Koffiebar kopen of verkopen

Je wilt een koffiebar kopen of jouw koffiebar verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van koffiebars eruit ziet. In de jaren 2020 en 2021 krijgt de horecasector rake klappen door Covid-19. Houd er rekening mee dat de bedrijfsresultaten uit deze periode wellicht niet kenmerkend zijn voor de reguliere gang van zaken voor de koffiezaak die te koop wordt aangeboden.

Jouw koffiebar verkopen? Bereik 35.000+ potentiële kopers binnen één week.


Aantal overnames koffiebars

Koffiebars vallen onder de eet- en drinkgelegenheden, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Met kleine verschillen is het aantal overnames al enige jaren stabiel, maar momenteel staat de branche wel onder spanning. In 2020 steeg het aantal faillissementen in de horeca, maar wat het aantal overnames doet is nog een inschatting. 

Koffiebar kopen of verkopen

Wat is een koffiebar waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector horeca, toerisme en recreatie - waartoe een koffiebar behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,35. Dat betekent dat een koffiebar gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,35 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Ebitda-multiple horeca, toerisme en recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw koffiebar waarderen? Doe hier de berekening.


Feiten en cijfers over koffiebars

Uit onderzoek van ABN Amro is gebleken dat de uitgaven voor voedsel afgelopen zijn gedaald, maar dat is op zich niet verbazingwekkend gezien de globale pandemie. We laten meer thuisbezorgen, maar gingen om vanzelfsprekende redenen niet uit eten en haalde dus ook geen koffie op weg naar het werk, want we werkten noodgedwongen thuis. 

Hoe ziet de sector eruit? Er zijn volgens het CBS in totaal 54.915 eet- en drinkgelegenheden in Nederland actief, waarvan:

  • 24.355 gelegenheden waar één werkzaam persoon was;

  • 11.075 horecagelegenheden waar twee werkzame personen werkzaam waren;

  • 7.840 bedrijven waar 3 tot 5 personen werkzaam zijn;

  • 7.205 gelegenheden waar 5 tot 10 mensen werkzaam zijn;

  • 3.230 bedrijven met 10 tot 20 werkzame personen;

  • 970 bedrijven met meer dan 20, maar minder dan 50 personen werkzaam zijn;

  • 155 gelegenheden waar 50 tot 100 personen werkzaam zijn. 


Een koffiebar kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.


Trends en ontwikkelingen voor koffiebars

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden koffiebars ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Bezorgen van maaltijden in alle uithoeken van het land
Ontstaan in 2020, maar zeker hier om te blijven: de dark kitchens. Heb je een horecagelegenheid, of specifiek een koffiebar, dan verdiep jij je in het bezorgen van verse producten. Volgens FoodYard (initiatief van BidFood) is dit niet het enige lichtpuntje. 

#2 Koffie is het heden én de toekomst
Nederlands horen nog steeds tot de top-5 van koffiedrinkers wereldwijd. We drinken gemiddeld 4,1 kopjes per dag en het is dus zeer onwaarschijnlijk dat we de koffie links zullen laten liggen. Nieuwe bezorgmethodes zijn hierdoor in ontwikkeling. Denk aan een koffiebar waarbij de koffie wordt ingeschonken door robots, delivery door een drone en zelf tappen met behulp van Internet of Things, aldus het Koffie Brancherapport 2020.  

#3 Lokale duurzaamheid
Plaatselijke koffietentjes zullen steeds belangrijker worden. Dit lijkt een stap terug in de tijd, maar niets is minder waar. We gaan massaal voor duurzaamheid en het investeren in de eigen gemeenschap. Hoe kan dat nu beter dan de verbinding op te zoeken in de koffie op de hoek? 

Koffiebar verkopen? 

Ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger voor jouw koffiebar? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele koffiebars succesvol gekocht en verkocht.

Koffiebar verkopen

Koffiebar kopen?

Koffiebar kopen?

Ben je op zoek naar een koffiebar waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen koffiebars te koop aangeboden.

Koffiebar verkopen?

Koffiebar verkopen?

Heb je een koffiebar en ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele koffiebars verkocht!

Koffiebar waarderen?

Koffiebar waarderen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!