Coffeeshop kopen of verkopen?

Je wilt een coffeeshop kopen of jouw coffeeshop verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van coffeeshops eruitziet. Het aantal coffeeshops blijft dalen, terwijl de illegale verkoop juist toeneemt. Dit brengt grote zorgen met zich mee, aangezien de handel vaak online plaatsvindt, waardoor het minder zichtbaar is.

Coffeeshop verkopen

Aantal overnames coffeeshops

Er is bij het CBS en de KvK geen specifieke categorie voor coffeeshops, die daardoor worden ingeschreven onder de café’s. De overnamecijfers van die branche kun je hieronder inzien, maar het is goed om te weten dat er eind 2020 in Nederland 564 coffeeshops bestonden. Deze zijn verspreid over in totaal 102 coffeeshopgemeenten, waar over het algemeen sprake is van een stabilisatie. 

 

["30", "25", "35", "30", "30", "30", "45", "40", "35", "35", "45", "40"]

["2010", "‘11", "‘12", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames coffeeshops

["3,95", "3,95", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35","3,20"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme & recreatie

Wat is een coffeeshop waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe coffeeshops behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,20. Dat betekent dat een coffeeshop gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,20 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor restaurants

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt coffeeshops ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Illegaal aanbod

    Een grote uitdaging van de markt is dus de illegale verkoop inperken door het gedoogde aanbod uit te breiden. Er is een reden dat er op straat geen illegale whisky wordt aangeboden; er is namelijk een groot aanbod in slijterijen en drankenhandels. 

  • 2
    Zelf kweken

    Uit onderzoek van Breuer & Intraval is gebleken dat zo’n 11 procent van de cannabisgebruikers in de metropoolregio zelfvoorzienend is, maar het zou niet verbazingwekkend zijn als het werkelijke percentage hoger ligt. Deze gebruikers worden niet in een coffeeshop aangetroffen.

Wat onze klanten zeggen