde naar prijs

Waarde is een subjectief begrip en het begin van de onderhandelingen. Wat de uiteindelijke prijs wordt hangt af van tal van aspecten, die zich niet allemaal in één berekening laten vatten. De verkoper zal daarom vooraf moeten bepalen wat een acceptabele overnameprijs is en de koper doet ditzelfde verhaal. Aan een onderhandelingstafel vindt de vertaling plaats van waarde naar prijs. 

Aantal fusies en overnames webshops

We leven in digitale tijden. Van keukenmachines tot haarclipjes. Online shopping is hot en happening. Shoppen op afstand nam door de COVID-lockdowns een vlucht. Bedrijven zonder online toonbank waren genoodzaakt om dit snel in kannen en kruiken te krijgen én webshops floreren als nooit tevoren. 

De concurrentie online is nog veel groter dan in de winkelstraat en daarom gaan ook goedlopende webshops als warme broodjes over de toonbank. De cijfers van het CBS laten zien dat het aantal verkochte webshops sinds 2017 (fors) stijgt.

Overnames webshops


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Bedrijfswaarde berekenen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!

Gerelateerde artikelen

Overnamemarkt voor e-commerce wordt volwassen

De Nederlandse e-commercesector groeit als kool. Toch bleef de omvang van de overnamemarkt voor webshops jarenlang bescheiden. Daar lijkt nu verandering in te komen.

lees meer >

Onderzoek: Kleine webshop gewilde overnameprooi

Bijna 90% van de ondernemers die een webshop willen overnemen, zoekt een webshop tot 250.000 euro. 60% wil zelfs niet meer uitgeven dan 50.000 euro.

lees meer >

Claudia Willemsen (Kleertjes.com): 'Ga niet met de eerste de beste koper direct in zee'

Claudia Willemsen draagt definitief het stokje van Kleertjes.com, met een omzet van 70 miljoen euro, over aan Wehkamp. 'Ik ben niet verdrietig om de verkoop, ik ben gewoon knettertrots.'

lees meer >