Verpakkingsbedrijf kopen of verkopen

Je wilt een verpakkingsbedrijf kopen of jouw verpakkingsbdrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van verpakkingsbedrijven eruit ziet. De verpakkingsindustrie bestaat uit diverse lagen, van papier- tot kunststofindustrie en meer. Er spelen diverse zaken, zoals verduurzaming, persoonlijke benadering en creativiteit. 

Jouw verpakkingsbedrijf verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames verpakkingsindustrie

Verpakkingen zijn niet langer slechts een omhulsel, maar een extra manier om de beleving van de klant te verbeteren. De overnamemarkt is dan ook onrustig maar in grote lijnen aardig stabiel. Af en toe zien we een uitschieter naar boven of juist naar beneden. 

Verpakkingsbedrijf kopen of verkopen

Wat is een verpakkingsbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector productie en industrie - waartoe een verpakkingsbedrijf behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 5,25. Dat betekent dat een verpakkingsbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 5,25 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Ebitda-multiple industrie en productie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw verpakkingsbedrijf waarderen? Doe hier de berekening.


Feiten en cijfers over verpakkingsbedrijven

Vroeger bestond een verpakking uit glas, blik of karton. Even later werd dit vervangen door kunststof, maar dat is niet meer van deze tijd, aldus Rabobank. Tegenwoordig zijn er veel opties en zijn de behoeften en wensen van de consument aan grote veranderingen onderhevig. De industrie is naarstig op zoek naar milieuvriendelijke én handige verpakkingen, die ook nog eens betaalbaar zijn. 

In cijfers weergeven zag het aantal verpakkingsbedrijven er in 2021 als volgt uit (CBS):

Er zijn 370 verpakkingsbedrijven actief, waarvan:

  • 110 verpakkingsbedrijven met een werkzaam persoon;
  • 30 verpakkingsbedrijven hebben twee werkzame personen;
  • 15 verpakkingsbedrijven werken met 3 tot 5 personen;
  • 30 verpakkingsbedrijven 5 tot 10 werkzame personen heeft;
  • 45 verpakkingsbedrijven met 10 tot 20 werkzame personen;
  • 45 verpakkingsbedrijven met 20 tot 50 werkzame personen;
  • 35 verpakkingsbedrijven met 50 tot 100 werkzame personen.

Een verpakkingsbedrijf kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor verpakkingsbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden verpakkingsbedrijven ook groei- en overnamekansen:

#1 Duurzame verpakkingen in de lift
Het overheidsbeleid zet al stevige stappen in de goede richting, want plastictassen en verpakkingen worden (zo goed als) verboden. Het is tijd om duurzame verpakkingsmaterialen te ontwikkelen, terwijl de voordelen wel behouden blijven. Denk aan producthoudbaarheid, lichtgewicht en hygiëne. Volgens de bevindingen van ABN Amro vindt de consument dit ook zwaarwegende factoren en zijn ze daarom ook bereid hier extra voor te betalen. 

#2 Supermarkten zonder verpakkingen
In Nederland wil dit nog niet overal even goed van de grond komen, maar wat in het vat zit verzuurt niet. De toekomst ligt volgens de specialisten van de ABN Amro in verkopen zonder verpakkingen, juist in de supermarkten. 

#3 Multimediaal verpakken 
Je ziet het al wel eens voorbij komen, maar er moet nog veel uitgevonden worden. Een verpakking was vroeger een middel om te verpakken, maar vandaag de dag is het zoveel meer. Een kans om de consument tevreden te stellen, te prikkelen of te overtuigen. Een hartverwarmende boodschap of het bieden van extra informatie; het kan allemaal met multimediale verpakkingen. 

Verpakkingsbedrijf verkopen? 

Ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger voor jouw verpakkingsbedrijf? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele verpakkingsbedrijven succesvol gekocht en verkocht.

Verpakkingsbedrijf verkopen

Verpakkingsbedrijf kopen?

Verpakkingsbedrijf kopen?

Ben je op zoek naar een verpakkingsbedrijf waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen verpakkingsbedrijven te koop aangeboden.

Verpakkingsbedrijf verkopen?

Verpakkingsbedrijf verkopen?

Heb je een verpakkingsbedrijf en ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele verpakkingsbedrijven verkocht!

Verpakkingsbedrijf waarderen?

Verpakkingsbedrijf waarderen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!