Je wilt jouw coffeeshop verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van coffeeshops eruitziet. Het aantal coffeeshops blijft dalen, terwijl de illegale verkoop juist toeneemt. Dit brengt grote zorgen met zich mee, aangezien de handel vaak online plaatsvindt, waardoor het minder zichtbaar is.
Er is bij het CBS en de KvK geen specifieke categorie voor coffeeshops, die daardoor worden ingeschreven onder de café’s. De overnamecijfers van die branche kun je hiernaast inzien, maar het is goed om te weten dat er eind 2020 in Nederland 564 coffeeshops bestonden. Deze zijn verspreid over in totaal 102 coffeeshopgemeenten, waar over het algemeen sprake is van een stabilisatie.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe coffeeshops behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,8 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningOm de illegale verkoop terug te dringen en de feiten onder ogen te zien, stappen steeds meer gemeenten af van hun ‘nulbeleid’. Er moeten niet minder, maar meer coffeeshops komen om de vraag veilig en gestructureerd tegemoet te komen.
In cijfers weergegeven zag het aantal coffeeshops er in 2022 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt coffeeshops ook veel groei- en overnamekansen:
Een grote uitdaging van de markt is dus de illegale verkoop inperken door het gedoogde aanbod uit te breiden. Er is een reden dat er op straat geen illegale whisky wordt aangeboden; er is namelijk een groot aanbod in slijterijen en drankenhandels.
Uit onderzoek van Breuer & Intraval is gebleken dat zo’n 11 procent van de cannabisgebruikers in de metropoolregio zelfvoorzienend is, maar het zou niet verbazingwekkend zijn als het werkelijke percentage hoger ligt. Deze gebruikers worden niet in een coffeeshop aangetroffen.