Meubelmakerij kopen of verkopen

Je wilt een meubelmakerij kopen of jouw meubelmakerij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van meubelmakerijen eruit ziet. Het aantal overnames fluctueert al enige jaren, maar in grote lijnen is de branche stabiel. Tot deze markt behoren niet alleen de meubelmakerijen, maar ook de makers van bedrijfsmeubelen, keuken- en badkamermeubilair en de matrasindustrie.

Jouw meubelmakerij verkopen? Bereik 35.000+ potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames meubelindustrie

De meubelindustrie bestaat uit diverse delen, zoals vervaardiging van indoor meubels, maar ook DIY-meubelpakketten, kleinmeubels en afwerkingen van stoelen, kapstokken, etc. Ook interieurbouw, stoffering, vervaardiging van keuken- en badkamermeubels én de matrasindustrie vallen onder deze sector. Het totaal aantal actieve bedrijven bedraagt 9.385. 

Meubelmakerij kopen of verkopen

Wat is een meubelmakerij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

Voor de sector industrie en productie, waar een meubelmakerij onder valt, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 5,25. Dat betekent dat een meubelmakerij gemiddeld wordt gewaardeerd op 5,25 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Ebitda-multiple industrie en productie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw meubelmakerij waarderen? Doe hier de berekening.


Feiten en cijfers over meubelmakerijen

Rabobank berekende dat de omzetontwikkeling binnen de meubelindustrie iets onder het niveau van 2019 duikt, namelijk een daling van 0-5%. Naar verwachting zal de omzet in 2021 weer positief zijn, aangezien winkels en meubelboulevards dan weer volledig openen voor het publiek.

Volgens vakbeurs IMM smelten werk en privé steeds meer samen, waardoor de vraag naar multifunctionele meubels zal stijgen. Representatieve meubels, stoffering, maar vooral ook ruimte voor ontspanning is een belangrijk vraagstuk de komende jaren. Hoewel andere delen van deze sector achterblijven, is er door consumenten ruim 34.0% meer online gekocht dan in 2019. Voor de meubelmakerij- en woninginrichting zat er maar liefst een groei van ruim 11% in, ten opzichte van een jaar eerder.

In cijfers weergegeven zag het aantal bedrijven in de meubelindustrie er in 2020 als volgt uit (CBS):

9.385 bedrijven, waarvan:

  • 7.290 bedrijven waar één werkzaam persoon was;
  • 950 bedrijven waar 2 werkzame personen zijn;
  • 420 bedrijven waar 3 tot 5 werkzame personen zijn;
  • 335 bedrijven met 5 tot 10 werkzame personen;
  • 220 bedrijven met 10 tot 20 werkzame personen;
  • 115 bedrijven met meer dan 20, maar minder dan 50 personen werkzaam zijn;
  • 30 organisaties die 50 tot 100 werkzame personen hebben.


Een meubelmakerij kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor meubelmakers

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden meubelmakerijen ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Duurzame concepten
We zijn steeds meer gefocust op een circulaire economie. Waar grote aanbieders, zoals IKEA, reeds richten op recycling en de inzet van duurzame materialen, gonst dit door de gehele branche. Eenvoudig ontmantelen en opnieuw opbouwen, duurzame materialen en het opknappen van decennia oude meubels: de meubelmakerij has it all.

#2 Maatwerk designs
Hierboven haalden we het er ook al even bij: maatwerk en multifunctionele concepten zijn veelgevraagd. Onze behoeften worden alsmaar specifieker en dit laten we doorklinken in onze woonruimtes en bedrijven. Een kantoor is niet zomaar meer een ruimte om te werken en in de woonkamer hangen we niet enkel meer languit op de bank. Opvallende meubels, modulaire meubels, maar vooral concepten met een dubbele functie.

#3 Unieke materialen en technologieën
MVO vinden we wel belangrijk, maar echt meer betalen voor een bijzondere MVO-bank, dát doen we nog niet zoveel. We zijn echter wel bereid om meer te investeren in meubels die aansluiten bij ons leven. Bijzondere designs, vernieuwende technieken en onovertroffen materialen. Een beetje speciaal, daar houdt deze doelgroep wel van volgens de Rabobank.

Meubelmakerij verkopen? 

Ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger voor jouw meubelmakerij? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele meubelmakerijen succesvol gekocht en verkocht.

Meubelmakerij verkopen

Meubelmakerij kopen?

Meubelmakerij kopen

Ben je op zoek naar een meubelmakerij waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen meubelmakerijen te koop aangeboden.

Meubelmakerij verkopen?

Meubelmakerij verkopen

Heb je een meubelmakerij en ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele meubelmakerijen verkocht!

Meubelmakerij waarderen?

Meubelmakerij waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!