Organisatieadviesbureau verkopen?

Je wilt jouw organisatieadviesbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van organisatieadviesbureaus eruit ziet. Door de vele veranderingen voor zakelijke organisatie is er momenteel een gouden markt voor organisatieadviesbureaus.

Organisatieadvieskantoor verkopen

Aantal overnames organisatieadviesbureaus

Cybersecurity en agile werken zijn maar een tweetal voorbeelden van actuele uitdagingen voor organisaties. Door gebrek aan kennis binnen de organisatie wordt er veelal een specialistisch bureau ingeschakeld, die ervoor zorgt dat alles in goede banen wordt geleid.

["350", "395", "550", "330", "400", "525", "455", "545", "645", "320"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames organisatieadviesbureaus

["5,00", "5,05", "5,05", "5,05", "4,90", "4,90", "4,95", "4,95", "5,00", "4,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["5,50", "4,50"]

Gem. EBITDA-multiple Zakelijke dienstverlening

Wat is een organisatieadviesbureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector zakelijke dienstverlening, waartoe een organisatieadviesbureau behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,5 tot 5,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor organisatieadviesbureaus

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden organisatieadviesbureaus ook veel groei- en overnamekansen.

  • 1
    Keurmerk werkt concurrerend

    Rabobank schat in dat organisatieadviesbureaus met een keurmerk een gunstige concurrentiepositie hebben. Sinds enkele jaren is dit keurmerk ingevoerd door de branchevereniging om de kaf van het koren te scheiden. Voldoe je als organisatie aan de aangescherpte regelgeving op het gebied van ethiek, integriteit en kwaliteit, dan heb je een poot om op te staan.

  • 2
    Kennis is macht

    Door verschillende specialisaties aan te bieden sta je als adviesbureau sterker. Er is steeds meer vraag naar totaalconcepten, zodat er een overeenkomst met één samenwerkingspartner hoeft te worden gesloten. Denk aan kennis over organisaties en management in het algemeen, aangevuld door specialistische IT-kennis, juridische vaardigheden of marketing skills, aldus ABN Amro.

  • 3
    Tariefdruk

    Er zijn veel kleine bureaus (met minder dan vijf werknemers), die grote invloed hebben op de geldende tarieven. Wanneer grote kantoren hoge tarieven berekenen zullen zij buiten de boot vallen De kleinere adviesbureaus bieden ook kleinere prijzen, waardoor de marktconforme tarieven binnen de perken blijven.

  • 4
    Proactief maatwerk

    Wil je als organisatieadviesbureau extra kans maken op een drukbezette markt, dan zul je onderscheidend vermogen moeten aantonen. Nieuwe businessmodellen, efficiency en duurzaamheid zijn onderwerpen die veel gevraagd zijn door organisaties. Heb je als adviesbureau inhouse kennis over big data, IoT en blockchain, dan zul je al gauw boven de concurrenten uittorenen, aldus ABN Amro.

Wat onze klanten zeggen