Reclame- en communicatiebureau kopen of verkopen

U wilt een reclame- en communicatiebureau kopen of uw reclame- en communicatiebureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van reclame- en communicatiebedrijven eruit ziet. De consolidatiestorm van twee jaar terug is wat gaan liggen, maar stijgende advertentiebestedingen kan weer voor een opleving zorgen.

Reclame- en communicatiebureau verkopen? Bereik 20.000 potentiële kopers binnen.

Aantal overnames in de communicatiesector

Vakbladen MarketingTribune en Emerce omschreven 2016 als het jaar dat er een consolidatiestorm woedde. Ook uit cijfers van het CBS blijkt dat we de afgelopen jaren een golf aan consolidaties achter de rug hebben in de reclame- en communicatiewereld. Wie zichzelf tegenwoordig in de kijker speelt als onafhankelijk bureau, is als snel een aantrekkelijke overname-prooi voor voornamelijk buitenlandse grootmachten.

  Aantal fusies & overnames in de reclame en communicatiesector

Recente overnames in de communicatiesector

Elke week worden er wel 1 of meerdere reclame- en communicatiebureaus gekocht en verkocht. Hieronder een drietal voorbeelden van recente overnames in de communicatiesector:

  Aandeel overname reclame en communicatiesector tov alle bedrijfsovernames in NL

Wat is een reclame- en communicatiebureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

Voor een reclame- en communicatiebureau  wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 4,65. Dat betekent dat een reclame- en communicatiebureau gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,65 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,9.

  Gemiddelde EBITDA multiple media, reclame en communicatiesector en MKB gemiddeld

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Uw reclame- en communicatiebureau waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers communicatiesector

De economische crisis heeft de reclame- en communicatiebranche fors geraakt. Bedrijven bezuinigden op het plaatsen van advertenties, waardoor de omzet volgens ABN Amro binnen de branche na 2008 zelfs met zo’n 25 procent daalde. Maar inmiddels groeit de totale omzet van reclame- en communicatiebureaus alweer drie jaar op rij. Het verbeterende economische klimaat biedt hoop voor de conjunctuurgevoelige sector. De economische groei heeft normaal gesproken een gunstig effect op advertentiebestedingen en daar zit voor reclamebureaus de bedrijvigheid.

In cijfers weergegeven zag het aantal reclame- en communicatiebureaus er begin 2018 als volgt uit (CBS):

  • 33.790 reclame- en communicatiebureaus
  • 44.200 werkzame personen
  • Omzet rond de 70.500.000.000 euro

Rabobank verwacht dat de concurrentie in de sector de komende jaren verder toeneemt, waarbij eenmanszaken en kleinere bedrijven óf steeds meer moeten samenwerken om de gevraagde expertise te kunnen bieden óf zich in toenemende mate moeten specialiseren op deelactiviteiten om onderscheidend te blijven.

Een reclame- en communicatiebureau kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen in de communicatiesector

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden reclame- en communicatiebureaus ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Advertentiebudgetten verschuiven
Online adverteren is sinds 2014 print voorbij gestoken als grootste advertentiemedium. Google en Facebook hebben hierin een fors aandeel; de meetbaarheid en het bereik trekt advertentiebudgetten als een magneet aan. Voor uitgeverijen, internetplatformen en mediabureaus betekent dit stevige concurrentie. Voor deze partijen is het belangrijk de strategie aan te scherpen op het vlak van content , mobiel, klantloyaliteit, verticals , transparantie en integrale dienstverlening.

#2 Big data
Door de inzet van big data kunnen bedrijven hun cliënten beter bedienen, klantgroepen beter inzichtelijk maken en deze efficiënter benaderen. Het enkel focussen op bijvoorbeeld conversieratio’s is niet goed genoeg meer. Dit is een kans voor reclame- en communicatiebureaus met de juiste (IT-)expertise.

#3 Omscholing personeel
Door de verschuiving naar online als belangrijkste advertentiekanaal zijn nieuwe competenties nodig. Naast IT-bedrijven hebben ook marketingbureaus moeite met het aantrekken van de juiste specialisten. Voor reclame- en communicatiebureaus is het nu zaak om omscholingstrajecten tot IT-specialisten nog nadrukkelijker te stimuleren. Daarmee kan een deel van het grote aantal openstaande vacatures worden ingevuld.

#4 Maatschappelijke rol
Reclame- en communicatiebureaus en haar opdrachtgevers worden aangesproken op hun rol in maatschappelijke problemen. Reclames voor bijvoorbeeld alcohol, frisdranken, chips en zoetwaren, mode en cosmetica worden gezien als medeschuldig aan alcoholmisbruik, (kinder-)obesitas en anorexia. Reclame- en communicatiebureaus zullen op basis van hiervan selectief moeten zijn in hun klantenwerving en aandacht moeten besteden aan reputatiemanagement.

Reclame- en communicatiebureau verkopen?

Bent u op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor uw reclame- en communicatiebureau? Plaats dan een anoniem profiel van uw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al honderden reclame- en communicatiebureau's succesvol gekocht- en verkocht.

Reclame- en communicatiebureau kopen?

Reclame- communicatiebureau kopen

Bent u op zoek naar een reclame- en communicatiebureau waarin u wilt investeren of die u (gedeeltelijk) wilt overnemen? Op Brookz staan tientallen reclame- en communicatiebureau's te koop aangeboden.

Reclame- en communicatiebureau verkopen?

Reclame- communicatiebureau verkopen

Heeft u een reclame- en communicatiebureau maar bent u op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng uw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al honderden reclame- en communicatiebureau's verkocht!

Reclame- en communicatiebureau waarderen?

Reclame- communicatiebureau waarderen

Bent u benieuwd wat de waarde is van uw reclame- en communicatiebureau? Bereken hier gratis de waarde van uw onderneming!