Reclame- en communicatiebureau kopen of verkopen

Je wilt een reclame- en communicatiebureau kopen of jouw reclame- en communicatiebureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van reclame- en communicatiebedrijven eruit ziet. De consolidatiestorm van vier jaar geleden is terug en zal zich naar verwachting blijven doorzetten in het reclame- en communicatielandschap.

Jouw reclame- en communicatiebureau verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen.

Aantal overnames reclame- en communicatiebureaus

2019 was een absoluut topjaar voor fusies en overnames in de reclame- en communicatiebranche. Wie zichzelf tegenwoordig als reclame- en communicatiebureau in de kijker speelt als onafhankelijk bureau, is als snel een aantrekkelijke overnameprooi voor voornamelijk buitenlandse grootmachten. 

Aantal overnames reclame- en communicatiebureaus

Wat is een reclame- en communicatiebureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

Voor de sector media, reclame en communicatie – waartoe reclame- en communicatiebureaus behoren – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 4,45. Met dit als referentie zou je kunnen stellen dat een reclame- en communicatiebureau gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,45 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple media, reclame en communicatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw reclame- en communicatiebureau waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over reclame- en communicatiebureaus

Zowel voor de korte als de lange termijn verwacht de Rabobank geen groei in de mediabestedingen, de belangrijke aanjager voor reclame- en communicatiebureaus. Hoewel volgens onderzoeksbureau Nielsen online flink groeit, wordt deze groei volledig teniet gedaan door de krimp van de overige mediabestedingen. Inmiddels is de online advertentiemarkt groter dan de offline advertentiemarkt.

In cijfers weergegeven zag het aantal reclame- en communicatiebureaus er in 2020 als volgt uit (CBS):

34.105 reclame- en communicatiebureaus, waarvan:

  • 28.120 reclame- en communicatiebureaus met een werkzaam persoon
  • 3.210 reclame- en communicatiebureaus met twee werkzame personen
  • 1.090 reclame- en communicatiebureaus met drie tot vijf werkzame personen
  • 895 reclame- en communicatiebureaus met vijf tot tien werkzame personen
  • 460 reclame- en communicatiebureaus met tien tot twintig werkzame personen
  • 230 reclame- en communicatiebureaus met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 55 reclame- en communicatiebureaus met vijftig tot honderd werkzame personen


Een reclame- en communicatiebureau kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor reclame- en communicatiebureaus

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden reclame- en communicatiebureaus ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Advertentiebudgetten verschuiven
Online adverteren is sinds 2014 print voorbij gestoken als grootste advertentiemedium. Google en Facebook hebben hierin een fors aandeel; de meetbaarheid en het bereik trekt advertentiebudgetten als een magneet aan. Voor uitgeverijen, internetplatformen en mediabureaus betekent dit stevige concurrentie. Voor deze partijen is het belangrijk de strategie aan te scherpen op het vlak van content, mobiel, klantloyaliteit, verticals, transparantie en integrale dienstverlening.

#2 Big data
Door de inzet van big data kunnen bedrijven hun cliënten beter bedienen, klantgroepen beter inzichtelijk maken en deze efficiënter benaderen. Het enkel focussen op bijvoorbeeld conversieratio’s is niet goed genoeg meer. Dit is een kans voor reclame- en communicatiebureaus met de juiste (IT-)expertise.

#3 Omscholing personeel
Door de verschuiving naar online als belangrijkste advertentiekanaal zijn nieuwe competenties nodig. Naast IT-bedrijven hebben ook marketingbureaus moeite met het aantrekken van de juiste specialisten. Voor reclame- en communicatiebureaus is het nu zaak om omscholingstrajecten tot IT-specialisten nog nadrukkelijker te stimuleren. Daarmee kan een deel van het grote aantal openstaande vacatures worden ingevuld.

#4 Maatschappelijke rol
Reclame- en communicatiebureaus en haar opdrachtgevers worden aangesproken op hun rol in maatschappelijke problemen. Reclames voor bijvoorbeeld alcohol, frisdranken, chips en zoetwaren, mode en cosmetica worden gezien als medeschuldig aan alcoholmisbruik, (kinder-)obesitas en anorexia. Reclame- en communicatiebureaus zullen op basis van hiervan selectief moeten zijn in hun klantenwerving en aandacht moeten besteden aan reputatiemanagement.

Reclame- en communicatiebureau verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw reclame- en communicatiebureau? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele reclame- en communicatiebureau's succesvol gekocht en verkocht.

 

Reclame- en communicatiebureau kopen?

Reclame- en communicatiebureau kopen

Bent u op zoek naar een reclame- en communicatiebureau waarin u wilt investeren of die u (gedeeltelijk) wilt overnemen? Op Brookz staan tientallen reclame- en communicatiebureau's te koop aangeboden.

Reclame- en communicatiebureau verkopen?

Reclame- en communicatiebureau verkopen

Heeft u een reclame- en communicatiebureau maar bent u op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng uw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al honderden reclame- en communicatiebureau's verkocht!

Reclame- en communicatiebureau waarderen?

Reclame- en communicatiebureau waarderen

Bent u benieuwd wat de waarde is van uw reclame- en communicatiebureau? Bereken hier gratis de waarde van uw onderneming!